דיסקוגרפיה: יהודה עדר

ביוגרפיה מאת יואב קוטנר

הסתר ביוגרפיה

יהודה עדר הוא אחד מאותם מוסיקאים שלמרות שנדמה שהוא נחבא אל הכלים (בעיקר אל הגיטרה החשמלית), יש לו השפעה רבה על המוסיקה הישראלית, לא רק כנגן אלא בעיקר כמפיק מוסיקלי וכמגלה כישרונות. קיבוצניק לשעבר, רוקר אמיתי בנשמתו ונראה כמו האח הישראלי של להקת הבנד של בוב דילן, עדר מופיע מדי פעם בהיסטוריה של הרוק הישראלי, תורם את חלקו ונשאר מאחורי הקלעים. ואולי גם זה ישתנה יום אחד: עדר עובד (בעשרים השנים האחרונות...) על אלבום סולו ראשון כזמר.

ביוגרפיה

תחילת הקריירה המוסיקלית של עדר הייתה ב-1972, כשדני סנדרסון חיפש גיטריסט שיחליף אותו בלהקת הנח"ל. עדר אמנם לא נגע בחייו בגיטרה חשמלית, אבל הוא סיפר לסנדרסון שהוא אוהב את ג'ימי הנדריקס, אריק קלפטון והבנד והתקבל מיד ללהקה. סנדרסון לימד אותו את תפקידי הגיטרה בשירי הלהקה ובקטעים נוספים, ועדר הפך לגיטריסט של הלהקה בתוכניתה "הפלנח"ניק" (זה הוא שמנגן בבללייקה ב"שיר הרעות"). בהופעות אחרי מלחמת יום הכיפורים הופיעה להקת הנח"ל עם להקת כוורת, ולעיתים עדר הצטרף לכוורת כמחליפו של יצחק קלפטר.

ב-1974, בתוכניתה של להקת הנח"ל "סיפורה של להקה", היה עדר מפקד הלהקה, ובה הוא פגש את מיקי קם, שהפכה לאישתו, ואת איתן גדרון, שאיתו הצטרף אחרי השחרור ללהקת תמוז.

החברות בתמוז הייתה לעדר תקופה נפלאה של לימוד וביטוי עצמי כמוסיקאי, והתפוררות הלהקה הייתה קשה עבורו. תחילה הוא ניגן עוד קצת (בין השאר עם דורי בן-זאב ועם אריאל זילבר), אך בסוף 1976, חודשים אחדים אחרי התפרקות תמוז, הוא נישא לקם ונסע ללימודי מוסיקה בברקלי, מתוך כוונה לעזוב את נגינת הרוק.

בסופו של דבר הוא חזר (בסוף 1979) והצטרף ללהקת רוק נוספת, דודה של סנדרסון וגידי גוב. בלהקה הוא ניגן גם בפסנתר, שר קולות והשתתף בעיבודים. ב-1980, במקביל לפעילותו בדודה, הוא ניגן באלבום גלוי ונעלם של יהודית רביץ.

אחרי התפרקות דודה פעל עדר להקמת בית ספר למוסיקה, ובמקביל ניגן בהקלטות שונות וגם עיבד והפיק מוסיקלית אמנים שונים, כשבכל הפקה המעורבות שלו בכל השלבים מוחלטת.

ב-1981 הוא הפיק מוסיקלית עיבוד כסאח לקורין אלאל בשירה "אני משתגעת". ב-1982 הוא הפיק מוסיקלית ועיבד את אלבומו של דויד ברוזה קלף. הוא ניגן בהקלטות בגיטרה ושר קולות, הלחין עם ברוזה את השיר "לעולם לא" (מ' זאב טנא), וניגן בהופעות שליוו את הוצאת האלבום. עם פרוץ מלחמת לבנון הופיע עדר עם ברוזה ויהונתן גפן בהופעות מילואים בצפון הארץ ובלבנון.

ב-1983 עדר השתתף בשלוש הופעות האיחוד של תמוז. הוא עיבד והפיק לגדעון כפן את השירים "ילד השדה" ו"רכבת המחשבות" ולרן עפרון הוא הפיק שני שירים שלא יצאו לאור. הוא גם הצטרף ללהקת הליווי של אפרים שמיר בהופעות "רוקד לקול הבנות".

באותה שנה עדר הפיק מוסיקלית ועיבד את אלבומו של מאיר אריאל ...וגלוי עיניים, שהוקלט ב-1984. הוא ניגן בהקלטות והיה אחראי לשילוב השיר "לילה שקט עבר על כוחותינו בסואץ", שאריאל כלל לא רצה להקליט. בשנים הבאות הופיעו אריאל ועדר כצמד בהופעות מילואים רבות.

ב-1984 עדר עיבד והפיק לטנא את שיריו "לא לגעת" ו"כפתו אותו". הוא הפיק, עיבד מוסיקלית וניגן בשיריו של שמוליק צ'יזיק "אף אחד לא מזיל דמעה" ו"מישהו אוהב אותך", וגם עיבד, הפיק וניגן בהקלטת "את שמך בלילות" שכתב ושר איתמר נוימן. הוא הפיק את מופע הקאמבק של רבקה זוהר וליווה אותה בהופעות, תחילה כחלק מלהקה ואחר כך לבדו.

ב-1985 היה עדר בין מקימי "רימון - בית הספר לג'אז ולמוסיקה בת זמננו", לימד בו והיה בין מנהליו. במקביל הוא הפיק מוסיקלית, עיבד, ניגן ושר באלבומה של חוה אלברשטיין מהגרים, והוא גם יצר את הקשר בין גידי גוב ללחנים של יהודה פוליקר והמילים של מאיר אריאל לאלבום של גוב דרך ארץ.

ב-1987 עדר אירגן מוסיקלית את "מסע הבחירות של מאיר אריאל ולהקת קאריזמא בהופעות הוא ניגן בגיטרה וגם שר את "הולך בטל" ושירים נוספים. הוא ניגן גם בתקליטו של אריאל ירוקות, ושוב שיכנע את אריאל לא לוותר על שיר שהפך ללהיט הגדול של האלבום, "נשל הנחש". בתקליטו של טנא טנא והזאב, שיצא באותה שנה, הופיעו שתי גרסאות לשיר "איה", שעדר הלחין בימי דודה.

ב-1991, אחרי הפסקה ארוכה בפעילות מוקלטת בגלל פעילותו ב"רימון", חזר עדר לאולפן והצטרף לאריאל וברוזה בשירת קולות בשיר "בצהרי יום" ובהלחנת "בוקר טוב בא" (מ' אריאל) עם ברוזה ואלון נדל. הוא ניגן בתקליטו של יוסי אלפנט ז"ל, שהופק אחרי מותו, ולפסטיגל הוא עיבד והפיק לאתי אנקרי את שירה "מיכאל". הוא השתתף בעיבודים ובהפקה המוסיקלית בתקליטו המאוד מצליח של שלמה ארצי ירח וניגן בחלק מההקלטות ובהופעות "ירח", והפקה זו החזירה אותו למודעות המוסיקאים והזמרים כמפיק פעיל.

ב-1993 עדר עיבד והפיק מוסיקלית את אלבומה של גלי עטרי סימנים, ניגן בו בגיטרות ושר קולות, וב-1995 הוא הפיק מוסיקלית ועיבד את תקליט הבכורה של להקת אבטיפוס. באותה שנה הוא עיבד והפיק מוסיקלית וגם ליווה בגיטרות וקולות את נורית גלרון וגידי גוב בחידושם לשיר "כחולה כחלום" בתוכנית "לילה גוב".

ב-1996 עדר עיבד, הפיק מוסיקלית וניהל אמנותית את תקליט הבכורה של רונית שחר, שלום לתמימות, ואת ההופעות שאחרי הוצאת התקליט.

ב-1997 הוא היה שותף בעיבודים וגם הפיק מוסיקלית וניהל אמנותית את איך עושים מים, אלבומה השני של אבטיפוס, וגם הת ארח בגיטרה אקוסטית בקטע אחד. הוא היה יועץ אמנותי באלבומה של דנה ברגר פשוט להיות ובאלבומו של דני סנדרסון הלא נודע, ובאלבום הבכורה של עברי לידר, מלטף ומשקר, הוא ייעץ אמנותית והפיק שירה בחלק מהשירים.

ב-1998 עדר עיבד, הפיק מוסיקלית, ניהל אמנותית ושר קולות באלבום הבכורה של אריאל הורוביץ, יאללה ביי.

באותה שנה יצא לראשונה שיר סולו ששר עדר: "לא תופס כלום" (מ' ול' עדר). השיר הופיע באלבומו של מאיר אריאל דלתות נפתחות מעצמן, בו תועדה הופעה של להקת קריזמה ב"הארד רוק קפה" בתל אביב ב-1996.

ב-1999 עדר ייעץ אמנותית והפיק שירה באלבומו של לידר יותר טוב כלום מכמעט. באותה שנה הוא מונה למנהל המחלקה העברית בחברת התקליטים "הד ארצי".

ב2000 הצדיעה להקת שבק ס לעשר כשקוואמי דה לה פוקס הזכיר אותו בראפ באלבום כנען 2000.

עודב-2000 היה עדר שותף בעיבוד חידושו של ארצי לשירו "נוף ילדות" באלבומו אהבתיהם, ובאלבום גאולה של חמי רודנר ושליחי הבלוז הוא היה אחראי להפקת השירה. הוא השתתף באיחוד תמוז במופע "עם הגב לים" לזכרו של מאיר אריאל ז"ל, וכן... הוא גם המשיך להתכונן להקלטת תקליטו הראשון כסולן.

ב-2001 ניגן עדר באלבומו של מיכה שטרית סנטיאגו דה קובה ובאלבומו של אריק איינשטיין בהפקת שטרית.

מאת יואב קוטנר

הסתר ביוגרפיה

©2018 סטריאו ומונוSweetHome :אחסון