דיסקוגרפיה: יגאל בשן

ביוגרפיה מאת יואב קוטנר

הסתר ביוגרפיה

למרות שברבים משיריו בחר יגאל בשן לבצע בקול מתוק שירי פופ וקאנטרי-רוק רך, הוא נגע בקריירה שלו במגוון רחב של חומרים מוסיקליים וגם יצר רוק מקורי, ששילב השפעות ממערב וממזרח. בשן היה אחד הכוכבים הגדולים ביותר במוסיקה הישראלית של ראשית שנות השבעים. בעשורים הבאים הוא המשיך להיות פעיל, ויצר לא מעט אלבומים למבוגרים, אך הצלחתו בקרב קהל הילדים הפכה אותו למזוהה בעיקר בתחום זה.

ההתחלה

כיליד נחלת יהודה גדל יגאל בשארי על שילוב של מוסיקה תימנית ואלביס פרסלי. כילד כונה "חוזליטו" בשל קולו הגבוה ושירתו הצלולה, אך רצה להיות שחקן ובתיכון למד משחק. עם שלומית אהרון הוא הקים את צמד גיל הזהב, שהופיע כשנתיים. בגיל 17 וחצי השתתף במחזה "איי לייק מייק" ופגש את צבי בורודו, שכתב לו להיטים ראשונים שגם יצאו בתקליטון ראשון: "אני אוהב", "ערי הגדה" ו"קרנבל". אחריהם באו להיטים נוספים כ"בינינו", "שיר לפנות ערב" ו"אין לי יותר מה לומר" ובשארי, שהפך לבשן, היה עוד לפני גיוסו לכוכב גדול.

הצלחה בשנות השבעים

בצבא אישר לו דוד אלעזר, אלוף פיקוד הצפון, להופיע כסולן. הוא הוציא אלבום (לצפון באהבה), הופיע בפסטיבל הזמר החסידי ובפסטיבל הזמר, ורק אחרי כשנה הצטרף ללהקת פיקוד צפון, שלהיטיה "מתוק מתוק" ו"סיירת אגוז" שולבו גם בתקליטו יגאל בשן. בשנת 1967 הוציא בשן מיני אלבום שכלל את השירים "אהבתי ילדה", "יש לי פנאי", "ערי הגדה" ו"קרנבל".

בשנת 1969 זכה בשן בפרס "כינור דוד" וביצע בפסטיבל הזמר והפזמון את השיר "על גל האבן הלבנה". בשנת 1971 הוציא את אלבום הבכורה שלו, יגאל בשן, שכלל, כאמור, גם את "מתוק מתוק" ו"סיירת אגוז", לצד שירים כמו "מודד המדרכות".

את שירותו הצבאי סיים ב-1972 כאליל נוער עם התקליט להשתחרר, בו נכלל "מה נשתנה". באותה שנה ביצע דואט עם עדנה לב בשם "צריך לשמור על הבית שלי" במסגרת המצעד השנתי של גלי צה"ל, שם נבחר כזמר השנה. עוד באותה שנה, השתתף בפסטיבל פלרמו באיטליה, עם השיר "עולם קטן" של דן רביב ואילן מוכיח. לצידו השתתף הכוכב הבריטי ג'ורג'י פיים. בפסטיבל הזמר של 1973 שרה עדנה לב את "את ואני נולדנו בתש"ח", שכתב בשן עם מוטי גלעדי. זמן קצר לאחר מכן נסע בשן עם רעייתו מיקה (מרידור) לארצות הברית לירח דבש מאוחר. בלוס אנג'לס פגש את ידידו לואי להב, טכנאי באולפן בו הקליט ברוס ספרינגסטין. בשן הקליט שם שני שירים, מהם אחד שנכתב על ידי ניל דיימונד, בליווי להקת דם יזע ודמעות, וכשחזר ארצה שינה מעט את סגנון שירתו והחל לשלב קאנטרי-רוק עם מקורותיו התימניים.

ב-1974, בתקליט קפה אצל ברטה, (עם "עין גדי" ו"ופרצת"), בלט צליל חדש ב"דודי שב הביתה" (מ' עמוס אטינגר, ל' בשן) ובעיבודים של אלברט פיאמנטה ל"קפה אצל ברטה" (מ' אהוד מנור, ל' נתן כהן, בשיר שבוצע אחר כך גם על ידי להקתו של כהן, הנשמות הטהורות) ולשילוב בין פופ למזרחי ב"לקראת שבת" (מ' אבנר צדוק, ל' נדב מדינה). הוא נגע במוסיקה מזרחית לפני שפרצה לתודעה ציבורית ונתקל בהתנגדות: היו בני עדות המזרח שאמרו שהוא פוגע במסורת, והיו אשכנזים שייעצו לו לוותר על הכיוון הזה כי הוא לא מסחרי. בשן לא השתכנע והמשיך בכך באלבומיו הבאים. ולראייה, באותה שנה זכה בתואר זמר השנה ברשת ג' ובגלי צה"ל. בגלי צה"ל ביצע, בדואט עם זמרת השנה הנבחרת אילנית, את השיר "כשיבוא שלום לארץ".

בתקליט יגאל בשן וחברים טובים, שיצא ב-1975, השתתפו בעיבוד הנגנים: דודי רוזנטל בפסנתר, אורגן ומוג, בני וילנר בגיטרות, מאיר סלומון בבס וז'אן-פול זימבריס בתופים וכן טוני ברוור בכינור והילד אורי בשן בקסילופון. בשן נגע ברוק בלחניו ל"טיפוס קשוח", "ערב טוב אנחנו פה", ו"בואי נעשה לנו חג" (מ' יעקב רוטבליט), ברוק-מזרחי ב"יש לי ציפור קטנה בלב" (מ' יוסי בנאי) ו"דודה ודוד ויש גם בן דוד" (מ' מנחם זילברמן ואיתן הדר) ובלחנים תימניים עממיים ב"אם ננעלו דלתי נדיבים", "סעי יונה", "שר הממונה" ו"אהבת הדסה" (מ' רבי שלום שבזי). עפרה חזה שרה קולות ב"אם ננעלו". באותה שנה יצא לבשן גם תקליטון עם השירים "Happy Me" ו-"What Happens If You Find Out You Were Wrong".

ב-1976 יצא צבעים, תקליט ובו, בין השאר, שילוב פנקי (Funky) עדין ולחנים תימניים עממיים ברוחם: "אשאל אלוהי", "אודה לאלי" (מ' שבזי) ו"דרור יקרא" (מ' דונש בן-לברט) ובלדות שהלחין בשן ועיבד מונה רוזנבלום: "יש מלאך" (מ' מנור) ו"דברי אליי ללא מלים" (מ' משה בן-שאול). לואי להב הפיק, והשתתפו אלונה טוראל בעיבוד ונגינת קלידים, חיים קריו בגיטרה, אהרל'ה קמינסקי בתופים, אוהד אינגר ולב ז'בז'ינסקי בבס, שליחי הנשמה, צרויה להב, ריקי מנור וגלי עטרי בקולות.

ב-1977 הוציא בשן תקליט באירופה בהפקת אבי עופרים: You Got The Power, עם גרסאות באנגלית ל"דודי שב הביתה" ול"ציפור קטנה בלב" ושירים שיצר עם שמוליק צ'יזיק, ביניהם "My Suzanne", שהפך מאוחר יותר ל"סיוון". ב-1978 יצא בלונדון You're The Only One, תקליט בסגנון פופ רך, ושנה לאחר מכן תקליט יותר רוקי, I'm Ready, שבין כותביו בלט בראיין אדמס.

באותה שנה יצר בשן עם דורי בן-זאב ורוזנטל את התקליט מכת שמש, ששילב קאנטרי-רוק, פופ-פאנקי, רגאיי ורית'ם-אנד-בלוז, נימה קלילה וסאטירה. לצד עיבוד דיסקו ל"ודוד יפה עיניים" הלחין בשן את כל השירים, ביניהם "מכת שמש" ו"טכסי ספיישל" (מ' בן-זאב) ו"אקח אותך גבוה" (מ' בשן).

בהופעות, ביניהן בפסטיבל נביעות, נשמע בשן רוקי מבעבר, וכך גם בתקליט איתך הלילה שיצא ב-1979, בו הלחין את כל השירים למילים של בן-זאב. בהפקת מרק לונדון הוקלטו "ריקדו את השלום" (עם הקלטת בגין וסאדאת), "שיפוט מהיר" (על פי ג'ף בק) ו"על אי אפשר". בלטו גם "אמא אני שר בשבילך" ולחנו של אריק רודיך ל"דיזנגוף אצלי בלב" (מהסרט "דיזנגוף 99"). אחרי הוצאת התקליט הופיע בשן עם להקת ברוש, אך למרות הרוקיות היחסית לא ויתר על הופעה בפסטיבל הילדים בשיר "ילד פלא".

שנות ה-80

ב-1980 הקליט בשן אלבום עם ברוש, אך חברת "הד ארצי" העדיפה, מסיבות כלכליות, להוציא לו אוסף להיטים, מסע אל תוך הזמן. התקליט יגאל בשן ולהקת ברוש יצא ב-1981 בחברת "ישראדיסק", והפך למצליח ביותר שלו. את רוב שיריו הלחין למילים של יורם טהרלב. חברי ברוש עיבדו וניגנו עם דריו מלכי ורוזנטל בקלידים, ויצרו את הצליל של בשן לשנות ה-80: קאנטרי-רוק רך וקצת פאנקי. להיט האלבום היה "סיוון" (מ' ול' בשן וצ'יזיק), ובלטו גם "מרתון", "אלוהים תן לי כח" ו"נולד מחדש". לצידם לא ויתר בשן על "איפה את עכשיו", שהוקלט עם להקת חטיף לפסטיבל הילדים.

ב-1981 הופיע במופע "כלים שלובים" עם יצחק קלפטר, גרי אקשטיין ודני ליטני.

באותה שנה הוא שר עם קלפטר וחנן יובל את "שיר הפועל תל אביב" (מ' עלי מוהר, ל' קלפטר), ועם קלפטר את "שנינו ביחד", שכתבו יחד. בפסטיבל הילדים הוא שר את "כוכבים בלילה" (מ' ענת שרתוק, ל' בשן).

ב-1982 הופיע בשן עם להקת ברוש בהפקה ועיצוב של לואי להב, לעיתים במופע משותף עם תיסלם ובנזין. זה היה שיא הביטוי הרוקי בקריירה שלו: שיריו המוכרים עובדו על ידי הלהקה וקיבלו משמעות שונה, כשנעו בין רוק רך דרך קאנטרי-רוק לנגינה כבדה ומלאת אלתורים.

ב-1982 הקליט את אלבומו לא לבד עם להקת ברוש ונגנים נוספים, בראשם אקשטיין, שהפיק ועיבד וגם הלחין את "ערב שכזה" (מ' בשן) ו"איזה יום יפה" (מ' אקשטיין), בו הוא השתתף בשירה. את רוב השירים הלחין בשן, ביניהם "את לא לבד" (מ' יעקב גלעד), "חוזרים לירקון" ו"אין מלך בלי מלכה" (מ' בשן), "כמו מנגינה" (מ' רבקה מיכאלי) ו"רוצה הביתה" (מ' מנור). גם תקליט זה שילב בלדות רכות, נגיעות בלוזיות וג'אזיות וקאנטרי-רוק אמצע הדרך בהשפעת סטילי דן.

ב-1983 כתב והלחין את כל שירי אלבומו במזל בתולה. אקשטיין הפיק, עיבד וניגן בגיטרה, ואיתו ברוש, עם אבנר קנר בקלידים. השירה הפעם הייתה ייצרית מתמיד והעיבודים בלוזיים, במיוחד בגיטרה של שמוליק בודגוב ב"מלטף מיתר", "עובד בלילה", "איך אפשר", "אני נשבע בשם הבלוז", ו"ג'זמין". עוד בלטו "אם הייתי שר לך", "חדש בעיר" ו"אולי אתה תגיד לי".

זו הייתה לבשן תקופת התלבטות בין להיות "רוק" או "לכל המשפחה". בפסטיבל הילדים הוא שר את "שירו" ועם ריקי גל את "כוכב נולד", וכן כתב והלחין לגידי גוב את "הופה היי". בפסטיגל שר את "ציגלה ביגלה" ועם גל את "חתול ועכבר". בעיבוד להקת ברוש ויזהר אשדות שר את "אין עבודה אין אהבה" ובלקראת האירוויזיון הוא שר את "כמו צועני" (מ' ול' עוזי חיטמן). השיר לא הגיע לתחרות, אך הביא להקמת כמו צועני, עם בשן, חיטמן ויונתן מילר. הם הופיעו בהצלחה רבה כ-400 פעמים והוציאו תקליט גדוש להיטים, כ"אנחנו נשארים בארץ", "כמו צועני", "אל תגעו באהבה", "ציגלה ביגלה" ו"עוד סיפור אחד של אהבה". רמי לוין, חיטמן ורוזנטל עיבדו שילוב של קאנטרי אמריקאי, סלסול מזרחי ואסטה ישראלית.

בשנת 1985 הוציא בשן מיני אלבום בשם איתה. מלבד שיר הנושא, כלל המיני אלבום גם את השירים "דניאלה" ו"אין עבודה אין אהבה". בפסטיגל אותה שנה בשן שר את "אדוני ראש העיר" ועם כמו צועני את "ארץ הצבר". השלישייה צולמה לסדרת תוכניות טלוויזיה לילדים, שזכתה להצלחה רבה וגרמה לה לשנות את שמה להופה היי ולהתרכז בשוק הילדים, עם האלבומים הופה היי והופה היי 2, הופעות בפסטיבל הילדים ועוד.

ב-1987 הוציאה כמו צועני אלבום למבוגרים, הפסקת חשמל, ובו שירים של חיטמן בעיבוד יורם צדוק. בשן שר, לבד ועם חיטמן, בלדות וקאנטרי-רוק רך עם נגיעות מזרחיות. חריגים היו קאנטרי עליז יחסית ב"לא שותה לא מעשן", "מכור על יוונית" ו"כשאני לבד", שבו נגינת מפוחית רית'ם-אנד-בלוז.

ב-1988 יצר בשן את נטו, תקליט אישי ובוגר, גם בהשפעת מחלת אימו, שנפטרה באותה שנה. רוני סומק כתב ומיקי גבריאלוב הלחין לפי רעיונות של בשן את רוב השירים בו: "מוקיון", "עוד פאב", "בלוז עלבונות", "דרך לא מוכרת", "קטיפה", "סרגתי אהבה", ו"איפה את". את "דף חדש" כתבו סומק ובשן, את "רץ בפארק" מיכל גבריאלוב ואת "האהבה שלך" פנינה גבריאל. גבריאלוב עיבד וניגן בגיטרות, קלפטר ניגן בגיטרה, לוין ניגן בקלידים ואקורדיון, מיכאלי ניגן בבס וזימבריס בתופים. זה היה תקליט טוב ומשכנע, אך על רקע השינויים ברוק הישראלי הוא נשמע יותר אמצע הדרך מאשר רוק מעודכן.

ב-1988 בשן הפיק אלבום בכורה לאופירה יוספי, לא שחורה לא לבנה, וב-1989 את אופירה ורוית יוספי. בשניהם היו הלחנים והעיבודים של יורם צדוק, עם שילוב של נשמה ורית'ם-אנד-בלוז, דאנס ובלדות, בין השאר בחידוש מלא כח ל"יום יבוא" (מתוך "אל תקרא לי שחור"), בו השתתף בשן בשירה. הפקה נוספת של בשן ב-1989 הייתה האלבום אורח של חיטמן, שכתב, הלחין, עיבד והפיק מוסיקלית.

שנות התשעים והלאה

בשנות ה-90 המשיך בשן להפיק אמנים חדשים (אחינועם ניני, לאה שבת וארז נץ), להופיע עם הופה היי וגם לפעול כאמן למבוגרים. ב-1992 הפתיע בהקלטת שירים בעיבוד והפקה של ברי סחרוף: "פינה שקטה", "חופש זה כשאת אתי" ו"עמוק בלב" שצורפו לדיסק הראשון שלו: אלבום אוסף מיטב להיטיו בשם אוספים אותי.

ב-1995 חזר באלבום יפה שהפיק ביחד עם אבי סינגולדה בשם כאן באמצע החיים.

ב-1999 הוציא אלבום חדש, תלוי רק בך.

ב-2000 חודש השיר "יש לי ציפור קטנה בלב" בגרסת דאנס (בהפקת "תטא") ובשן זכה גם בתשומת לב מיוחדת כשצמד הבדרנים אסי וגורי הקליטו גרסה עברית ללהיטו של אמינם "סטן" ובו הכוכב הוא בשן...

ב-2001 יצא אלבום כפול ובו מיטב להיטיו: ציפור קטנה בלב - האוסף. בעקבות האוסף יצא לסיבוב הופעות, כשהוא כותב במקביל שירים לאלבום הבא.

בשנת 2003 הוציא בשן את האלבום שמיים תחייכו, בהפקתו המוסיקלית של שמוליק בודגוב. על פי בשן, לא מדובר בקאמבק, אלא בהמשך טבעי לפעילותו השוטפת.

מאת יואב קוטנר

הסתר ביוגרפיה

©2018 סטריאו ומונוSweetHome :אחסון