דיסקוגרפיה: ישראל יצחקי

ביוגרפיה מאת יורם רותם

הסתר ביוגרפיה

ישראל יצחקי היה, למעשה, אליל הנוער הראשון בישראל ואחד הזמרים הפופולריים ביותר בשנותיה הראשונות של המדינה. בשנים הראשונות לפעילותו היה חלוץ הזמר המודרני והקליט בעיקר שירים בסגנון סלוני ולהיטים מתורגמים. אלה הדביקו לו דימוי סלוני, שזכה באותה תקופה לביקורת מצד מחייבי ה"עבריות" המתחדשת, ולמרות שבהמשך דרכו הקליט יצחקי גם אלבומים רבים בסגנון הארצישראלי ה"רצוי", התקשה להשתחרר מתדמיתו.

ביוגרפיה

בשנות ה-60 נסע יצחקי לאוסטרליה וחזר לארץ רק בתחילת שנות ה-80, כאן חזר להופיע במסגרות שונות, עד היום. במהלך הקריירה הארוכה שלו הוא הקליט למעלה מ-400 שירים, שהופיעו בתקליטיו שיצאו בארץ ובחברות התקליטים המפורסמות בעולם. בין שיריו הרבים בלטו במיוחד "אבאל'ה בוא ללונה פארק", "סימונה מדימונה", "אנו ניפגש", "משמר הגבול" ו"שיר הבוקרים".

הוא נולד בראש פינה לאם שעלתה לארץ מאנגליה ולאב שעלה מפולין. כשרונו המוסיקלי בלט מגיל צעיר. הוא הופיע בהזדמנויות שונות ובין היתר השתתף בתחרות הכשרונות הצעירים שקיים בתל אביב האמרגן משה ואלין.

בזמן מלחמת העצמאות ב-1948 הצטרף יצחקי ללוחמים והקים יחד עם ידידו עמנואל זמיר את להקת השרון של חטיבת אלכסנדרוני, שבה שר, שיחק ואף כתב את מרבית שיריה של הלהקה.

כשהוקמה חברת התקליטים "הד ארצי" היה יצחקי בין האמנים הראשונים שהוחתמו על ידיה, ותקליטו הראשון יצא ב-1949. שש השנים הראשונות בקריירה של יצחקי ואלבומיו משנים אלו יצרו לו דימוי סלוני, כיוון שמרבית שיריו היו להיטים סלוניים מתורגמים. קול הבריטון שלו ושיריו הסלוניים כמעט חוללו בארץ מלחמת תרבות. הרדיו הממלכתי לא הירבה להשמיע אותם בטענה שהם מייצגים תרבות נהנתנית וזולה, שרמתם אינה גבוהה מספיק והטיעון המרכזי - הם עלולים להשחית את נפשו של הנוער העברי... אבל שיריו של יצחקי הצליחו בכל זאת ונקלטו היטב בעיקר אצל הצעירים שהגיעו להופעותיו והפכו אותו למעשה לאליל הנוער הראשון בארץ. לעומת "קול ישראל", שנטה להתעלם מיצחקי ומשיריו, תחנת הרדיו הצעירה גלי צה"ל, שפנתה לקהל צעיר, הרבתה להשמיע אותו.

להיטיו הסלוניים הבולטים היו "אולי אולי אולי" מ-1950, "סה סי בון" ו"הלילה האחרון" מ- 1951, "בת הדרום" מ-1952 ו"ג'מבוליה" מתחילת 1954. את להיטו הסלוני הגדול ביותר כתב ב-1950 עם אברהם ברושי. השיר, "אנו ניפגש", הוקלט על ידי אמנים שונים וביניהם גם יפה ירקוני, נציגה בולטת נוספת של הסגנון הסלוני.

יצחקי היה הראשון בארץ שהעז להקליט שירי ילדים. להיט הילדים הראשון שלו היה "אבאל'ה בוא ללונה פארק", שאותו כתב ב-1953, כשנפתח הלונה פארק ביפו. בעקבותיו הוא הקליט שירים נוספים לילדים וביניהם "סבתא סבתא" ו"סבא פיקולינו" מ-1954.

במהלך שנות ה-50 הירבה יצחקי להופיע בחו"ל. סיבובי ההופעות המצליחים ביותר נערכו בפריז ב-1954 וב-1958.

לאחר שש השנים שבהן הוציא רק תקליטים עם מוסיקה לריקודים, הופיע בתחילת 1956 אלבומו הראשון שכלל שירים עבריים בסגנון זמר העם הארצישראלי. בין היתר, הופיעו בו "שיר המזג", שהוקלט בסוף 1954, "משמר הגבול" ו"שיר הבוקרים", שהוקלטו ב- 1955 ו"בערבות לכיש", שהוקלט בראשית 1956.

בעקבות הצלחת האלבום, הוא הקליט אלבומים נוספים באותו סגנון שכללו שירים כ"סימונה מדימונה" (מ-1957), "סובבוני", שהופיע באלבום מבחר שירי לבי ב-1957, ו"על גמלי" מתוך צברית (1958).

ב-1958 חזר יצחקי להקליט "מחולות מודרניים על טהרת הביצוע המקומי", כפי שנכתב על עטיפת אלבומו אהבתי הראשונה, שכלל שירים מקוריים ומתורגמים בסגנון סלוני. בין השירים היו "אל תשכחני" ו"להתראות מחר", וליתר ביטחון, צוין ליד כל שיר בתקליט גם מקצב הריקוד שלו. באוקטובר 1959 הוא הקליט את האלבום שירת הנודד, שכלל מלבד שיר הנושא גם את "שיר ההד", "בלב הליל" ו"שם בהרים".

בחברת "ישראפון" הקליט יצחקי בשנות ה-60 תקליטון שהורכב ברובו מלהיטים מתורגמים כ"זרים בלילה", "אז אראה לה" ו"עץ הלימון". השיר המקורי בתקליטון היה "אשליות".

בסוף שנות ה-60 הוא נסע להופעות באוסטרליה והחליט להישאר שם. רק בתחילת שנות ה- 80 הוא חזר לארץ והחל לחדש כאן את הופעותיו בפני קהל חובבי הנוסטלגיה ובמועדוני הזמר. אמ"י, איגוד אמני ישראל, בחר להעניק לו את אות יקיר אמ"י על פועלו הממושך בתחום הזמר העברי.

לאחר שהתאקלם בארץ הקליט יצחקי את האלבום "בדרכי אלך", שכלל את מיטב להיטיו הישנים בעיבודים חדשים. האלבום יצא גם כדיסק ב-1995.

מאת יורם רותם

הסתר ביוגרפיה

©2018 סטריאו ומונוSweetHome :אחסון