דיסקוגרפיה: אילן וירצברג

ביוגרפיה מאת יואב קוטנר

הסתר ביוגרפיה

כמעריץ של הביטלס ושנות ה-60, ובעיקר של גיטריסטים גדולים כאריק קלפטון וג'ימי הנדריקס, יצר אילן וירצברג בשלושת העשורים בהם הוא פועל כמוסיקאי עשרות לחנים חמים ומלאי נשמה, עשירים בגיטרות קורעות לב. לעצמו ולאמנים אחרים, בכל תחומי המוסיקה הישראלית, הוא הפיק ויצר במגוון גדול של סגנונות. בגלל שירתו העדינה נדמה לעיתים שהמוסיקה של וירצברג היא בדרך כלל רכה, אך כמפיק מוסיקלי וגם כגיטריסט הוא הוכיח לא פעם שהוא יודע גם לכסח.

ההתחלה- שנות ה- 70

אילן וירצברג גדל בבאר שבע ומגיל צעיר התעניין בפופ ובעיקר בחיפושיות. הוא ניגן במנדולינה ואחר כך בגיטרה ובתוף. בגיל 14 ניגן בגיטרה חשמלית והצטרף לחבר מהכיתה, יעקב (אח של יהודית) רביץ, לנגינת קטעים של הצלליות. השניים הקימו את להקת הרווקים, בה הלחין וירצברג שירים ראשונים, וממנה עבר אל להקת הפנטומים, שניגנה בעיקר בחתונות ושמחות.

בצבא שירת וירצברג כגיטריסט בצוות הווי חיל האוויר, ושם הוקלטו לראשונה לחנים שלו: ב-1971 השיר "חלומותי" (מ' וירצברג, ע' יעקב הולנדר) וב-1973 "געגועים הביתה" (מ' דן אלמגור, ע' מתי כספי), בו שרה נתנאלה. אחרי מלחמת יום הכיפורים הפך וירצברג למעבד המוסיקלי של צוות ההווי, שהקליט את לחנו ל"תפילת נערה" (מ' תמר פרימור) והופיע גם עם קלאסיקות רוק, מהאבנים המתגלגלות ועד סגול כהה.

ההפקה האזרחית הראשונה שלו הייתה באלבום מיטב שירי אוריאל אופק לילדים, בו שרו נתנאלה ודודו זכאי את לחניו ל"הדודה אביבה", "יום הולדת" ו"סבתאל'ה שלי" ועיבודים שלו לשירים נוספים.

אחרי הצבא למד וירצברג מוסיקה אצל מורה פרטי ובאקדמיה, ומאז הוא השתתף במגוון עצום של הפקות מוסיקליות מכל מיני סוגים. הרשימה שמופיעה כאן היא חלקית בלבד, בעיקר של וירצברג כמלחין ומפיק מוסיקלי (בהפקות אלה הוא בדרך כלל גם השתתף בנגינה ושירה).

ב-1975 שרה מירי אלוני בפסטיבל הילדים את לחנו ל"נגה ישנה שה".

ב-1976 שר זכאי את לחנו ל"עוד שנה" וג'וזי כץ שרה בפסטיבל הילדים לחן ועיבוד שלו ל"תני לי להחליט" (למילים של אישתו, עדה נסטוביץ'-וירצברג).

ב-1977 הוא עיבד את לחניו של שמוליק קראוס ל"ימי ראשית הקיץ" ששרה כץ ול"סוס עץ" ששר אריק איינשטיין. הוא גם עיבד את הפסקול לסרט "סוס עץ" וניגן בגיטרה, בס וחליל. נורית גלרון שרה בפסטיבל הילדים את לחנו ועיבודו ל"הלילות הקסומים" (מ' עדה נסטוביץ'-וירצברג) ובאלבומה הראשון את עיבודו ל"מה יהיה בסופנו" (מ' לאה גולדברג, ל' אשר ביטנסקי). זכאי ודורית ראובני שרו את לחנו ל"לקום בשש בבוקר" (מ' יורם טהרלב) ובמופע באותו שם היה וירצברג שותף בעיבודים ובניהול המוסיקלי עם יאיר רוזנבלום.

בפסטיבל הזמר 1978 שרה כץ את לחנו ל"כמו פעם" (מ' עדה וירצברג). איינשטיין שר באלבום הילדים ילדודס את לחנו ועיבודו של וירצברג ל"דורית הגפרורית" (מ' אורי סלע) ואת עיבודו ל"רוח רוח". לסקסטה הוא הלחין את "צרות קטנות" (מ' לאה נאור), כתב מילים ל"מלך סין" (ל' שמעון גלבץ) ועיבד את "נולדתי לשלום" (מ' ול' עוזי חיטמן) ואת "הבאנו שלום עליכם". בפסטיבל הילדים אותה שנה שרו גלרון את לחנו ועיבודו ל"כובע עשוי שמיים" (מ' נורית זרחי), אריאל זילבר את עיבודו ל"שן דובי שן" (מ' יונה וולך, ל' גלבץ) ואושיק לוי את עיבודו ל"טוליק" (מ' רמה סנסונוב, ל' נפתלי אלטר).

ב-1979 הקליט מיכאל שושן את לחניו של וירצברג ל"ציפור פלאים" ו"שיר המטריה", וזכאי הקליט את עיבודיו ל"לאהוב בסוד" ו"לא זה היום". באלבומו של לוי חדש וקצת ישן השתתף וירצברג עם אלטר בעיבוד לחניו של אלטר לשירים "טוב לחיות בעד ארצנו", "אל תלכי לבד" ו"שיר עם סימנים".

שנות ה- 80

ב-1980 היה וירצברג המעבד והמנהל המוסיקלי בפרויקט כישרונות צעירים שהפיקו סולו יורמן ו"אולפני טריטון" ושיצא בתקליט סולו ראשון. בין משתתפיו היו יגאל כוכבי, גידי שרון ומקצב 33 (עם פבלו רוזנברג).

הוא השתתף בעיבוד שירי האלבום פילוסופיה של גידי שרון, ועיבד וניהל מוסיקלית את אלבום הבכורה של "מיסטר" יוסי הרי, אל תשכחי אותנו.

ב-1981 השתתף וירצברג באלבום אמא אני לא רוצה להיגמל של הקליק בהפקה המוסיקלית עם חברי הלהקה אלי אברמוב ועובד אפרת והטכנאי יעקב מורנו. הוא הלחין ועיבד לדודו זכאי את "הגננים היום עצובים" (מ' לאה גולדברג), ועיבד, ניגן בגיטרות ושר קולות בשירים של מוטי דיכנה "אף אחד לא צריך אותי" ו"נחום תקום". בפסטיבל הזמר באותה שנה הופיעו וירצברג ושמעון גלבץ כמלוויה של נורית גלרון בשיר שווירצברג הלחין ועיבד למילים של יונה וולך: "זה לא זה". לאלבומה של גלרון משירי נתן זך, שירים באמצע הלילה, וירצברג הלחין ועיבד את "עם חשכה", "כולנו זקוקים לחסד" ו"ועוד לא אמרתי הכל". בפסטיגל באותה שנה נכללו לחניו ועיבודיו ל"בא החופש" (מ' דודו וייזר) שהוא שר עם גלבץ, ל"תנו לי אלף" (מ' נעמי גרינברג ווייזר) ששר עם רחלי חיים ול"מה חושב תפוח הזהב" (מ' דליה רביקוביץ') ששרה גלרון.

בסוף 1981 הושלמה הפקה שהחלה שלוש שנים קודם לכן: שירי יונה וולך שהלחינו וירצברג וגלבץ. הם הלחינו ושרו יחד את "פתיחה (המלאכים סחוטים והבתולה קדושה") ושרו יחד גם בלחנו של גלבץ ל"כשבאתי לקחת אותה מהעננים" ובלחניו של וירצברג ל"אוי ציפורה" ו"כל נשיפה". לאלה נוספו לחניו של גלבץ ל"יונתן" ואחרים וגם "לא יכולתי לעשות כלום", "שיר קדמשנתי (סקס אחר)" ו"מפלצת האיילה", אותם הלחין ושר וירצברג. וירצברג עיבד והפיק מוסיקלית את כל השירים וניגן בגיטרות, אורגן, פסנתר פנדר, בס וכלי הקשה. השירים יצאו בתחילת 1982 באלבום בציר טוב בהפקת אשר ביטנסקי עם יוריק בן דוד מ-"CBS". וירצברג וגלבץ הופיעו עם שירי האלבום רק מעט, לעיתים עם יונה וולך. האלבום לא זכה להצלחה מסחרית, אך ברבות השנים הוא נחשב לקלאסיקה ברוק הישראלי של שנות ה-80.

ב-1982 הקליט וירצברג קטע רגאיי ביידיש בשם "אידישע רגאיי" (מ' וייזר, ל' דיכנה ווירצברג, ע' וירצברג). הקטע יצא רק בתקליט שדרים.

יגאל בשן שר בקדם אירוויזיון באותה שנה את לחנו ועיבודו של וירצברג ל"זה הרגע" (מ' וייזר). וירצברג ניגן בגיטרה באלבום לידה קשה של דפנה ושאול בן-אמיתי, ולתקליט ארץ שמש הוא כתב והלחין את "כל יומי" ששרו מזי כהן ואפרים שמיר. הוא עיבד את לחניו של שמוליק קראוס באלבומו גלגל מסתובב, ביניהם "איך הגלגל מסתובב", "גיטרה" ו"איך עושים תקליט". הוא גם ניגן בפסנתרים, גיטרות אקוסטיות וחשמליות ושר קולות. את האלבום עולם צפוף של הקליק הוא הפיק מוסיקלית עם אלי אברמוב ועובד אפרת.

בסוף 1983, במופע של שמוליק קראוס "בין השירים", וירצברג ניהל מוסיקלית, ניגן בגיטרה, שר קולות ועיבד את להיט המופע, "רואים רחוק רואים שקוף" (מ' יעקב רוטבליט, ל' קראוס). בפסטיגל באותה שנה שר ששי קשת את לחנו ועיבודו ל"לירח טסים" (מ' וייזר).

ב-1984 הצטרף וירצברג ללהקת שפה משותפת עם מוטי דיכנה בשירה ובס, שפי ישי בשירה וקלידים, יואל לרנר בשירה וגיטרה ושלמה חממי בשירה ותופים. הם ביצעו חומר מקורי ועיבודי להיטים משנות ה-60. למרות איכות ההופעה לא היה לה ביקוש רב.

באותה שנה הלחין וירצברג מוסיקה לפסקול סרטו של אורי ברבש "מאחורי הסורגים".

בתחילת 1985 יצא אלבומו השני של וירצברג, משני צידי הכדור. פרט לנעימת "מאחורי הסורגים", בה ניגן רביב גזית בקלידים, כלל האלבום שירים שווירצברג הלחין, עיבד, הפיק מוסיקלית וניגן, ביניהם "כל הלילה מעל ההר" (מ' יצחק אשכנזי), "על מדרגות התיאטרון" (מ' וייזר), "משני צידי הכדור" (מ' וירצברג וטובה גרטנר), "כן אהבה" (מ' וירצברג ויונה וולך), "האהבה חלפה" (מ' וירצברג) ועוד. האלבום היה ברובו רוק רך, שהביטוי הרגשי בו מתפרץ בעיקר בגיטרות המצוינות, גם בליווי ובעיקר בקטעי הסולו.

באותה שנה הלחין וירצברג את "עם כל החבר'ה" (מ' אהוד מנור) ששר גידי גוב בפסטיבל הילדים. לאושיק לוי הוא עיבד את "ציפור אחת ביד" עם יהודית רביץ ואת "הולך ושר" עם יצחק קלפטר. באלבומו של דיכנה עד ראיה ניגן וירצברג בסינטיסייזר.

ב-1986 הוא יצר מוסיקה לסרט "חיוך הגדי" של שמעון דותן וזכה על כך בפרס "מלחין השנה בקולנוע". חני ליבנה הקליטה את לחנו ל"מקלט ללילה" (מ' ליבנה). לקדם אירוויזיון הוא עיבד את לחנו של יאיר קלינגר ל"יש" ששרה ארבע לב אדום, ובמופע לילדים "הפסטיבל" שרה גלי עטרי את לחנו ועיבודו ל"בוא נשכח נסלח" (מ' מנור). בפסטיבל הילדים שר משה בקר את לחנו ועיבודו ל"רק בן שש" (מ' מנור), ונורית גלרון שרה את עיבודו ל"מגירת החלומות" (מ' מיכל סנונית, ל' מירון מינסטר). הוא עיבד וניהל מוסיקלית את אלבומה של עטרי אמצע ספטמבר והלחין בו את "הכל עומד במקום" ו"הבריחה" (מ' יעקב גלעד), "עוד רחוק החוף" (מ' מנור) ו"פעמון מצלצל" (מ' אסתר שמיר). באלבומה של גלרון משהו בלבבה הוא הפיק מוסיקלית עם אלונה טוראל כיועצת, הלחין ועיבד את "שיר אהבה", "תפקיד ראשי", "בעלת החלומות - בלוז" ו"השאר לי אך זאת" (מ' נתן זך) ו"בגובה שווה" ו"אתה הרי יודע" (מ' גלרון), וגם ניגן בגיטרות וסינטיסייזרים, תיכנת תופים ושר קולות. בשנתיים שאחרי הוצאת התקליט השתתף וירצברג במופע של גלרון, "משהו בלבבה בהופעה". הוא ניגן בגיטרה, שר קולות, עיבד והפיק את רוב השירים, חדשים וישנים, כולל לחניו ל"כולנו זקוקים לחסד" ו"זה לא זה". בדצמבר 1987 הוקלט המופע ב"צוותא" תל אביב ויצא באלבום.

ב-1987 וירצברג עיבד, ניגן גיטרה ושר קולות באלבום אחרי עשרים שנה של שמוליק קראוס. הוא הלחין ועיבד מוסיקה לסרטו של תמיר פאול על פי ספרה של גלילה רון-פדר "אל עצמי". בין הקטעים היה השיר "אל עצמי" (מ' חנה גולדברג) ששר מיכה ביטרון (ביטון) לימים סולן להקת טאנארא. הוא ניגן בגיטרות בחידוש של גלרון ואלי מגן ל"מה אכפת לציפור" (מ' חנוך לוין, ל' זהר לוי), והפיק ועיבד לרוני תורג'מן את "בקו החלומות" ו"פרפר חופשי".

ב-1988 הוא עיבד והפיק מוסיקלית את אלבומה של עטרי צעד אחד לפני הנהר. הוא גם הלחין בו את "מקדש האהבה" (מ' אסתר שמיר), "בירקון בפינה" (מ' פנינה גבריאל) ו"עוד מעט" (מ' וירצברג). באלבומם של גלרון ויוסי בנאי ציפור הנפש, שכתבה מיכל סנונית, וירצברג עיבד, הפיק והלחין את "תחת עץ האהבה", "בוא וחבק אותי" ו"כל היום כעסתי" וניגן כמעט בכל הכלים.

ב-1989 וירצברג עיבד והפיק מוסיקלית את אלבומה של עטרי בראשית, הלחין בו את "עוף מוזר", "אמצע שום מקום", "זר יקר", ו"מראה מכושפת" (מ' רחל שפירא), ניגן בקלידים וגיטרות ושר קולות. באלבומה של טובה גרטנר אם מלאכים וירצברג עיבד, שר קולות וניגן את כל הליווי. באלבומה של גלרון אחרינו המבול הוא הלחין, עיבד והפיק את "גבר לא גבר" (מ' וולך), "על חבל דק", "ראיתי", "אות לבאות" ו"אלומת אור" (מ' גלרון), וגם עיבד והפיק את "ציפורי (בליל הולדתי ה-39)" (מ' פנחס שדה, ל' יהודית רביץ) והפיק עם אלונה טוראל את השירים שהיא עיבדה. הוא גם ניגן בהקלטות בגיטרות וסינטיסייזרים ושר קולות.

באותה שנה הוא גם עיבד והפיק מוסיקלית את האלבום אבי טולדנו שר חנוך לוין, והפיק מוסיקלית ועיבד גם את אלבום הבכורה של ראובן לביא, בו הלחין את "לא מסתיר את הפנים" (מ' שמואל קלוסקי), "זה אולי בגלל..." (מ' מנור), "בלעדייך" (מ' מירי פיגנבאום) ו"עף מפה בקיץ" (מ' לביא). הוא הלחין מוסיקה לסרטו של אורי ברבש "אחד משלנו", בין השאר את שיר הנושא, "מה אתה בכלל יודע על אהבה" (מ' מנור) ששר גידי גוב.

שנות ה- 90

ב-1990 יצא אלבומו השלישי של וירצברג, מה שנשאר. הוא הלחין, עיבד והפיק מוסיקלית מעין "יצירת רוק מתקדם" יותר מאשר אלבום פופ. נכללו בו קטעי שירה ללא מילים, "יהיה" ו"יפו", שירים שווירצברג כתב להם מילים כ"מה שנשאר", "שפל בחופים" ו"רק עם שוך הסערה" וגם "החיה" (מ' יצחק אשכנזי) ו"מונשדו" (מ' יונה וולך). וירצברג ניגן ברוב הכלים ואיתו אלון נדל בבס ומאיר ישראל בתופים.

באותה שנה וירצברג הפיק מוסיקלית ועיבד את אלבומה של דורית ראובני שינויים, הלחין בו את "נתתי לך ללכת" (מ' אסתר שמיר) ו"סיום" (מ' לאה גולדברג) וגם ניגן בקלידים וגיטרות, תיכנת תופים ושר קולות. למיכה ביטון הוא עיבד והפיק את "כל אחד יכול איתה" (מ' ביטון, ל' אתי אנקרי וביטון).

ב-1992 וירצברג עיבד והפיק מוסיקלית עם קורין אלאל את אלבומה של גלי עטרי ביום שאחרי, הלחין לאלבום את "בלוז חורפי" (מ' עידן סובול) ו"שתים עשרה בלירה" (מ' אבות ישורון), ניגן בגיטרה ושר. אלבום נוסף שעיבד והפיק מוסיקלית היה פעמון הזכוכית של אורנה ומשה דץ. הוא גם הלחין לאלבום את "ככה נועדנו לאהוב" (מ' נתן זך), ניגן בגיטרות ושר קולות רקע. נורית גלרון שרה באלבומה בתוך הסערות את לחניו של וירצברג ל"אני אוהבת את השקט" (מ' דוד אבידן) ו"אלוהיך" (מ' אבות ישורון).

באותה תקופה נפטרה זהבה, אישתו השנייה של וירצברג, ממחלת הסרטן. שמוליק קראוס שיכנע אותו לחזור אל הבמה למופע של קראוס. וירצברג הפיק וניהל את המופע ואף שר בו אחדים משיריו, ביניהם "לא יכולתי לעשות כלום", שקיבל עוצמה בלתי רגילה בהקשר של מות אישתו.

בסוף 1993 וירצברג עיבד והפיק את אלבומו של קראוס ידידותי לסביבה.

בראשית 1994 הקליט וירצברג את אלבומו באת כמו עשן, שהוקדש לזכרה של זהבה ז"ל. וירצברג כתב, הלחין, עיבד, הפיק מוסיקלית, שר, ניגן בגיטרות ודגם תופים וכלי הקשה. ניגנו איתו נועם טופלברג בבס ועדי דגני בתופים. בין שירי האלבום בלטו "מחכה שייפסק", "עד שתבוא האהבה", "עיני האיילה" ו"באת כמו עשן". כרגיל אצל וירצברג, הגיטרות הביעו את הכאב לא פחות מהשירה.

באותה שנה וירצברג עיבד והפיק מוסיקלית את רוב שירי אלבומה של עפרה חזה כל הנשמה. הוא הלחין לאלבום את "רוח האדם" ו"כשתבוא" (מ' אהוד מנור), "זה יבוא פתאום" ו"ילד אחר" (מ' בצלאל אלוני), "מיליון" (מ' יונתן רטוש) ו"ליד באר מולדתי" (מ' אלזה לסקר-שילר) וגם ניגן בגיטרות ושר קולות.

להקת המכשפות הקליטה באותה שנה גירסה מכוסחת ל"הלילות הקסומים" בעיבוד ענבל פרלמוטר.

ב-1995 יצא וירצברג למופע משותף עם נורית גלרון, "בציר משותף".

באותה שנה וירצברג עיבד והפיק מוסיקלית את אלבומה של חוה אלברשטיין דרך אחת והלחין בו את "דרך אחת" ו"הפרפר והאש" (מ' אלברשטיין).

ב-1996 הקליטה גלרון באלבומה המקום ההוא את לחניו ל"כמוסכם" ו"שום דבר" (מ' נתן זך).

ב-1997 יצא ב"אן-אם-סי" אלבום אוסף משיריו של וירצברג, זה היה אצלי בידיים, ובו חמישה שירים בביצועו, מתוכם אחד שהוקלט במיוחד לאוסף ("ישן אדם" למילים של דוד אבידן) ועוד 13 מלחניו בביצוע אחרים: ריטה, מזי כהן, גידי גוב, יוסי בנאי, אפרים שמיר, המכשפות, גלרון, עטרי ואלברשטיין.

ב-1998 יצא אלבומו החמישי של וירצברג, כל זמן שאתה מנגן, בו השתתפה לצידו בשירה דלית גלעדי. וירצברג עיבד והפיק מוסיקלית את לחניו למילים של דוד אבידן ("הרחובות ממריאים לבד", "אין לאן ללכת"), אלזה לסקר-שילר ("הבל" ו"עליך אחלום חרישית"), יונה וולך ("את יותר מדי") ובעיקר של עצמו (ביניהם "כל זמן שאתה מנגן", "יהיה טוב", "חלום", "געגועים" ועוד).

ב-1999 הוציא וירצברג אלבום אינסטרומנטלי : Love Under The Water אותו אפשר היה לרכוש אך ורק באינטרנט, בפורמט mp3.

האלף השלישי...

ב-2001 וירצברג הפיק מוסיקלית את אלבומה של גתית שובל קופסא קטנה של אושר. הוא גם הלחין לאלבום שמונה שירים, ביניהם "בלי להשאיר עקבות", "ילדה שלי" ו"גוף זר" (מ' אסתר שמיר), "איך זה יגמר" (מ' אהוד מנור) ועוד. עוד באותה שנה, באלבומו של יוסי בנאי לאט הופיע לחנו של וירצברג ל"אין ענבים בגפן" (מ' נתן זך).

באוגוסט 2001 יצא אלבומו השביעי של וירצברג, זה בא במפתיע. וירצברג כתב והלחין את כל השירים (פרט למלים לשיר "מדיטציה" שכתב שמוליק קלוסקי), עיבד, הפיק מוסיקלית, ניגן והקליט. בין הבולטים בשירי האלבום היו "כמו בסרטים של דיסני", "הומה כמו יונה", "עוד יום עלה" ו"זה בא במפתיע".

בשנת 2002 יצא האלבום בציר טוב בהוצאה מחודשת. האלבום, אותו כתב והקליט וירצברג בשיתוף עם שמעון גלבץ עשרים שנה לפני כן, נמכר לאורך השנים בכ-20 אלף עותקים, ולהוצאה החדשה צורפו 3 קטעים חדשים: "שיר", אותו הקריאה יונה וולך, "איש טוב אוהב את פיתיה" ו"החיילים יצאו לדרך", שניהם שירים שהולחנו במקור עבור האלבום והוקלטו מחדש עשרים שנה אחרי. בעקבות ההוצאה המחודשת יצאו השניים למופע משותף.

עוד באותה שנה חבר וירצברג ללהקת "שליחי הבלוז" למופעי מחווה ללהקת פינק פלויד. ב-2003 הפיק ועיבד את אלבומה של רוחמה רז אתה יקר לי. הוא הלחין את השיר "טבע דומם" באלבום (מ' רחל שפירא), הפיק וניגן בכל הכלים. באותה שנה גם הלחין את פסקול סרטו של יעוד לבנון "איים על החוף".

בסוף 2003 יצא וירצברג במופע חדש, "זמן הגיטרות". למופע זה הצטרף חברו מילדות, איתו הקים את להקתו הראשונה, יעקב רביץ. המופע כולל את מיטב שיריו, בעיבוד בלוזי-רוקיסטי. באחת ההופעות של השניים במועדון הקמלוט התארחה אחותו הצעירה של רביץ, הזמרת יהודית רביץ.

בשנת 2004 חבר וירצברג לנורית גלרון במופע בשם "במרחק נגיעה", שם ביצעו השניים את השירים שכתב וירצברג לעצמו ולגלרון.

מאת יואב קוטנר

הסתר ביוגרפיה

©2024 סטריאו ומונוSweetHome :אחסון