דיסקוגרפיה: רבקה זוהר

ביוגרפיה מאת יורם רותם

הסתר ביוגרפיה

רבקה זוהר, שהתבלטה בכשרונה ובשירתה עוד בהיותה בלהקה צבאית, הייתה הכוכבת הגדולה של הזמר העברי בסוף שנות ה-60 ובתחילת שנות ה-70. למרות שהצליחה מאוד (זוהר הייתה הזמרת הראשונה שזכתה בתואר "זמרת השנה" פעמיים ברציפות), עזבה זוהר את הארץ לתקופה ארוכה, התמכרה בניו יורק לסמים קשים ורק באמצע שנות ה-80 חזרה, כדי לשיר בפסטיגל את "הדרך אל הכפר".

בעקבות נישואיה למדריך הרוחני שלמה קאלו עזבה זוהר את עולם הבמה והקליטה מאז רק את שיריו של קאלו.

ביוגרפיה

היא נולדה בחיפה למשפחת זוהר (לשעבר משפחת זינאתי, שהתגוררה בכפר פקיעין שבגליל מדורי דורות), וגדלה בעכו. בצבא שירתה בלהקת חיל הים והייתה הסולנית בתוכנית המצליחה של הלהקה "וביום השלישי" (1969). בין להיטי התוכנית היה גם השיר "מה אברך", שנכתב על ידי רחל שפירא מקיבוץ שפיים, לזכרו של בן כיתתה אלדד קרוק, שנפל במלחמת ששת הימים. יאיר רוזנבלום הלחין את מילות השיר, אותן ראה בעלון הקיבוץ, ומסר אותו לביצוע סולו של זוהר ולהקת חיל הים. כך גילה "מה אברך" לקהל בארץ את זוהר, בעלת הקול הענק והשירה המרגשת שיוצאת מתוך הלב. בנוסף לשיר זה שרה זוהר באותה תוכנית גם את "שבת בצהריים", "רק בישראל", "המלח שלי" ועוד...

עוד לפני השחרור מהצבא הזמין אותה האמרגן אברהם דשא (פשנל), להצטרף למשרדו, וזמן קצר לאחר השחרור כבר הופיעה בהפקות בידור שהעלה, ובראשן "צץ וצצה" (1969), שהוקדשה לפזמוניו של נתן אלתרמן. כשהגיע אלתרמן לאחת החזרות הוא התרשם מקולה של זוהר וכתב לה במיוחד את השירים "אוריאנה" ו"זמר שלוש התשובות", שזכו לפופולריות עצומה. ב"צץ וצצה" שרה זוהר גם את "גדליה רבע איש", שבוצע במקור על ידי אסתר גמליאלית ב-1935, ואת "חמוריקו", ללחן של סשה ארגוב.

ב-1969 הופיעה זוהר גם בפסטיבל הזמר עם השיר "על כפיו יביא". למרות התשואות הרמות ואהדת הקהל באולם, הגיע השיר רק למקום הרביעי, אך באותה שנה כבר נבחר ל"שיר השנה" במצעד הפזמונים השנתי. זוהר נבחרה אז וגם בשנה שלאחר מכן ל"זמרת השנה" בקול ישראל ובגלי צה"ל, וב-69' זכתה גם בפרס "כינור דוד" על היותה הזמרת הפופולרית ביותר.

אלבום הבכורה שלה, שיצא ב-1970, כלל את שירי הסולו שלה מ"צץ וצצה", את "רבי עקיבא", זוכה המקום השני בפסטיבל הזמר מ-1970, ושני להיטים גדולים ומרגשים שכתבו לה אהוד מנור ונורית הירש, "בן יפה נולד" ו"הבית ליד המסילה". הפן התיאטרלי באישיותה של זוהר בא לידי ביטוי בשיר "המתופף הקטן", וב"משתגעת עליך", שתורגם מאיטלקית.

ב-1971 המשיכה זוהר להצליח בפסטיבלים השונים שבהם השתתפה, ביניהם פסטיבל התנ"ך ופסטיבל הילדים. באותה שנה אף כיכבה לצדו של גדי יגיל בהצגה "אירמה לה דוס ביפו" - גירסה מקומית של דן בן אמוץ וחיים חפר למחזמר הנודע. בהצגה, שתועדה גם בתקליט, בלט ביצועה של זוהר לשיר "אה דידו דידו".

זוהר גם השתתפה בהפקה נוספת של פשנל, "שירי החומש" של איציק מאנגער, שמתוכה הצליחו מאוד השירים "יוסף הצדיק" ו"אהבת הגברים" בביצועה. שירים אלו הופיעו באלבומה השני, שיצא ב- 71' וכלל גם את "נגן לי ירדן" מפסטיבל הזמר ושירים שהצליחו פחות כמו "אמור איפה אתה".

ב- 1974 הוזמנה זוהר להשתתף בתכניות "דו רה ומי עוד" בקול ישראל, שהוקדשו לשירי ארץ ישראל הישנה ולשירי תנועות הנוער. בתוכנית שעסקה בשירי ארץ ישראל שרה זוהר סולו את "ככה כך ולא אחרת", ואת "סתיו מאפיל" שרה עם אילנה רובינא ואופירה גלוסקא.

באותה תקופה חל משבר בחיי הנישואים שלה עם בעלה ביל, שעלה לארץ מארה"ב. השניים עזבו את הארץ ובארה"ב התגרשו. לפרנסתה הופיעה אז זוהר במועדון "הפינג'אן" בניו יורק, ובהמשך התמכרה לסמים קשים ונכנסה לנתיב חיים שממנו כמעט ואין דרך חזרה.

מי שהצליחו להוציא אותה משם היו האמרגן מיקי פלד ויועצו האמנותי גברי מזור, ששכנעו אותה לחזור לארץ ולהשתתף בפסטיגל 1985. חזרתה של זוהר זכתה לפרגון סוחף מצד הקהל והתקשורת, וגם קהל הצופים בפסטיגל אהב אותה ואת שירה "הדרך אל הכפר", העמוס ברמזים ביוגרפיים, וזיכה אותה במקום הראשון. בעקבות קבלת הפנים הנרגשת חזרה זוהר לארץ והחלה לעבוד על שירים חדשים בהפקת יגאל בשן וטמירה ירדני.

בפסטיגל 1986 זכתה שוב במקום הראשון עם השיר "חלקת אלוהים" ושני השירים מתוך הפסטיגל הופיעו באלבומה עבריה (1987), שכלל גם את השירים "דרך מוצא", "הלאה" וביצוע מחודש לשיר "היורדת" של הנשמות הטהורות מ-1975.

בעקבות האלבום יצאה זוהר לסיבוב הופעות בניהולו המוסיקלי של יהודה עדר, ומהמפגש עם עדר צמחה גם ידידות בינה לבין מאיר אריאל, שאירח אותה מדי פעם בהופעותיו וגם התארח בהופעותיה.

בסוף שנות ה- 80 גילתה זוהר את תורתו של שלמה קאלו, הצטרפה לשורות חסידיו ומאוחר יותר גם הפכה לבת זוגו. בפסטיגלים באותן שנים שרה שירים שכתב, "מה הן כל המילים ילדה" (1989) ו"אבי הטוב שבשמיים" (1990), אבל במהלך השנים לצידו זנחה כמעט לחלוטין את עולם השירה וההופעות.

ב - 1998 שבה זוהר אל אולפני ההקלטה והוציאה אלבום שלם משיריו של קאלו. באלבום, חסד מופלא, מופיעים, מלבד שירי הפסטיגל, גם השירים "סיפור על ציפור", "קורות חייו" ושיר הנושא - גרסה מתורגמת לשיר האמריקאי הידוע - שאותו הקליטה זוהר עוד בתחילת ההיכרות שלה עם קאלו ותורתו.

בשנת 2003 הוציאה זוהר סינגל פרי עטו של קאלו, "ידידי י", בעיבודו של נועם אטלס וליוויו. קאלו אמר על הסינגל, כי הוא "בא לטהר את האווירה העכורה, לפזר את המועקה, לחשוף את התקווה, לצייר ציור אמין של השלום הפנימי והחיצוני, העתיד לבוא".

ב-2004 הוציאה זוהר סינגל נוסף, "כלת מלך", גם הוא פרי עטו של קאלו. הפעם המעבד והמפיק המוסיקלי היה ירון בכר.

מאת יורם רותם

הסתר ביוגרפיה

©2018 סטריאו ומונוSweetHome :אחסון