דיסקוגרפיה: הכל עובר חביבי

ביוגרפיה מאת יורם רותם

הסתר ביוגרפיה

הכל עובר חביבי היא אחת מלהקות הבידור המוסיקליות הטובות ביותר שפעלו בארץ, שאף זכתה פעמיים בפרס "כינור דוד". הלהקה הצטיינה בהרמוניה המשובחת שיצרו קולותיהם של חבריה ובהופעה מלוטשת. למרות שבמקור היא הורכבה לקראת תוכנית בידור שעסקה בלהיטי שנות ה-50, התפתחו החביבים מאז לכיוונים נוספים, ואין כמעט סגנון מוסיקלי שאיתו לא הצליחו להתמודד בהופעותיהם ובאלבומיהם. הם מזוהים בעיקר עם שנות ה-80, שבמהלכן פרצו מתחום הנוסטלגיה גם לסגנונות אחרים. למרות שבסופן פרשה שלומית אהרון מהלהקה והוחלפה בזמרות אחרות, היא נשארה בתודעת הציבור כצלע הנשית הדומיננטית בהרכב.

ביוגרפיה

רביעיית הכל עובר חביבי הוקמה ב-1975 לצורך מופע בשם זה שהתבסס על להיטי שנות ה-50 בארץ ובעולם. מפיק המופע, אמנון ברנזון, אחראי לחיבור בין אהרון לשלושת הגברים, שפעלו עד אז כשלישיית אף אוזן גרון ושירתו יחד קודם לכן בלהקת חיל התותחנים. המופע, שנערך על ידי אהוד מנור, בוים על ידי צדי צרפתי ונוהל מוסיקלית על ידי אלדד שרים, זכה להצלחה עצומה ורץ למעלה מ-600 פעם בארץ ובחו"ל. בין הקטעים הבולטים בו היו מחרוזת שירי הפלטרס, מחרוזת שירים עבריים מתקופת הצנע ושירי ניל סדקה ופול אנקה. זמרים ישראלים כמעט לא העזו עד אז לשיר על הבמה שירים לועזיים, אבל במופע בוצעו השירים באופן מוגזם ופרודי, שתרם לחיזוק הצד הבידורי של הערב ועם זאת לא פגם באווירת הנוסטלגיה. הודות לכך הגיע למופע קהל מבוגר, ששמח להתרפק על שירי נעוריו.

כעבור שנתיים יצא אלבומם שירים שמחוץ להצגה וכלל, בין היתר, שירים ומחרוזות מהפקות רדיו שונות שבהן השתתפו, כמו מחרוזת לטינית וסרנדה של שוברט, לצד שיריה של נעמי שמר, "בארץ להד"ם" ו"החגיגה נגמרת".

ב-1979 העלתה הרביעייה את התוכנית "דור האספרסו", שהוקדשה ללהיטי שנות ה-60 ודמתה באופייה לתוכנית הקודמת. במופע, שזכה גם לתוכנית מיוחדת בטלוויזיה, בלטו מחרוזות שירי אלביס וזמרי סן רמו ("מרינה מרינה"), ומתוך השירים העבריים הצליחו חידושיהם ל"פרח הלילך", "לילה בחוף אכזיב", "קרה זה רק הפעם" ו"הנשיקה הראשונה".

בשלב מסוים ביקשה הרביעייה להתנתק מהנוסטלגיה, ששימשה לה קרש קפיצה, ולהמשיך לכיוונים אחרים. באותן שנים היא הייתה יכולה אולי להגשים חלום ולזכות בהכרה בינלאומית, לו רק הייתה שרה את שני השירים שהוצעו לה לביצוע בתחרויות הקדם אירוויזיון - "אבניבי" ב- 79', שאותו דחו החביבים, ו"הללויה" ב- 79'. על אף שהלהקה אהבה את "הללויה", זרם חשמלי שקיבלה אהרון על הבמה באחת ההופעות גרם לה לסרב להופיע במסגרת תחרותית כמו הקדם.

ב-1981 הם השתתפו בכל זאת בקדם וזכו במקום הראשון עם השיר "הלילה", שאיתו הגיעו למקום השביעי ב"אירוויזיון". בתחרות, אגב, הופיעה אהרון כשהייתה בחודש השביעי להריונה.

בשנות ה-80 החלה הרביעייה לעבוד עם המוסיקאי ירוסלב יעקובוביץ', שניגן בעבר עם להקת מנהטן טרנספר, שהייתה מודל עבור החביבים. עם יעקובוביץ' הוציאה הלהקה את לעבור את הגבול, שנחשב לאלבומה הטוב ביותר עד כה. היא התמודדה בו עם סגנונות מוסיקליים מגוונים בשירים כמו "לילה בכרך", "תלווי אותי" ו"ג'אז". על חלק משירי האלבום התבסס המופע "הכל לא עובר חביבי", שהועלה במלאת עשור ללהקה, ומתוכו בלטו השירים "האורח" ו"בלוז מדרגות הרבנות" שנכתבו עבורו, בצד חידושיהם לשירים "זמר המפוחית" ו"סימן שעוד לא הגענו".

ב-1986 הקליטה הלהקה אלבום נוסף עם יעקובוביץ', אך החליטה לגנוז אותו למרות שכמה שירים מתוכו, "דור המדבר" למשל, כבר הושמעו ברדיו.

שנתיים מאוחר יותר היא הקליטה את האלבום נחיה ונראה, בהפקה מוסיקלית של מיקי גבריאלוב. האלבום נטה לכיוון רוקיסטי יותר, ונכללו בו שירים כמו "אין ענבים בגפן", שהולחנו על ידי חברי הלהקה למילים של נתן זך ואחרים, אך האלבום לא זכה להצלחה, ובעקבותיו פרשה אהרון מההרכב והתרכזה בקריירת הסולו שלה.

במקומה הצטרפה ללהקה אתי קארי, הדומה לה מעט מבחינה חיצונית. כשפרשה מאוחר יותר קארי מההרכב, החליפה אותה שרונה נסטוביץ', שהשתתפה בהקלטת האלבום מי שמדבר על אהבה ב- 1998. השירים הבולטים באלבום, שלא זכה להצלחה גדולה, היו "הלוואי שנהיה חכמים" ו"שלא ייגמר לי הלילה" - חידוש לשיר ששרו גברי הלהקה בשלישיית אף אוזן גרון. באותה שנה נענתה הלהקה לבקשתה של נעמי שמר והקליטה את שירה "יובל", שאותו חיברה לכבוד שנת היובל למדינה.

מאת יורם רותם

הסתר ביוגרפיה

©2018 סטריאו ומונוSweetHome :אחסון