דיסקוגרפיה: זאב טנא

ביוגרפיה מאת יואב קוטנר

הסתר ביוגרפיה

"בשביל מה אתה צריך את זה?" נשאל זאב טנא פעמים רבות במהלך הקריירה שלו כזמר. הוא בטח לא צריך את זה בשביל הכבוד או הפרנסה (הוא מהנדס מזון ומסעדן מצליח), אלא בשביל הנשמה: כי זה מה שהוא אוהב לעשות, כי הוא החליט שהוא רוצה והוכיח שהוא יכול. הוא התחיל בגיל מבוגר ולא ידע לשיר, ובכל זאת הוא הוציא חמישה אלבומים מלאי פנינים. מגיע לו !

ביוגרפיה

זאב טנא התפרסם לראשונה ב-1975 כשאושיק לוי הקליט לחנים של נפתלי אלטר למילים שלו ל"איפה טעינו" ו"אישה מהצד" (מ' טנא ולוי) וגם ל"טוב לחיות בעד ארצנו" (ל' אלטר) ושירים נוספים.

ב-1981 יצא שיר ראשון של טנא כזמר, בעיבוד והפקה של יהודה עדר, "לא לגעת" (מ' ול' טנא). בהקלטה השתתפה רוב להקת דודה, שעדר היה בין חבריה. עדר הלחין גם מילים של טנא לשיר "איה" (שהוקלט שנים אחדות לאחר מכן) ועם דויד ברוזה את "לעולם לא", שברוזה הקליט באלבומו קלף. עדר גם קישר את טנא עם גדעון כפן, איתו כתב את "ילד השדה", ועם אפרים שמיר, שכתב בקרדיט ללהיטו "חבר בחברת עצמי": בהשראת "קירבת עצמי" של טנא.

ב-1984 עדר עיבד והפיק שיר נוסף של טנא, "כפתו אותו", שהוקלט עם עדר בגיטרות, אלי מגן בקונטרבס ומשה לוי בסינתיסייזר. השיר יצא בתקליט שדרים.

ב-1985 הקליט אושיק לוי את האלבום לילות שרב שכל שיריו היו מילים של טנא, ביניהם "כמו בסרט", "אפשר היה למשוך את זה שנים" ו"לילות שרב" (ל' מתי כספי), "אין מקום להפתעות" (ל' יהודה פוליקר) ועוד. בהמשך אותה שנה הקליט לוי גם את שיריו של טנא "שרה ודוד", "שמור על עצמך" ו"דע מאיפה באת" (ל' אלטר) ו"רעידת אדמה" (ל' קורין אלאל).

ב-1987 הוציא טנא אלבום בכורה ב"הליקון", טנא והזאב. הוא כתב בו את כל המילים והלחין שלושה עם אריק כהן, ביניהם "דע מאיפה באת", וארבעה לבדו, ביניהם "שרה ודוד" ו"הנפש הטובה". לאלה צורפה גירסה חדשה ל"כפתו אותו" ושתי גירסאות לשיר "איה", אחת מהן בפולנית. בהקלטות טנא שר ואיתו הרכב בשם טנא, שכלל את ישראל נחום בתופים וכלי הקשה, תמיר קליסקי בקלידים, יועד נבו בגיטרות וערן צור בבס. נחום, קליסקי ונבו גם עיבדו והפיקו מוסיקלית. ב-1996, לגרסת הדיסק של האלבום, צורף השיר "קשיים" (מ' טנא, ל' טנא וישראל חדד), שהוקלט ב-1995 עם חדד בגיטרה חשמלית, תופים והפקה מוסיקלית, ערן זילברברג בבס, גיטרה חשמלית והפקה מוסיקלית ויותם שכטר בקולות.

באלבומו השני המציא טנא דרך חדשה ליצירה: הוא עבד באולפן "טריטון" עם טנא (נחום, קליסקי ונבו) על שירים חדשים שכתב, ביניהם "חתול שחור", "מחומצנת" ו"עצרו אותו". בהפקת נחום (שגם ניגן בתופים) הושלמו הלחנתם ועיבודם של השירים האלה עם הנגנים אבי סינגולדה בגיטרות ואלון נדל בבס. אליהם הצטרפו עדי רנרט בסינתיסייזרים, אמיר גבירצמן בכלי נשיפה והטכנאי יואב שדמה. קטעים נוספים, ביניהם "גרמנים" ו"סוף למילים", הוקלטו בג'ם מאולתר באולפן, ללא תיקונים או עריכה. כל השירים האלה יצאו בשנת 1989 ב-"CBS" באלבומו השני של טנא, חתול שחור. שלא כמו אלבומו הראשון זכה חתול שחור בקצת יותר תשומת לב תקשורתית, וזאת בזכות הקליפ ל"מחומצנת" ("תגידי לי, את מחומצנת או שזה טבעי", כפי שציטט דודו גבע על העטיפה) ובעיקר בגלל "גרמנים" ("אני שונא גרמנים ואין לי שום דבר נגד ערבים"), שעורר סערה בכל השמעה ברדיו, במיוחד ביום השואה. ב-1990 הקליט טנא גרסה נוספת ל"איה" (עם נחום, סינגולדה ונדל), והיא צורפה ב-1995 לגירסת הקומפקט דיסק של האלבום חתול שחור.

סינגולדה, נדל ונחום הפכו ללהקת הליווי הכמעט קבועה (תחת השם חתול שחור) בהופעותיו של טנא בראשית שנות ה-90, הופעות שיצאו בדרך כלל משירים מוכרים אל אלתורים וג'מים בהשתתפות אורחים רבים. בזמן הופעות אלה עבר טנא התפתחות והשתפרות כזמר מבצע ויצר סביבו חוג גדל והולך של מעריצים שרופים שבאים לרוב הופעותיו.

ב-1992 יצא ב"הד ארצי" אלבומו השלישי, חצי צוחק, בעיבוד והפקה מוסיקלית של גלעד עצמון וללא להקת חתול שחור. כרגיל הוא כתב את כל המילים לשירים, ביניהם "מה שהיא השאירה" ו"לא לגעת" (ל' טנא), "נתוני פתיחה" (ל' טנא, נחום, סינגולדה ונדל), "תחת חול רך" ו"חצי צוחק" (ל' טנא ועצמון).

ב-1993 חזר טנא לעבוד עם חתול שחור, אך בהרכב שונה: נחום בתופים, שי אלון בגיטרה, אריק לבנת בסקסופון וחליל וזילברברג בבס וקונטרבס. תחת הכותרת "חתול שחור מארח" הם הופיעו בעיקר במועדוני תל אביב ("רוקסן", "לוגוס") וגם בראשית אוקטובר ב"פסטיבל עכו" (עם יותם שכטר כאורח בשירה). מתוך המופע בפסטיבל והופעה ב"לוגוס" יצא בהוצאת "האוזן השלישית" אלבומו הרביעי של טנא, חתול שחור מארח, עם קטעי אלתור ג'אזיים-בלוזיים-רוקיים סביב השירים "במישור האישי", "קוים לדמותו", "חברים מספרים על ישו", "בצעירותי", "אתה מה שאתה" ו"אבל לכושי...".

לכבוד ההופעה ב"פסטיבל עכו" יצר טנא קשר עם נגן עוד וזמר פלסטיני מהעיר העתיקה בירושלים, חאתם אפרני. השניים תיכננו להופיע יחד בפסטיבל (הופעה שהתבטלה כיוון שאפרני ולהקתו נעצרו ועברו בדיקות ביטחוניות משפילות בדרך מירושלים לעכו) והספיקו להיפגש פעם אחת לפגישת היכרות ונגינה עם להקתו של טנא בביתו בתל אביב. זמן קצר לאחר מכן אפרני ובני משפחתו נהרגו בתאונת דרכים ליד יריחו. הקלטת הג'ם בביתו של טנא הייתה בסיס לשירו "עוד לא הספקנו" באלבומו הבא, הכל במקום, שיצא ארבע שנים אחר כך.

ב-1997 יצא אלבומו החמישי של טנא בהפקה עצמית ובהפצת "הליקון", הכל במקום, בהפקה מוסיקלית של זילברברג. טנא כתב את המילים, והמוסיקה כללה הקלטות שונות של הרכבים שונים מארבע השנים שקדמו להוצאתו, ביניהן קטע מהג'ם עם חאתם אפרני ששולב בשיר "לא הספקנו" (ל' טנא), "הכל במקום" (ל' טנא וחדד), שהוקלט ב-1996באולפן ביתי, "דויד שלח אותי" (ל' וע' שכטר), שהוקלט ב-1996 על ידי נתן כהן באולפן שלו, "במקום שבו היא גרה" (ל' זילברברג), וגם "במישור האישי" (ל' טנא וזילברברג), שהוקלט ב-1997 ב"טריטון" ו"המון".

ב-1999 החל טנא להקליט, בהפקת נחום, שירים לאלבום שישי, שיצא באמצע 2001.

האלבום, זיכרון קצר, שילב בין שירים אחדים, ביניהם "יומולדת", "אנשים כמוני", "השנה לא היה פה חורף" ו"אהבה היא הדרך" ובין קטעי-סיפור בליווי מוסיקלי, ביניהם "חברים שלי", "שמות", "אחותי" ו"אבי". את כל המלים לשירים ולסיפורים כתב טנא ובלחנים הוא התחלק עם ערן טביב ועמרי דולב.

בשנת 2003 הוציא טנא אוסף בהוצאה עצמית, שכלל את "איה", "מחומצנת", "חתול שחור", ואפילו גירסת 2002 לשיר "איפה טעינו".

מאת יואב קוטנר

הסתר ביוגרפיה

©2018 סטריאו ומונוSweetHome :אחסון