דיסקוגרפיה: אסף אמדורסקי

ביוגרפיה מאת יואב קוטנר

הסתר ביוגרפיה

אסף אמדורסקי היה בין הכוחות הצעירים שיצרו בראשית שנות ה-90 את "מהפכת הרוק הישראלי" של התקופה, כמנהיגה של להקת תערובת אסקוט. אחר כך באלבומי הסולו שלו הוא יצר שילוב מקורי בין רוק ודאנס ויצר צליל אישי ומקורי מהמרתקים במוסיקה הישראלית של שנות ה-90. עשר שנים אחרי, בסוף העשור, אמדורסקי התחיל מהפכה אישית נוספת כשהצהיר על כוונתו לפרוש מיצירת מוסיקה ישראלית והקדשת כל זמנו להקלטת טראקים של דאנס בחו"ל...

ביוגרפיה

אסף אמדורסקי, בנו של הזמר והמפיק בני אמדורסקי ז"ל, החל את דרכו האמנותית בסוף שנות ה-80 בנגינה עם מוסיקאים שונים במועדוני תל אביב, ביניהם עם הבסיסט עמיר "ג'נגו" רוסיאנו והמתופף ירמי קפלן, שהפכו איתו ללהקת תערובת אסקוט. אמדורסקי לא רצה להשתמש בקשריו המשפחתיים לקידום קריירת הלהקה, אך ההקלטה הראשונה של תערובת אסקוט הייתה חידוש לשיר ששר אביו עם השלושרים: "מי מפחד מגברת לוין?" (מ' יהונתן גפן, ל' שלום חנוך). אמדורסקי היה הדמות המובילה בלהקה, כדובר פרובוקטיבי בראיונות ובעיקר כזמר, גיטריסט וכותב רוב השירים (עם רוסיאנו). תערובת אסקוט הייתה אחת הבולטות בגל הרוק הצעיר של ראשית שנות ה-90 והראשונה שהגיעה להוצאת אלבום בהפקה עצמית (באמצע 1991), אך למרות איכותה והצלחתה ברדיו ובהופעות התפרקה הלהקה באמצע 1993, תוך כדי עבודה על אלבומה השני. שלושת חברי תערובת אסקוט יצרו קריירות סולו מצליחות בשנות ה-90, והראשון מביניהם שעשה זאת היה אמדורסקי.

ב-1993 הוא השתתף בהקלטת אלבומו האחרון של אביו, "במצב של לתת". אסף הלחין חצי משיריו (חלקם עם אביו), עיבד, הפיק (עם אביו ועם גרי אקשטיין) וניגן בגיטרות, קלידים ובס. בינואר 1994 נפטר בני אמדורסקי, ואסף עבר משבר קשה, כולל בעיות סמים, ממנו יצא מחוזק. בסוף 1994 כבר היתה לו בת זוג חדשה,מיכל אמדורסקי, שהפכה לאישתו ואלבום סולו ראשון, אסף אמדורסקי. האלבום כלל כמה להיטים גדולים (וקליפים יפים), ביניהם "אהבה חדשה", "רבים הימים", "יקירתי" ו"חרש, ביבבה".

באותה שנה הפיק אמדורסקי הקלטות לורד קלפטר לאלבום שלא יצא. הוא גם ניגן מעט בהופעותיה. ב-1994 התארח אמדורסקי בשירה בשיר "חנן" באלבום הבכורה של להקת רעש. ב-1995 השתתף אמדורסקי בקולות, קלידים וחצוצרה בשיר "דם זורם" באלבום הבכורה של ביקיני. באותה שנה יצא אלבומו של ג'וני שועלי האלף ואחד, שאמדורסקי השתתף בהפקתו שנים אחדות לפני כן וניגן בו בגיטרה, תופים וקולות. באלבום הבכורה של ג'נגו, קשורים, ניגן אמדורסקי בחצוצרה בשיר אחד.

ב-1996 יצא אלבומו השני (גם הוא בשם אסף אמדורסקי), שהיה אחד המרתקים והמפתיעים באלבומי אותה שנה. אלבום מגובש, עם פחות "פזמונים" ויותר תחושה של יצירה ארוכה ומורכבת, המתבססת על נגינה מלאת נשמה ואלתור. "השמיים הכחולים", "מעיין", "הוא האמין לה", "אל תדאגי" ו"שיעברו הימים" לא היו ללהיטי ענק, אבל היו לשירי לילה קלאסיים (או לפחות היו צריכים להיות כאלה).

ב-1997, באלבום הבכורה של אביתר בנאי, השתתף אסף בשלושה שירים כמעבד ומפיק. הוא גם ניגן בגיטרות, בס, תופים, קלידים וסמפולים. באלבום הילדים זנב לא שוכח, אסף שר וגם ניגן בגיטרה, בס ותופים בשירים אחדים שכתבו דן תורן ומאיר גולדברג והלחינה ורד שילוני, ביניהם כסולן ב"ילדימה" ועם דנה ברגר ב"בולי".

באותה שנה, עם החברים של בני (ישראל גוריון, חנן יובל, יוסי חורי ואורי הרפז בהצדעה לבני אמדורסקי), חזר אסף למקורות כשהשתתף בנגינה ושירה בשיר "דרך הטבק".

שנה לאחר מכן, באוסף עבודה עברית, הוא נזכר בשיר ישן נוסף כששר את עיבודו ל"זה מכבר" (מ' לאה גולדברג, ל' מתי כספי).

באותה שנה הוא ניגן בכלי הקשה, תופים וקלידים באלבום ביקיני 2 של ביקיני. הוא גם התארח בתוכנית הטלוויזיה שהפכה לאלבום חברים שרים קורין אלאל, בה שר את שירה של אלאל "שיר לשירה" והשתתף גם ב"מעיין" ו"אנטארקטיקה".

במהלך 1997 אמדורסקי החל גם להופיע כדי ג'יי במסיבות. התעניינותו במוסיקת דאנס קיבלה ביטוי כשהפיק את נוצצים, אלבום הבכורה של זוגתו, מיכל אמדורסקי. הוא הלחין בו את רוב השירים, כתב מילים לחלקם וגם השתתף בשירה, גיטרות ותכנותים.

ב-1999 השתתף אמדורסקי בנגינת גיטרה בשיר "לילה מושלם" באלבומו של עופר אקרלינג טיסת לילה, ובאלבום מונו של The E.Q.'S (חיים לרוז וטל אקהייזר) שימש כדי ג'יי בקטע אחד וכנגן בס בקטע שני. מכיוון אחר, הוא התארח ב"פסטיבל הפסנתר" של עיריית תל אביב וביצע עם אושיק לוי את שירו "זה מכבר".

עוד ב-1999: אמדורסקי הפתיע שוב באלבום שונה וחדשני במוסיקה הישראלית - מנועים שקטים. האלבום כלל שילוב מקורי של בלדות רוק עם נגיעות דאנס וטראנס, מוסיקה מזרחית, נשמה, דאב וג'אז. בין להיטי האלבום היו "15 דקות", "כוכב", "חלום כהה" ו"רוך וקושי".

בשנת 2000 הופיע אמדורסקי במופע "מנועים שקטים", לעיתים עם אביתר בנאי ובשילוב אורחים ודי. ג'ייז. אחד המופעים, ב"מועדון התיאטרון" ביפו, הוקלט לאלבום בהופעה.

מאוחר יותר ב-1999 הודיע אמדורסקי כי לא יקליט עוד מוסיקה בעברית אלא יקדיש את כל זמנו לפועלו כדי ג'יי על מנת להקליט טראקים לחו"ל, תחת השם Hard Attack

בראשית 2001 יצא אלבומו הרביעי Live שכלל גירסאות חיות למיטב לה יטיו, ביניהם "השמיים

הכחולים", "יקירתי" "אהבה חדשה" ו"האינטימי שלי" (לשעבר "החדר האינטימי שלי").

את שנת 2002 בילה אמדורסקי בין ניו יורק, לשם הצהיר שהוא מעתיק את מגוריו עם אשתו וביתו, לתל אביב, היכן ששקד על מספר פרויקטים במקביל. בין השאר, הוא עסק בהפקת אלבום הקאמבק המוצלח של אריק סיני, נאהב עד שנמות; השתתף במופע "אושיק לוי - אבל כולם", שם שימש יועץ אמנותי ועלה לדואט עם לוי בשיר "יהונתן סע הביתה"; והפיק רמיקסים אלקטרוניים לשיריו של שלמה ארצי, שראו אור בפסח 2003 תחת השם שירי אהבה שלי.

בספטמבר 2003 הוציא אמדורסקי את האסונות של נינה, פסקול פרי עטו לסרטו של שבי גביזון. בפסקול שיתף אמדורסקי פעולה עם שלומי שבן, שהיה הנגן העיקרי באלבום.

מעט אחרי צאת הפסקול, הוציא אמדורסקי אלבום אוסף ראשון בשם 15 הדקות של אסף אמדורסקי. מלבד הלהיטים, כלל האוסף קטעים בהופעה חיה, ביצועו ל"זה מכבר" של אושיק לוי, שהופיע בפרויקט עבודה עברית והשיר "עכשיו אני בא", שנכתב לאלבום מנועים שקטים, אך לבסוף לא נכלל בו.

ב-2005 הוציא אמדורסקי את אלבום האולפן החמישי שלו, קדימה אחורה. האלבום היה על טהרת חידושים לשירים ישראליים משנות השמונים. כל השירים זכו לגירסאות אלקטרוניות עמוסות אפקטים. הסנונית הראשונה מן האלבום היה הסינגל "יום אחד", חידוש לשיר של להקת חלב ודבש "מסע ארוך". הסינגל הבא היה חידוש ל"איציק" של פופלקס. האלבום עצמו כלל חידושים ל"גן של פלסטיק" של היחידה לטיפול נמרץ, "שובי לים" של אילנה אביטל, "אתמול" של טובה גרטנר, "לבד אני אבוד" של הקליק, "אל תעזבי את תל אביב" של טנגו, "סדר יום" של להקה רטורית, "אני שוכב לי על הגב" של אריאל זילבר ו"אל תלכי עכשיו" של אבי מטוס.

מאת יואב קוטנר

הסתר ביוגרפיה

©2018 סטריאו ומונוSweetHome :אחסון