דיסקוגרפיה: יושי שדה

ביוגרפיה מאת יואב קוטנר

הסתר ביוגרפיה

כשהתגלה, בראשית שנות השמונים, היה יושי שדה הפתעה גדולה: לראשונה במוסיקה הישראלית טכנאי הקלטות שגם יוצר ומבצע שירים בעצמו ושלא כמו רבים מעמיתיו למקצוע טכנאות-הקול אינו חושש גם לצאת אל קדמת הבמה (בהופעות של תיסלם) ומופיע כמו כוכב אמיתי... אחרי תיסלם היה שדה הראשון בין חברי הלהקה שהוציא אלבום סולו, ונראה כאילו הקריירה שלו כסולן רק מתחילה...

אך האלבום לא זכה בהצלחה, שדה עזב את הארץ, וכשחזר חזר בעיקר אל פעילות מאחורי הקלעים: כטכנאי הקלטות וכזמר קולות בשירים של אחרים, בג'ינגלים ובדיבובים.

ביוגרפיה

יושי שדה היה טכנאי הקלטה באולפן "טריטון" כשהחל בראשית 1980 להקליט משיריו. באותו אולפן עבדו יזהר אשדות ויאיר ניצני על הקלטת שירי תיסלם. השניים שמעו שיר באנגלית שהקליט שדה,

"See You Around", התלהבו מהשיר והזמינו את שדה להצטרף לפרויקט שלהם כזמר, מלחין, קלידן וטכנאי הקלטה נוסף. שדה רצה להמשיך לעסוק בהקלטות, אך גם חלם על הקלטת המוסיקה שלו. מאחר שעדיין לא היה מדובר במחויבות ממשית ללהקה, הוא החליט להצטרף אל השניים וגם להמשיך לעבוד כטכנאי הקלטות. כך הפך שדה לחלק מאחת ההצלחות הגדולות במוסיקה הישראלית של ראשית שנות ה-80.

באלבומה הראשון של תיסלם (שהוקלט באנגלית) נכלל שירו של שדה "See You Around", והוא שר באלבום באנגלית גם את שתי גרסאות הכיסוי: "I Get So Excited" של הלהקה הבריטית השווים

ו"Smokin' In The Boys Room" של הלהקה האמריקנית Brownsville Station. בגרסה העברית של אלבום הבכורה של תיסלם הפך "See You Around" ל"כלניות" (מ' שדה, מופר ותיסלם), ושדה שר בו וב"I Get So Excited", שהפך ל"המנקה במלון" (מ' דורי בן-זאב ותיסלם).

בקיץ 1981, תוך כדי סיבוב ההופעות הראשון שלה, הקליטה תיסלם את "לילה לילה" (מ' שדה, ל' שדה, אשדות וניצני). בהופעות הלהקה שר שדה גם את שירו "הקצב קורע", שלא הוקלט. בפסטיבל הילדים באותה שנה הופיעה הלהקה עם השיר "עוד ילדה יפה" (מ' בן-זאב, שדה וניצני, ל' וע' אשדות). השיר, שעסק במקור בזונה, צונזר בפסטיבל והפך לשיר חביב על ילדה תמה.

באלבומה השני של תיסלם נכללו לחניו של שדה ל"עוד לא מתחתנת" (מ' ניצני), "שנה שנייה" (מ' ול' עם ניצני), "התקפה" (מ' שדה) ו"סוזי" (מ' שדה, ניצנה לוין ונימי בורוש). כל תיסלם הלחינה יחד את "חלל" (מ' ניצני). שדה גם השתתף עם אשדות וניצני בהפקה המוסיקלית של האלבום.

במקביל לחברותו בתיסלם השתתף שדה בהפקות נוספות, ביניהן שירת קולות רקע בהקלטת "שחרר אותי" של שלום חנוך, שירת קולות ועזרה בהקלטת התקליט חמוש במשקפיים של אריק איינשטיין ומיקי גבריאלוב והקלטה ושירת קולות בתקליט של דודה.

ב1984 היה שדה ראשון חברי תיסלם שהוציא תקליט סולו אחרי פירוקה. תקליטו שמועות כלל עשרה שירים שהוא הלחין ועיבד, שנעו בין פופ, רוק וקאנטרי לפנקי (Funky) מבולגן, ביניהם "בוא איתי" (מ' שדה), "שיר לעת" (מ' זאב טנא), "מה את בכלל יודעת" ו"יש לי פוטנציאל" (מ' בורוש). בהקלטות שדה שר וניגן בקלידים וגיטרות, והשתתפו, בין השאר, אריה (אביו של שדה) בכינורות ויהודה (אחיו) בחצוצרות. לוין ובורוש עיצבו את עטיפת התקליט בעיצוב שנראה כמו עיתון "חדשות", ומיכאל תפוח הפיק.

יחסי הציבור לשמועות הבטיחו גדולות ונצורות ונדמה היה ששדה הולך להיות המרוויח העיקרי מהתפרקות תיסלם, אך השירים שהגיעו לרדיו כמחממים ("בואי אתי", "שיר לעת" ו"קחי אותי בשקט") לא הפכו ללהיטים, וכשיצא התקליט הוא התגלה ככישלון. גם המופע שהובטח על עטיפת התקליט לא שיפר את המצב.

ב-1985 נסע שדה לארה"ב. הוא המשיך לעסוק בהקלטה וביקר מדי פעם בארץ, בין השאר בקיץ 1990 בהופעות איחוד תיסלם.

שדה חזר ארצה ב1991 והשתלב בתחום הג'ינגלים. השיר הראשון שהשתתף בהקלטתו היה שיר פרסום לחטיף של "אוסם": דני שושן שר את "Let's Max" ששדה הלחין ועיבד וגם ניגן בהקלטתו.

ב1992 הצטרף שדה אל קובי רכט, אותו פגש כששהה בארה"ב. השניים הקימו צמד בשם ההוא והקליטו שירים שכתב והלחין רכט בארה"ב באנגלית. אומנם את שירי ההוא כתב, הלחין ושר רכט, אך שדה היה שותף מלא ביצירת התקליט כמעבד ומפיק מוסיקלי (ביחד עם רכט), נגן גיטרות וזמר קולות רקע. שדה גם הופיע עם רכט בהופעות המעטות של ההוא.

באותה שנה שדה שר בתקליט האריה היונה ותרנגולת כחולה של איינשטיין ויוני רכטר. הוא גם הופיע בקסטת הווידאו "כמו גדולים 2" של איינשטיין והיה עסוק מאוד כנגן וזמר בג'ינגלים.

מאת יואב קוטנר

הסתר ביוגרפיה

©2018 סטריאו ומונוSweetHome :אחסון