דיסקוגרפיה: דן תורן

ביוגרפיה מאת יואב קוטנר

הסתר ביוגרפיה

דן תורן התפרסם כשחקן קולנוע (ב"סיפור אינטימי" של נדב לויתן, "בחינת בגרות" של אסי דיין ו"עתליה" של עקיבא טבת), תיאטרון (בין השאר ב"אללה כארים" של אורי פסטר וב"סנג'ר" של מיכאל גורביץ') וטלוויזיה (למשל ב"על הברזלים" במסגרת "זהו זה") לפני שהחל לעסוק בכתיבת שירים ובביצועם. עובדה זו די הקשתה עליו בתחילת דרכו, כיוון שחלה עליו חובת ההוכחה שהקריירה המוסיקלית שלו אינה משנית לקריירה שלו כשחקן. בעקשנות והתמדה הוכיח תורן שהוא יוצר ומבצע מוכשר המתייחס לעבודתו במלוא הרצינות.

ביוגרפיה

ב-1984 החל תורן לכתוב שירים בעידודם של חבריו מיקי שביב ודני אמיר, אך הוא עדיין לא החליט לבחור בקריירה של מוסיקאי ולכן השירים הראשונים שלו שהתפרסמו היו כאלה שהקליטה שרון ליפשיץ. בסוף השנה התפרסם הראשון בהם, להיט גדול שהיא הלחינה ושרה, "גידי". לאלבומה של ליפשיץ קולנוע (שיצא ב-1985) כתב תורן טקסטים נוספים שהיא הלחינה: "הלו", "בדרך למעלה", "טוט" ו"קולנוע". ב-1986, באלבום ביום של הפצצה של רמי קלינשטיין, נכללו המילים של תורן ל"ביום של הפצצה" ו"את שרה ברדיו" (ל' קלינשטיין). הוא גם שר קולות בהקלטות, וכך גם בשיר "שפוי מלחמה" באלבום אמונה שלמה של טנגו.

בסוף 1986 הוקלטו בהפקתו של שביב שירים ראשונים שתורן כתב, הלחין וגם שר. השירים הוקלטו חי באולפן, וכך גם התוספות לשירים, שהוקלטו בסוף 1987 והופיעו לאחר שנה באלבומו הראשון. בינתיים הוא סיים לימודי משחק בבית הספר של ניסן נתיב והמשיך לשחק בסרטים ("המובטל בטיטו" של זאב רווח ו"פוטורומן" של טל רון). ב-1988 הופיעו באלבומה של ליפשיץ שתי בובות על חוט שני שירים שכתב תורן: "אחד" ו"דני" (שנכתב עם ליפשיץ).

ב-1988 יצא אלבומו הראשון, לו-חמה בשטח בנוי, שבעטיפתו היו רמזים קולנועיים: המפיק המוסיקלי כונה "במאי" ומשתתפי האלבום היו "הנפשות הפועלות": דן תורן בתפקיד דן תורן וגיטרה חיה, אמיר בתפקיד יד ימינו ונגינה בפסנתר, גיטרה אקוסטית וקולות, שולי רנד בגיטרת-פה, סולו בכי ומשפט מפתח, שמוליק לוי איש האפקטים, יובל מסנר בצ'לו ושביב, המפיק המוסיקלי שהסתתר תחת הכינוי "פידל", בתופים, גיטרה וקולות. שביב קיבל גם תודה מיוחדת כ"מורה הדרך". פרט ללהיטו הגדול ביותר, "לבן על לבן", שאת מילותיו כתב יוסף (ג'ו) אלדרור, תורן כתב והלחין את כל השירים, ביניהם "בובה מדברת אנגלית" (שלווה בקליפ יפהפה), "סין" ו"פריסקו". האלבום לא יצא ב-CD, אך חמישה משיריו הוספו ב-1994 לדיסק של להקת שונרא.

אחרי הוצאת האלבום התברר שתורן לוקח את הקריירה המוסיקלית שלו ברצינות ואינו מסתפק בלהיות שחקן שמציג את שיריו. הוא הקים להקת ליווי בשם התרנים (עם דסי רוזנקנץ בס, אורי בינשטוק בגיטרה ויובל שפריר בתופים) ונכנס למשטר חזרות. בסופן יצא תורן להופעות חיות, בהן התגלה כנגן גיטרה ובעיקר כזמר של ממש. ב-1989 הפכה התרנים לשונרא, אולי כדי להדגיש שהיא לא רק להקת ליווי של. הלהקה הוחתמה ל"נענע דיסק" והקליטה אלבום בשם נופל על ארבע. בעיבוד והפקה של הלהקה הוקלטו חידושים ל "סין" ו"לבן על לבן" ושירים חדשים של תורן, ביניהם "ז'אק וסיקה", "אחותי" ואחד מקטעי הראפ הראשונים בעברית, "ידיעות מניקרגואה".

שונרא המשיכה להופיע עד סוף 1989, ובמהלך אותה שנה יצאו לאקרנים שני הסרטים האחרונים בהם השתתף תורן, "אחד משלנו" של אורי ברבש ו"תלווה לי את אשתך" של זאב רווח.

ב-1990 הקימו תורן ויובל מסנר (יוצא להקת טאטו) את להקת בלאגן עם דנה ברגר בשירה, יאיר גת בבס, דרור מרגלית בקלידים וגל הדני (שהוחלף ברע מוכיח) בתופים. מסנר הלחין את כל שירי הלהקה ותורן כתב את רוב הטקסטים, ניגן בגיטרה ושר רק מעט. ברגר הייתה הסולנית ברוב השירים, ביניהם "חוץ לארץ", "גברים מקצוענים" ו"קרני" (מ' תורן) ו"שלח לי שקט" (מ' יונה וולך). בראשית 1992, אחרי כשנה של הופעות, התפרקה הלהקה, סמוך להוצאת אלבומה גן עדן עירוני.

בזמן חברותו בבלאגן כתב תורן שירים שלא נכללו ברפרטואר הלהקה וגם שירים לאחרים, ביניהם לאלבומו הראשון של ברי סחרוף את "השומר של הגן" (ל' סחרוף).

ב-1993 יצא ב"נענע דיסק" אלבומו של תורן חופשה בעליי, ובו בעיקר שירים שיצר בשנים 1990 - 1991. פרט ל"אלוהים" (ל' סחרוף), "חופשה בעליי" (ל' אורן קפלן), "זעם הפרחים" (מ' תורן ומאיר גולדברג) ו"לאחר המשחק" (מ' וסקו פופה), תורן כתב והלחין את כל השירים, ביניהם "עלה קרח", "אם הירח", "בשבילי הצהריים", "ילדת פעמון" ועוד. את רוב התקליט הפיק מוסיקלית, הקליט ובישל חזי דוידיאן, שגם שר קולות וניגן בגיטרות, בס וסינתיסייזר, וחלקו הוקלט ("Live To Dat") בהפקת שירה של מנחם עולש. באלבום השתתפו ערן צור, חמי רודנר, רמי פורטיס, סחרוף, ברגר, אלימור זילברמן ועוד.

בשנות ה-90 המשיך תורן להיות מעורב בתוכניות מוסיקה שונות בטלוויזיה בכבלים, בין השאר ב"יציאת חירום" (ערוץ 3) וב"יש" (מת"ב), וגם היה זמן מה נציג ישראל ב-MTV.

ב-1993 השתתף תורן עם סחרוף בכתיבת המילים ל"רעש לבן", "הזיות", "אם הייתי" ו"הדמעות של לילי" באלבום של סחרוף סימנים של חולשה. באלבומו הראשון של אסף אמדורסקי הוא השתתף בכתיבת המילים ל"ליד עצמך". ב-1995 הוא היה מנהל אמנותי באלבום חם על הירח של סחרוף, השתתף בכתיבת המילים ב"יהלום @", "מפנה מקום", "עד כלות", "בעל זבוב" ו"הולך איתך תמיד" וגם שר קולות.

ב-1 996 יצא ב"הד ארצי" אלבומו המצליח ביותר של תורן, יורד נמוך, בהפקתו המוסיקלית של סחרוף ועם מאיר גולדברג כיועץ אמנותי. פרט ל"אוטו כחול" שהלחין קפלן, הלחין תורן את המילים שלו ("שוב השקר הזה", "צעד לא חשוב", "יורד נמוך" ועוד), של גולדברג (ביניהם "יחסי הציבור של המוות" ו"אימפריות נופלות לאט") או של שניהם ("מביא לך פרחים"). בהקלטות השתתפה רשימה ארוכה ונכבדת של חברים: סחרוף, קפלן, ג'נגו, חיים לרוז, אמיר קרטס, עמית לירון, מוכיח, שפריר ועוד.

עם חלק ממשתתפי האלבום, יאיר גת בבס (שהוחלף על ידי יוסי עזר), לירון בגיטרה והמתופף אורי תכלת, הקים תורן להקה קבועה ויצא להופעות, שבמהלכן נוצר החומר לאלבומו הבא, כלבי רוח.

באותה שנה הוא הפיק את אלבומה של המהפכה המיותרת (בו שימש סחרוף כמנהל אמנותי).

ב-1997 היה תורן שותף מרכזי לפרויקט השירים לילדים זנב לא שוכח בהשתתפות גיורא קנת, אבי בללי, אסף אמדורסקי, דנה ברגר, אלי לולאי, אופירה יוספי, חיים צינוביץ', מיקי שביב וגני תמיר. עם מאיר גולדברג הוא סיפר על "ג'רי הג'ירף" ושניהם כתבו יחד מילים לשירים שהלחינו ועיבדו ורד שילוני (ביניהם "זנב לא שוכח", "בולי" ו"גלידה בפיתה") וקנת (ביניהם "קוף המחט", "משמעות החיים" ו"ציור").

באותה שנה, לאלבומה של ברגר פשוט להיות, כתב תורן מילים ל"איפה הוא עכשיו" (ל' ברגר), ולאלבום הבכורה של היי פייב הוא כתב את "אין לנו מה להפסיד" (ל' שי להב).

ב-1997 יצא האלבום כלבי רוח בהפקה מוסיקלית של חיים רומנו, שהכניס בו קצת ג'אזיות ובלוז לצד הרוק. בניגוד לאלבומיו הקודמים של תורן, בהם השתתפו המון נגנים חברים, היה כלבי רוח אלבום מגובש של להקה (תורן בשירה וגיטרות, לירון בגיטרות, עזר בבס ותכלת בתופים). תורן כתב את כל המילים והלחנים, חלקם עם שותפים, ביניהם "איך ואם מתי" (ל' עם מאור כהן), "חלומות טלוויזיה" (ל' עם מוכיח), "בית מעץ טבעי", "בת כמה שרון סטון" "כלבי רוח" ו"אחרי שהקיץ ייגמר". למרות איכותו לא זכה האלבום להצלחה כקודמו. זאת אולי אחת הסיבות שגרמו לתורן להקים להקת צמרת בשם הזבובים, שהייתה בעצם הלהקה שלו בצירוף כהן, פיטר רוט (ממוניקה סקס), קפלן (מאלגנט), שפריר וחברים מזדמנים.

ב-1998, באלבומה של הלהקה בזזז..., תורן כתב את רוב המילים (חלקן עם חברים נוספים), השתתף בהלחנת חלק מהשירים ושר ברובם עם כהן וקפלן, ביניהם "Kalifornia", "עיניים עצומות", "זכרי", "זרזירים", "רוק הזבובים" ושיר אחד, "לגעת ברוח", שהיה לגמרי שלו.

ב-1998, באלבומו של סחרוף נגיעות, היה תורן שותף לכתיבת המילים ל"החיים שממול" וגם ניגן בהקלטה בסמפלר. ב-1999, באלבומו של כהן טוב לנו יחד, שימש תורן יועץ אמנותי ועורך המילים, והוא גם השתתף בכתיבת המילים ל"אפור" ו"היו ימים" (ל' כהן).

ב-1999 הופיע תורן במופע אינטימי, "פרח פרי", לעיתים בליווי מתופף בלבד (תכלת) ובחלק ממהופעות גם עם גיטריסט נוסף, קפלן.

בסוף השנה שימש תורן יועץ אמנותי באלבומה של יהודית רביץ געגוע, לו כתב והלחין את "בך לא נוגע" (וגם ביים לו קליפ), כתב מילים ל"גלקסיה" (ל' עמיר רוסיאנו "ג'נגו"), הוסיף מילים משלו לטקסט של לאה גולדברג ל"אמבולנס האהבה" ואף השתתף בביצועו.

בשנת 2002 הוציא תורן את עוד סיבוב, אלבום שהוקלט בהופעה חיה בבארבי, בהשתתפות ברי סחרוף ובהפקת אורי תכלת.

בשנת 2003 הוציא באופן עצמאי את האי.פי. מבריח מכס, שכלל שבעה שירים פרי עטם של זאב ז'בוטינסקי, דורית רביניאן, מאיר גולדברג ותורן עצמו.

מאת יואב קוטנר

הסתר ביוגרפיה

©2018 סטריאו ומונוSweetHome :אחסון