דיסקוגרפיה: יוני רכטר

ביוגרפיה מאת יואב קוטנר

הסתר ביוגרפיה

יוני רכטר הוא בין המוסיקאים הישראלים החשובים והמעניינים ביותר שצמחו בשנות ה-70. בעשרות השירים שהלחין, עיבד והפיק מוסיקלית, יצר רכטר מגוון סגנוני רחב, ושילב השפעות רבות ליצירת אמירה אישית מרתקת. הוא שילב פופ סיקסטיז (ובעיקר ביטלס) וג'אז, מוסיקה ישראלית (סשה ארגוב) ומוסיקה קלאסית, אוואנגרד ופיוז'ן, מזרח ומערב. רכטר הלחין תמיד במקוריות, ברגישות רבה לתמלילים, ועבור מיטב המבצעים. גם 30 שנה אחרי שהתחיל להלחין, הוא עדיין פורה ורבגוני כפי שהיה תמיד...

תחילת הדרך

יונתן רכטר נולד בתל אביב, ומגיל צעיר אהב מוסיקה. כשהיה בן שבע החל ללמוד לנגן בפסנתר, אך החליט להיות מוסיקאי רק כשגילה, בגיל 12, את הביטלס. הוא למד מוסיקה קלאסית, ניגן ג’אז, והלחין שירים למילים של חברו לכיתה, דן מיסטר, ביניהם את "דמעות של מלאכים", בגיל 16. חבר נוסף שלו מבית הספר, הסקסופוניסט גורי אגמון, לימד את רכטר ג'אז, וניגן איתו בשלישייה. רכטר אהב, בין השאר, את אריק איינשטיין ושלום חנוך. הוא שלח קסטה משיריו לחנוך, שלא הגיב. בסוף התיכון החל ללמוד באקדמיה למוסיקה, אך הפסיק כשהתגייס.

ב-1970 שירת רכטר בלהקת התותחנים, והשתתף בתוכניתה "לה בומבה", עם יהודית שוורץ, תמי גל, רומן שרון ואחרים. הוא הוקלט אז לראשונה בשירים "ברד ירד" ו"דרור יקרא", אך התגלה לראשונה כמלחין, כשהלהקה, כולל שלישיית אף אוזן גרון (יובל דור, קיקי רוטשטיין ועמי מנדלמן), הופיעה בתוכנית שהורכבה כולה מלחניו. כמו כן הוקלטה אז גרסה ראשונה ל"דמעות של מלאכים", בעיבוד אלדד שרים.

רכטר המשיך את שירותו הצבאי בצוות הווי תותחנים, עם מלי ברונשטיין (שרה את"בלילות הקיץ החמים"). הלהקה הקליטה את לחנו ל"מול הים" (מ' זלדה). באותה תקופה הקליטה הילדה רות פרלמוטר (באלבום ילדי עובדי תדיראן) את לחנו ל"חג פורים הנה קרב" (מ' רחל בן-אהרון), שהפך ל"מעשה בגמד" (מ' י. צפריר) בצוות הוי פיקוד ההדרכה, ואחר כך ל"גמד שרצה להיות ענק", בפי אריק איינשטיין.

פריצה בשנות השבעים

בתחילת שנות ה-70 ניגן במועדונים שונים בתל אביב עם מוסיקאים כמו פטר וורטהיימר, ג'רי גרבל, אלון אולארצ'יק, שמוליק ארוך ואחרים. תוך כדי השירות הצבאי חזר רכטר ללמוד באקדמיה, אך עדיין התלבט בין קריירה מוסיקלית לבין הליכה בדרכו של אביו הארכיטקט. כשדני סנדרסון הזמין אותו להצטרף לכוורת ב-1972, הודיע רכטר שיצטרף לחצי שנה ואז יחזור ללימודים. כידוע, הוא נשאר בכוורת עד התפרקותה ב-1976, ותרם ללהקה מכישרונו כמוסיקאי-מלווה וגם כמלחין.

במהלך שירותו בכוורת המשיך רכטר להיות פעיל מוסיקלית גם מחוץ ללהקה. הוא עיבד את "אדוני השופט" ו"משעמם" למופע ולאלבום תפוח זהב, משירי סשה ארגוב. לאלי גורנשטיין הוא הלחין את "אף סולד", ועם אבנר קנר הוא הקים את הצמד האוואנגרדי 14 אוקטבות. רכטרוקנר הלחינו יחד מבחר שירים שהפכו לקלאסיקה של המוסיקה הישראלית "האחרת" בשנות ה-70.

ב-1976, בסוף ימי כוורת, היה רכטר לראשונה שותף מלא לאלבום עם אריק איינשטיין - האהבה פנים רבות לה. באלבום הופיעו לחניו ועיבודיו של רכטר ל"גמד קטן" (מ' רכטר), "מה עושות האיילות" ו"דג הזהב" (מ' לאה גולדברג), "זו אותה האהבה" ו"שיר אהבה סטנדרטי" (מ' איינשטיין) ועוד. בהקלטות ניגן רכטר בפסנתר, פנדר, אורגן וסינתיסייזר, ושר קולות. בשנה זו, כשכוורת היתה בסיבוב הופעות בארצות הברית, למד אצל הפסנתרנית ג'ואן בראקין והשתתף בסדנה יצירתית למוסיקה שכללה מוסיקת עולם. הסדנה נמשכה שלושה חודשים.

ב-1977 ניהל רכטר מוסיקלית את המופע של איינשטיין "אנשים אוהבים לשיר", שבו השתתפו אסתר ואפרים שמיר ושלמה יידוב. רכטר עיבד את רוב השירים, כולל קלאסיקות של איינשטיין, כמו "אני רואה אותה בדרך לגמנסיה", "ערב מול הגלעד", "אני ואתה" ועוד. במופע נכללו גם לחניו של רכטר ל"מה עושות האיילות", "זו אותה האהבה", "שיר אהבה סטנדרטי", "דמעות של מלאכים", ושיר חדש: "חוף בת ים" (מ' ול' רכטר ומנחם זילברמן). שמיר שרה את לחנו ל"אבי של אלוהים" (מ' שמיר). רכטר עצמו שר במופע את "הימים חולפים" (מ' אורי שמיר), וניגן את "קטע אינסטרומנטלי בדו", שהפך ל"הנקניק מצייטלין", הכינוי שהעניק לו איינשטיין.

באותה שנה, הלחין רכטר ועיבד שיר שהפך לקלאסיקה: "עטור מצחך זהב שחור" (מ' אברהם חלפי), לאלבומם של איינשטיין ואבנר קנר, ארץ ישראל הישנה והטובה. בהקלטת השיר ניגן רכטר בפסנתר ושר קולות עם קורין אלאל ויהודית רביץ. מאז הוקלט השיר פעמים אחדות (גם על ידי איינשטיין עצמו), ונבחר במשאלים שונים בסוף שנות ה-80 כ"שיר העברי הטוב ביותר בכל הזמנים".

ב-1977 ניהל רכטר מוסיקלית גם מופע לאסתר עופרים, שבו ניגן עם שלמה יידוב ושם טוב לוי. הוא עיבד מחדש למופע את "דמעות של מלאכים", שיצא בתקליט שדרים.

באלבום הבכורה של גידי גוב, שיצא ב-1978, התבטא רכטר, כמנהל המוסיקלי והמעבד, במגוון גדול של סגנונות מוסיקליים: מסווינג ג'אזי קופצני, דרך רוק רך ועד לליווי מיתרים "קלאסי". הוא הלחין את רוב השירים באלבום: "שיר התעוררות", "כבו האורות", "בלעדייך", "שלוש בלילה בעיר" ו"הו איזה לילה" (מ' דני מינסטר) ו"העיקר זה הרומנטיקה" (מ' עלי מוהר). הוא אף עיבד את "בבוקר" (מ' יהודה עמיחי, ל' יהודית רביץ), "זמר לספינה" (מ' חיים חפר, ל' דוד זהבי) ו"סורו מני" (מ' אלכסנדר פן, ל' עממי). בהקלטות רכטר שר קולות וניגן בפסנתר. ב"פסטיבל הזמר" באותה שנה הגיע גוב למקום האחרון עם עיבוד שונה ל"שלוש בלילה בעיר".

ב-1978 הפיק דודו אלהרר את אלבום שירי הילדים של יהונתן גפן, הכבש השישה עשר, בעיבודו של רכטר. גפן הקריא שירים. רכטר, יהודית רביץ, גידי גוב ודייוויד ברוזה שרו לחנים של ברוזה, יצחק קלפטר, עדה נסטוביץ', שפי ישי, ובעיקר של רכטר. בין לחניו של רכטר היו: "כשנסענו העירה לבקר את דוד אפרים", "הילדה הכי יפה בגן", "מי שמביט", "גן סגור", "איך שיר נולד", "כשאהיה גדול" ועוד. בגישתו הרצינית לעיבוד ולביצוע, ובשילוב שיצר בין פופ, הרמוניות נוסח התרנגולים, השפעות קלאסיות, רגאיי, קאנטרי וג'אז, הציב רכטר סטנדרט חדש לאלבומי הילדים בארץ. האלבום זכה להצלחה רבה, ולא רק בקרב ילדים.

באותה שנה הפיק אלהרר מופע לרכטר ולרביץ: באופן קבוע וחד פעמי, שתועד באלבום. השניים שרו יחד את "נעימת פתיחה" (ל' רביץ), "שיר הפוך" (מ' יובל דור, ל' רכטר וגיל דור) ואת לחניו של רכטר ל"דמעות של מלאכים", "מה עושות האיילות", "לילה טוב" ו"עטור מצחך". רכטר שר סולו את "שלוש בלילה בעיר" ו"כבו האורות", וניגן קטע אינסטרומנטלי שהלחין: "נמלים לוחשות". רביץ שרה סולו את "מי לאהבה", "לילה" ו"עין גדי". במופע (ובאלבום שיצא ב-1979) רביץ שרה וניגנה בגיטרה ובקונגס. רכטר שר, ניגן בפסנתר ובפסנתר חשמלי, ניהל מוסיקל ית ועיבד. ניגנו איתם רונן רבן בגיטרה חשמלית, ארנון פלטי בבס, דובי קיזלשטיין בתופים ויוסי שלמון בסקסופון ובקלרינט.

ב-1979הוציא רכטר אלבום סולו ראשון, התכוונות, בהפקת דודו אלהרר. רכטר הלחין ועיבד מגוון מוסיקלי, מג'אז-רוק ועד בלדות בליווי קלאסי.בראיונות הדגיש רכטר שהוא לא זמר. ובכל זאת, לצד קטעים כליים, הוא שר יפה את "זה כל מה שיש" ו"שוב היא כאן" (מ' מוהר), "וגשם יורד" (מ' מינסטר), "הלילה בחלום" ו"לילה ויום" (מ' רכטר) ועוד. בהקלטות רכטר שר וניגן בפסנתר, פנדר ואורגן. כן השתתפו: אלון הלל, מאיר ישראל ואהרון קמינסקי בתופים; שלמה יידוב ושמוליק בודגוב בגיטרות; מיקי שביב, ארנון פלטי ויוסי מנחם בבס; מרטון קם בסקסופון; שם טוב לוי בחליל וקולות; וגידי גוב, יוריק בן-דוד ונורית גלרון בקולות.

ב-1979 רכטר גם עיבד ליהודית רביץ את "על החוף" (מ' חיים גורי, ל' אבנר קנר), לדייוויד ברוזה את "בין הרעשים" (מ' רחל שפירא, ל' רכטר), וליוסי בנאי את "מי יהיה במקומי" (מ' בנאי, ל' רכטר), "לראות חבר בוכה" (מ' ול' ז'ק ברל, ת' בנאי), "עובדות" (מ' בנאי, ל' רביץ), ו"יפה כמוה לא הייתה" (מ' בנאי, ל' עממי צרפתי).

באותה שנה הלחין רכטר מוסיקה למופע המחול "אגדה בחולות", של הכוריאוגרפית רינה שרת והבמאי יוסף מילוא, בתיאטרון המחול "ענבל". הוא יצר מוסיקה מזרחית ותל אביבית, קלאסית וסשה-ארגובית, וגם שירים, ששרו משתתפי המופע בהדרכתו הקולית של רפי קדישזון: "נמה יפו" (מ' יעקב שרת ויוסף מילוא), "ילדי ההפקר" ו"הילד ניסים" (מ' נתן אלתרמן). רכטר שר קולות בקטע "חולות", וניגן בפסנתרים ובסינתיסייזר.

פריחה בשנות השמונים

פסקול אגדה בחולות יצא ב-1980 באלבום בהפקת דודו אלהרר. חלק מהשירים הופיעו מאוחר יותר באלבומים של אריק איינשטיין. הראשון בהם, "ילדי ההפקר" הופיע באלבומו של איינשטיין חמוש במשקפיים, בעיבוד חדש של רכטר (שניגן בו ובקטעים נוספים באלבום).

ב-1980 השתתף רכטר ב"ערב שירי משוררים" שהפיקה תחנת גלי צה"ל. יחד עם שם טוב לוי הוא הלחין, עיבד ושר את שירו של דוד אבידן "הרחובות ממריאים לאט". הוא גם עיבד למופע את "אז היה לה" (מ' לאה גולדברג, ל' סשה ארגוב), ששרה אורה זיטנר.

ב-1981 השתתף רכטר באלבום של קטעים אינסטרומנטליים בשם קווים, שהפיק דודו אלהרר. האלבום כלל גם קטעים של מתי כספי, שלמה יידוב, יצחק קלפטר. הקטעים של רכטר באלבום - "ארוחת בוקר", "לילה", "קיסריה", "בואי נטייל" ו"בריכת גורדון" - הופיעו גם בפסקול סרטו של יעוד לבנון "לא לשידור".

באמצע 1982, עם פרוץ מלחמת לבנון, הצטרף רכטר למופע מוסיקלי סטירי-הומוריסטי שהעלו חברים מ"זהו זה" ושותפים נוספים: שלמה בראבא, מוני מושונוב גידי גוב ושלמה יידוב. באותה שנה הלחין רכטר מוסיקה לסרטו של אורי ברבש, "אות קין".

באלבומו השני של גידי גוב, 40:06, שיצא ב-1982, היה רכטר המפיק המוסיקלי והמעבד, ויצר צליל שהושפע מאהבתם של גוב ורכטר לפיוז'ן ג'אז-רוק, ובעיקר לצמד האמריקאי סטילי דן. רכטר הלחין את רוב השירים. ביניהם : "הכל פתוח", "כלים שלובים" (מ' אהוד מנור), "טוב שבאת" (מ' מוהר). רכטר השתתף עם ענת גוב במילים ל"יש אי שם" והוא גם עיבד שני לחנים של אבנר קנר.לאחר הוצאת האלבום הופיעו גוב ורכטר בסדרת הופעות עם מיקי שביב בבס, אלון הלל בתופים, גילי דור בגיטרות, גורי אגמון בסקסופונים וז'אן פול זימבריס בכלי הקשה. למרות איכות השירים וההפקה נחל המופע כישלון חרוץ. שניים משירי המופע יצאו בתקליט שדרים: לחנו ועיבודו של רכטר לדואט שלו עם גוב ב"שיר נבואי קוסמי עליז" (מ' עלי מוהר ורכטר) וגרסת רוק'נרול ל"גן סגור".

באלבום נוסטלגיה של אריק איינשטיין, שיצא ב-1983, עיבד רכטר את לחנו ל"הילד ניסים" (מ' נתן אלתרמן) ושירים ישנים כ"ליל סתיו" (מ' חיה כהן, ל' חיים צור), "הלילה הזה" (מ' דפנה אילת, ל' פ. דגל) ו"הימים הארוכים העצובים" (מ' איינשטיין, ל' שלום חנוך). רכטר גם ניגן באלבום בפסנתר, סינתיסייזר וקלידים נוספים.

ב-1984 הצטרף רכטר להופעות איחוד כוורת, ושר בהן (ובאלבום שתיעד אותן) סולו את "כלים שלובים" וקטע מ"עטור מצחך".

באלבומה של נורית גלרון נגיעה אחת רכה, שיצא ב-1984, הלחין רכטר, עיבד והפיק מוסיקלית את "נגיעה אחת רכה" (מ' עלי מוהר), "סרט כחול" ו"חגיגה בצמרת" (מ' יעקב רוטבליט) ו"השיר על הארץ" (מ' יהושע סובול).

באלבום הילדים של גידי גוב תנו לגדול בשקט, שיצא ב-1985, נכללו לחניו ועיבודיו של רכטר לשירים מהכבש ה-16 שלא הופיעו באלבום המקורי: "איך שיר נולד", "כשאהיה גדול", וכן גרסת הרוק ל"גן סגור".

ב-1986 יצא אלבומם של רכטר ועלי מוהר, בגובה העיניים (בהוצאת "הליקון"). רכטר הלחין, עיבד ושר מילים של מוהר. ביניהם :"אבן מן הלב", "אוריה", "עוגן הרם", "שיר נבואי קוסמי עליז" (שמוהר השתתף בשירה בו) ו"דואט" (בדואט עם מזי כהן). בגרסת הדיסק לאלבום, שיצא ב-1994גרסת השיר "אוריה" הוחלפה בה בגרסה מילולית שונה (לאותה מוסיקה), ושמו של השיר שונה ל"נסיעה".

בהמשך 1986 הצטרף רכטר אל גידי גוב, מוני מושונוב, שלמה ברארבא ושלמה יידוב ל"ערב חד פעמי משופץ". באותה שנה היה רכטר המעבד במופע של אסתר עופרים. הוא גם הלחין עבורה את "ראה" (מ' עלי מוהר), שיצא בתקליט שדרים, ואת "היא הולכת בשדה", "שיר הזונות" ו"ירושלים", שלא יצאו לאור.

ב-1987 היה רכטר המפיק המוסיקלי באלבומו של יוסי בנאי, יוסי בנאי. רכטר גם עיבד בו לחנים של מתי כספי ושל יהודה פוליקר, ובעיקר לחנים שלו, ביניהם: "ערב עירוני", ו"הלאה" (מ' נתן אלתרמן), "בעיר הזאת", ו"כשאת איתי" (מ' בנאי) ועוד. בהקלטות ניגן רכטר בפסנתר וסינתיסייזר ושר קולות.

ב-1988 הפיק רכטר מוסיקלית את אחד מאלבומיו הטובים ביותר של אריק איינשטיין: משירי אברהם חלפי. רכטר הלחין ועיבד, באופי קאמרי ומינורי, שירים כ"עטור מצחך" (בגרסה חדשה) "צער לך" (עם יהודית רביץ), "אשר טייל עימך" ועוד. הוא גם עיבד את "שיר על שלושה חתולים" (ל' יוחנן זראי) ו"שיר השיכור" (ל' יצחק קלפטר).

ב-1989 יצא לאור שיתוף פעולה נוסף של רכטר עם איינשטיין, אלבום שירי הילדים הייתי פעם ילד. רכטר הלחין, עיבד והפיק מוסיקלית את כל השירים בו ביניהם: "הצריך הזה" ו"כמה שרציתי כלב" (מ' יהונתן גפן), "אדון שוקו" ו"גברת עם סלים" (מ' חיה שנהב), "שבת בבוקר" (מ' תרצה אתר) ועוד. רכטר היה גם הסולן בלהיט האלבום (שכמעט לא שולב בו, לולא התעקשותו של איינשטיין): "גברת עם סלים". בשאר השירים הוא שר קולות רקע וניגן בפסנתר, קלידים ואקורדיון.

המשך ההצלחה בשנות התשעים ואילך

ב-1990 השתתף רכטר בקסטת וידאו לילדים של איינשטיין, כמו גדולים. בין השאר שולבו בה לחניו ל"מה עושות האיילות", "הצריך הזה", "שבת בבוקר", "כמה שרציתי כלב", "קילפתי תפוז" ועוד. באותה שנה הצטרף רכטר להופעות האיחוד "כוורת חוזרת".

ב"פסטיבל ישראל"באותה שנה הפיקה "רשות השידור" מופע הצדעה לרכטר: "העיקר זה הרומנטיקה".קטעים מתוך המופע יצאו ב-1991 באלבום העיקר זה הרומנטיקה". ביניהם לחניו ועיבודיו של רכטר לשירים ששר לבדו, ועם מזי כהן, גידי גוב, חיים צינוביץ', יובל זמיר ומקהלת העפרוני. ביניהם "עד מחר" (מ' נתן זך), "זה כל מה שיש" (מ' מוהר), "דג הזהב" (מ' לאה גולדברג) "ערב עירוני" (מ' נתן אלתרמן),"שיר נבואי קוסמי עליז" (מ' רכטר ומוהר). גידי גוב שר מלחניו את "העיקר זה הרומנטיקה", "נגיעה אחת רכה" (מ' מוהר) ועוד. חיים צינוביץ' שר את "שיר התשובה" (מ' מוהר ומרין) ו"בלעדיך" (מ' דן מינסטר), יובל זמיר שר את "שיר התעוררות" (מ' מינסטר), ויהודית רביץ שרה את "עטור מצחך" (מ' אברהם חלפי).

ב-1991, ל"פסטיבל הג'אז" באילת, הקים רכטר הרכב פיוז'ן ג'אז-רוק. בהרכב ניגנו: רכטר בפסנתר, גורי אגמון בקלרינט וסקסופונים, אילן סאלם בחליל, אלון נדל בבס, עדי רנרט בקלידים, יובל שפריר בכלי הקשה ותופים וישראל נחום או איתן איצקוביץ בתופים. ההרכב הקליט קטעים שיצאו ב-1992 באלבום ממש עכשיו מנגנים יוני רכטר. רכטר הלחין והפיק מוסיקלית קטעים אינסטרומנטליים כמו "בתיאבון", "בלוז התולעים" ו"קטע נושן". בקטע "ממש עכשיו" היה משפט מושר אחד, ו"מה תנגנו" (מ' עלי מוהר) היה ממש שיר.

ב-1992 הוציאו אריק איינשטיין ורכטר אלבום ילדים נוסף, האריה, היונה ותרנגולת כחולה. רכטר עיבד והפיק מוסיקלית חידושים ל"אמא שלי" ו"הילדה הכי יפה בגן", ויצר לחנים חדשים ל"השיר של דוקטור דוק" (מ' יהונתן גפן), "אני רוצה שפתאום" (מ' יהודה אטלס), "תרנגולת כחולה" (מ' חיה שנהב), "דגלי" (מ' שלומית כהן-אסיף), "גד גיבור ציד" (מ' נתן אלתרמן) ועוד. בהקלטות הוא ניגן בפסנתר וקלידים, ושר בדואט עם איינשטיין ב"האצבעות הולכות לישון".

באותה שנה השתתף רכטר השתתף גם בקסטת הווידאו של איינשטיין כמו גדולים 2, שכללה את שירי האלבום האריה, היונה ותרנגולת כחולה וקטעים נוספים. הוא אף השתתף בסרט "כבלים" של איינשטיין, שכלל בין השאר את לחניו ל"צער לך וצער לי", "עטור מצחך" "ואלה שמות", ואת עיבודיו ל"אמרו לו" (מ' פ. קונטה, ת' עלי מוהר, ל' פלויצ'יני), "Toi" (מ' ול' איינשטיין ומוני מושונוב) ועוד.

ב-1995 הוציאו רכטר ועלי מוהר את האלבום מחשבות ואפשרויות. מוהר כתב את המילים, ורכטר הלחין, עיבד ושר.בין השירים "מחשבות ואפשרויות", "באת אל תוך חיי", "חלומות היו לאפר", "די עם הבולשיט" (עם אורחים: יהודית רביץ, אלון אולארצ'יק, דני סנדרסון, אפרים שמיר, גידי גוב ואריק איינשטיין בתפקיד אלוהים). "אל תמהר" (עם אולארצ'יק, סנדרסון ושמיר), "אהובתי היחידה" (עם מזי כהן וגוב), "שוב ושוב" (עם רביץ) ו"כל עוד" (עם אבנר קנר וקבוצת בנות ממקהלת העפרוני). לאלבום צורף קטע נסתר: "סשה בפסז'" (מ' שמוליק לוי).

באותה שנה הצטרף רכטר לאיחוד חד פעמי של כוורת במופע האזכרה שהתקיים שבוע לאחר רצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל.

ב-1996 שולבו באלבומם של אריק איינשטיין ושם טוב לוי קצת לקחת חזרה עיבודיו של רכטר מקסטת הווידאו ארץ ישראל הישנה והטובה ל"קרה זה רק הפעם" (עם יהודית רביץ) ו"אל נא תאמר לי שלום" (עם איילה אשרוב).

ב-1998 הצטרף רכטר להופעת האיחוד החד פעמית של כוורת.

ב-2000 השתתף רכטר באיחוד כוורת למען איסוף כסף למימון ניתוח ליצחק קלפטר.

בשנת 2003 הוציא רכטר אלבום חדש בשם עוד סיפור. האלבום היה אלבום האולפן הראשון של רכטר מזה שמונה שנים, מאז מחשבות ואפשרויות, האלבום המשותף עם מוהר. את עוד סיפור כתב והלחין רכטר בשיתוף עלי מוהר ושלום ויינשטיין, מלבד שיר אחד של אברהם חלפי. האלבום נחלק ל-4 חלקים: "תמיד לבד", "סדקים בחושך", "לא ממש נגמר" ו"אפילוג".

מאת יואב קוטנר

הסתר ביוגרפיה

©2018 סטריאו ומונוSweetHome :אחסון