דיסקוגרפיה: דני מסנג

ביוגרפיה מאת יואב קוטנר

הסתר ביוגרפיה

מסנג, אחד הקולות הייחודיים במוסיקה הישראלית של ראשית שנות ה-70, לא זכה אף פעם להכרה שהגיעה לו. הוא אומנם השתתף בלא מעט הפקות בשש השנים בהן פעל בישראל ואף הוציא אלבום סולו שכלל רגעים יפים מאוד, אך שמו נשמע מוכר רק למעטים ובדור תקליטי הקומפקט אין כמעט זכר להקלטותיו, פרט לאוספים מעטים, בהם מופיעות שתי הקלאסיקות שלו, "אנו ניפגש" ו"אנחנו". ב-2000, אחרי 25 שנים בחו"ל, התכוון מסנג לחזור ולנסות את מזלו כאן.

ביוגרפיה

דני מסנג (ולא מסינג) שר מגיל צעיר מאוד ואף הופיע כילד עם יגאל בשן (אז בשארי) וכנער בן 15 עם שולי נתן. אחר כך הייתה הפסקה בפעילותו המוסיקלית, ורק ב-1969הופיע לראשונה שמו בתקליט (עם הטעות המקובלת "מסינג"). זה קרה דווקא בבמה מכובדת: תקליט פסטיבל הזמר, בו שר גרסת כיסוי לשיר "את הרוח" (מ' רימונה דינור, ל' רפי בן-משה). בהמשך השנה שר מסנג בשלישיית לימוני הדבש, שהיה לה להיט קטן אחד ("רמזורים") אך, פעילותה לא הותירה חותם.

ב-1970השתתף מסנג בהפקת "הלך הלכה החבריה" (של שירים רוסיים) ובמופע הקברטי "ייאוש יושב על ספסל", משירי ז'ק פרבר. ביחד עם שותפיו למופע, צילה דגן ויאיר קלינגר, הקים מסנג בסוף השנה את שלישיית הצירוף המקרי. השלישייה הקליטה שלושה שירים בעיבודים מקסימים של אלכס וייס: "דוידוביץ'", אותו כתב והלחין מסנג, "בלדה ללוח השנה" (מ' אפרים רימון) ו"רוזה מרציפן" (מ' שלומית לפיד), אותם הלחין קלינגר. למרות מיוחדותה לא החזיקה השלישייה מעמד והתפרקה במהירות.

מסנג ודגן הצטרפו אל נעמי כפרי ועודד בן-חור להפקת "תפוח זהב", משירי סשה ארגוב. בעיבודים חדשניים של מתי כספי, בני נגרי, יוני רכטר, אלונה טוראל, ציפי פליישר, שמעון כהן ואריה לבנון חודשו מיטב להיטיו של ארגוב, ביניהם "אדוני השופט", "בראשית", "כשאת אומרת לא", "הלילה הזה", "אם תרצי", "משעמם", "אליפלט", "וידוי", "שמלה סגולה" ועוד.

בתחילת 1974 הקליט מסנג שני שירים שכתב באנגלית, בעיבוד אפרים שמיר: "Sally" ו-"Number One". השירים יצאו בתקליטון וזכו להצלחה מסוימת במצעד הלועזי. הוא גם השתתף בתוכנית הרדיו של קול ישראל "פגישה מחודשת", שהוקדשה לשירי בוב דילן בתרגום לעברית ובעיבוד של מרטין מוסקוביץ'.

באותה שנה הקליט מסנג בעיבוד קלאסי-קאמרי מדהים של שלמה גרוניך את לחניו ל"אנחנו" ו"אנו ניפגש" (מ' אהוד מנור) וחידושים ל"דוידוביץ" (מ' ול' מסנג) ול"שתי פעימות לב" (מ' מנור, ל' מישה סגל). ארבעת השירים האלה, בצירוף "הלילה הזה" (מתוך "תפוח זהב") ו"סאלי", יצאו ב-1975 כצד א' באלבומו אלבום ראשון, בהפקת שלמה צח ובהוצאת "התקליט חיפה". בצד השני באלבום נכללו שישה משירי דילן המתורגמים מ"פגישה מחודשת": "רציתי" ו"כמו אישה" (ת' דפנה אילת), "איש הטמבורין" ו"אין מה לחשוב" (ת' תרצה אתר), "מאמי" (ת' עפרה סמואל) ו"נוחי לצדי" (ת' דן אלמגור).

אחרי הוצאת האלבום הופיע מסנג מעט לבדו וגם הקדיש זמן רב לעבודה עם להקה שכללה את אתי כהן, משה זורמן ואורי רווח, אך אחרי שבעה חודשי חזרות הלהקה התפרקה.

באמצע 1976 עזב דני מסנג את הארץ, ומאז הוא נמצא בארצות הברית וממשיך לעסוק שם במוסיקה, בין השאר עם מוסיקאי ישראלי לשעבר אחר, הקלידן ירון גרשובסקי.

ב-2000 הראה מסנג סימנים של רצון לחזור ארצה, ואף הביא לכאן שירים אחדים שכתב והלחין בעברית: "מגע ידך הרכה", "אבי", "שים שלום" ועוד.

מאת יואב קוטנר

הסתר ביוגרפיה

©2018 סטריאו ומונוSweetHome :אחסון