דיסקוגרפיה: חמסין

ביוגרפיה מאת יואב קוטנר

הסתר ביוגרפיה

ישנם אלבומים והרכבים מוסיקליים אשר בזמן אמת אינם זוכים לתשומת לב ראוייה, אך במבט לאחור הם בעלי חשיבות רבה. שלישיית חמסין של אפרים שמיר היתה הרכב כזה. היא אמנם לא זכתה בהצלחה, וגרמה לא מעט קשיים לשמיר, אך כשמביטים על הרוק הישראלי של ראשית שנות ה-80 פרוייקט חמסין, כולל הטעויות שנעשו ביצירתו, היה בעל חשיבות בבניית הצליל החדש, ממש כמו כשלונות מסחריים נוספים באותה תקופה: דודה של דני סנדרסון וחתונה לבנה של שלום חנוך.

ביוגרפיה

ראשיתה של להקת חמסין היתה ב-1979 כשאפרים שמיר, אז אמן מבוקש ומצליח אחרי כוורת והאלבום אסתר ואפרים שמיר הקים הרכב חדש עם אלון הלל בתופים ואוהד אינגר בבס. השלושה הוקלטו לראשונה ביחד באלבום הבכורה של שלמה יידוב, בקטע ג'אז-רוק בשם "טריניאו". הם גם הקליטו לחן של שמיר ל"כמעט שלא עצוב" (מ' עלי מוהר), אך גנזו את ההקלטה (שהופיעה ארבע שנים לאחר מכן באלבומו של שמיר רוקד לקול הבנות).

העבודה עם הלל ואינגר נראתה כבעלת פוטנציאל הצלחה רב, אך שמיר חש, שהפרסום מוקדם מדי עבורו, והוא אינו מוכן לכך מבחינה נפשית. הוא החליט לפרוש מהמירוץ לזמן מה. על מנת למלא את המצברים ולהתארגן מחדש הוא נסע לניו יורק ודווקא שם פגש את הטכנאי והמפיק המוסיקלי לואי להב, ששיכנע אותו לחזור ארצה ולהקים כאן הרכב רוק-Fאנק חזק וכבד, כמיטב ה- Power Trios האמריקאיים, אך ללא אח ורע ברוק הישראלי. ללהב היה קונספט ברור מאד אליו שאף להגיע. הוא תיכנן אפילו את המקום בו יופיע ההרכב החדש: מועדון "אמצע הדרך" שהקים ביחד עם מיכאל תפוח בגני התערוכה בתל אביב. להב ידע מה הוא רוצה, וידע איך להגיע לכך, כמעט ללא התחשבות ברצונו או ביכולתו של המוסיקאי העיקרי בפרוייקט: אפרים שמיר. אל שמיר צורפו הלל ואינגר וכך נולדה חמסין.

בניצוחו של להב עיבדה השלישייה את "כל זמן זה הזמן" של שלום חנוך ובעיקר לחנים של שמיר ל"שורפת את הלב" ו"הלילה" (מ' דורי בן-זאב), "מה את אומרת" (מ' יעקב גלעד), "יש עלמים" (מ' מאיר ויזלטיר), "גבריאל" (מ' אסתר שמיר) וחידוש ל"כמעט שלא עצוב" (מ' עלי מוהר). להב דחף את השלישייה, ובעיקר את שמיר, לכיוון הכאסח העצבני, בנגינה מחוספסת ולחוצה ובהופעות (רק ב"אמצע הדרך") בווליום חסר תקדים ועם ענני עשן עוטפי כל. שמיר, בתוך כל העשן והדציבלים, בקושי רואה ושומע, נאלץ להמציא את עצמו מחדש, כדי שיוכל לנגן גיטרה סולו וליווי יחד וגם לשיר... בחלק מההופעות חיזק את ההרכב איתן גדרון שניגן בקלידים מאחורי הקלעים, אך הקלידים שלו לא ריככו את הצליל הקשה לקהל שציפה לאפרים שמיר אחר. בנוסף לכך החליטו תפוח ולהב להוציא את אלבום חמסין בד בבד עם ההופעות, ללא הכנה מוקדמת של שירים ברדיו. וכך, ההופעות והאלבום, למרות הביקורות האוהדות, היו כישלון מוחלט.

לשמיר הייתה הפקת חמסין חוויה קשה ומתישה. באמצע 1980 הוא יצא מההפקה מוכה ושבור, החליט לפרוש ממוסיקה ונסע לארצות הברית, שם שהה כשמונה חודשים. כשחזר להקליט, ב-1983, את אלבומו רוקד לקול הבנות נעזר אמנם בחבריו לחמסין הלל ואינגר, אך למוד נסיון יצר תקליט רך יותר שגם זכה בהצלחה הרבה יותר גדולה. גם ב-1994, כשאלבום חמסין יצא בגרסת קומפקט הוא נחשב עדיין לא קל לעיכול...

מאת יואב קוטנר

הסתר ביוגרפיה

©2019 סטריאו ומונוSweetHome :אחסון