דיסקוגרפיה: מתי כספי

ביוגרפיה מאת יואב קוטנר

הסתר ביוגרפיה

מתי כספי הוא אחד המוסיקאים הישראליים הכי פוריים והכי מגוונים שיצרו בארץ בשלושים השנים האחרונות של המאה ה-20. כמוסיקאי שאוהב המון סוגי מוסיקה (ממוסיקה ברזילאית ועד בלקנית, מפנקי (Funky) שחור ועד מוסיקה כמעט קלאסית) הוא מטמיע בלחניו ועיבודיו את ההשפעות והאהבות הרבות שלו ליצירה מקורית ואישית, שהשפיעה מאוד על צליל המוסיקה הישראלית החדשה.

כספי הוא זמר מעולה, גיטריסט מחונן ונגן השולט במגוון גדול של כלי נגינה. את התכונות האלה הוא מבטא גם כמפיק לאחרים, בהפקות בהן הוא מנגן ושר ותורם באופן משמעותי גם ליצירות שאינן שלו.

הוא פתח את הקריירה שלו בעשר שנים מדהימות בשנות ה-70, בהן שפע מעיין היצירה שלו בכל סגנון אפשרי, עם שירים ממש אוונגרדיים לזמנם לצד עשרות להיטים מצליחים. גם בשנות ה-80 הוא המשיך ליצור ולהקליט והירבה גם להפיק לאמנים אחרים בהצלחה רבה. ואז, לפתע, נחלשה השפעתו. הוא אומנם המשיך להופיע ולהקליט אלבומים חדשים (גם אם חלק משנות ה-90 לא היה בארץ), אך תשומת הלב הציבורית הופנתה יותר למשברים בחייו האישיים ופחות ליצירתו. נדמה שכספי עוד לא אמר את המילה האחרונה בתחום זה, והוא עוד ישוב.

נסיונות ראשונים בלהקה צבאית

כישרון מוסיקלי מגיל צעיר מאוד ושש שנות לימוד פסנתר בקונסרבטוריון בנהרייה הביאו את כספי אל להקת פיקוד דרום בהדרכתו המוסיקלית של אילן מוכיח, וב-1968 החלה בלהקה דרכו המוסיקלית המתועדת. בסוף השנה הוקלט לראשונה שיר שעיבד ושר עם חברת הלהקה בהירה שלום, "עלומים". אחר כך הקליטה הלהקה מלחניו גם את "שישה חודשי הוספה", "והיה ביום ההוא" ו"חוף ארוך".

ב-1969, בזמן שירותו בלהקה, הקליט כספי שלושה שירים ראשונים כסולן: "המאושר שבאדם" (מ' דני רווה ואבי קורן, ל' יאיר רוזנבלום), "ליצן כפורים" ו"חופי זהב" (מ' מאיר אגסי, ל' כספי). באלבום הידד לצעירים, בו הופיעו שירים אלה, נכלל גם לחנו של כספי ל"מה שמתחשק לי לעשות" ששר חיליק צדוק. ביחד עם בת זוגו גליה (שכונתה "גי") הקליט כספי גם שיר שכתב, הלחין ועיבד: "מי אמר".

בתוכניתה של להקת פיקוד דרום "מעוז א' א'" ב-1970 הפכו כספי, גדי אורון ויעקב נוי ל"שלושת השמנים" ושרו את "אני אצבוט לך" ואת לחניו ועיבודיו של כספי ל"אני מת" ו"שלוש רגלים". בהמשך השנה השתחררו "שלושת השמנים" והפכו לשלישייה אזרחית בשם לא אכפת להם, שזכתה להצלחה נאה ואף הוציאה אלבום. המעבד התזמורתי באלבום היה אלברט פיאמנטה וכספי היה אחראי לעיבודים הקוליים ולהלחנת רוב שירי האלבום, שהפכו ללהיטים גדולים, ביניהם "ייאוש פגש ייאוש", "שתי ציפורים", "איש הרחוב", "למה לא כל יום שבת?" ו"השנה היפה ביותר בחיי".

בזמן פעילותו בלא אכפת להם החל כספי ליצור לחנים רבים לאחרים ונחשב לתגלית החמה ביותר במוסיקה הישראלית. ב-1970 הוקלטו לחניו הראשונים, ביניהם שר ששי קשת את "פנקס הקטן", שהופיע במחזמר "עיר הגברים" שכתב דן אלמגור על פי דמון רניון. כספי הלחין ועיבד את שירי המחזמר, ובין הנגנים בהקלטות היה שלמה גרוניך, שהפך לידיד קרוב של כספי ושותף ביצירתו בשנים הבאות. באותה שנה פנתה דליה גוטמן, מפיקת תוכנית הרדיו "דו רה ומי עוד", למלחין הצעיר בבקשה שילחין את שירו של ירון לונדון "אליעזר בן יהודה". השיר, שהופיע באותה שנה באלבומה של חוה אלברשטיין, משירי ארץ אהבתי, הפך ללהיט גדול שתורגם בהמשך לעשרות שפות.

מאחורי הצלילים

ב-1971 הקליטה לא אכפת להם שיר נוסף שהלחין כספי, "מרקו פולו", והשתתפה בפסטיבל הזמר עם לחנו של כספי ל"ציפורים בראש", אך זמן קצר לאחר מכן פרש כספי מההרכב (שהמשיך לפעול זמן קצר בלעדיו) והגביר את שיתוף הפעולה שלו עם גרוניך. השניים יצרו והקליטו יחד שירים כ"בעל יקר ואישה מתוקה" ו"מה יהיה איתי" והחלו לפעול כצמד, לא לפני שכספי דחף את גרוניך לסיים קודם לכן הקלטת אלבום סולו ראשון לבדו. גם כספי הקליט באותה שנה שירים אחדים כסולן, ביניהם גרסה ראשונה ונשכחת ל"אלוף משנה במילואים" (מ' יעקב רוטבליט) ושיתופי פעולה ראשונים עם אהוד מנור ב"שיר שלי ושלה" ו"לילה ברחוב מנדלסון". הדודאים הקליטו אלבום שכולו היה בעיבוד וניצוח כספי, ונכללו בו לחניו ל"קחי", "מאיר אגסי רוצה להיות מפורסם", "גברת אדיאנה בלומנטל" ו"מי סופר".

1972 הייתה השנה בה הפך כספי מהבטחה גדולה במוסיקה הישראלית הצעירה לסמל למוסיקה איכותית, אנינת טעם ולא ממוסחרת. זה קרה לו גם בזכות שיתוף הפעולה עם גרוניך, שהעמיק באותה שנה, אבל לא רק. ב"ערב שירי משוררים" הראשון של גלי צה"ל הוא שר את לחנו ל"כשאלוהים אמר בפעם הראשונה" (מ' נתן זך), ובפסטיבל הזמר הוא שר את לחנו ל"אחרי שנסעת (ואותך)" (מ' וע' גרוניך). בשני המקרים הוא עשה את זה בפנים קפואות, כמעט ללא תנועה, כמו אומר "שימו לב לשיר, לא לגימיקים של ביצוע". והקהל שם לב.

"אחרי שנסעת" הוא דוגמה לאיכות הקשר בין כספי לגרוניך. במקור יצר כספי את הלחן לשיר סאטירי על ארובת רידינג שכתב אלמגור לתוכנית טלוויזיה. גרוניך חשב שללחן הזה מגיעות מילים אחרות, וכתב את הטקסט שהפך לקלאסיקה. חוץ מ"אחרי שנסעת" הניב שיתוף הפעולה בין כספי וגרוניך באותה שנה תקליטון אחד (עם השירים "ציור" ו"בן-גוריון"), הופעות עם סוזאן ופרן ועם שלומית אהרון, לה הלחינו שירים אחדים, והעיקר: מופע משותף של שניהם, "מאחורי הצלילים", עם כספי בגיטרה ושירה וגרוניך בפסנתר ושירה. למופע הם הלחינו יחד את "אלוהים מרחם" ו"אבי" (מ' יהודה עמיחי), "יום לפני הדין", "ציור" ו"מאחורי הגדר הלבנה" (מ' גרוניך), ונכללו בו השירים הקודמים שכתבו יחד ושירים נוספים שכתבו בנפרד. איתן גפני הפיק מהמופע תקליט, שהפך ברבות השנים לאבן דרך ברוק הישראלי המתקדם.

התחלת קריירת הסולו

לצד המוסיקה הרצינית שיצר והופעותיו בעלות ההבעה המינורית, היה בכספי תמיד גם צד קליל והומוריסטי. בסוף השנה הוא ביטא אותו בגרסה משלו ללהיט שהלחין לפסטיבל הילדים ליפה ירקוני, "אחותי הקטנה" (מ' מנור).

ב-1973 שר כספי ב"ערב שירי משוררים" של גלי צה"ל את לחנו ל"יום יום אני הולך למעונך" (מ' יעקב פיכמן). לצד הלחנים הרבים לאחרים הוא הקליט גרסאות מוקדמות ל"להשתנות תמיד" (מ' מנור), "אני יודע שאני אמות בקיץ" (מ' חיים חפר) ושיר משעשע שיצא רק בתקליטון, "אפרים" (מ' יורם טהרלב). ההקלטות נראו כמו הליכה בדרך לאלבום ראשון, אך הוצאת האלבום התעכבה עוד יותר משנה, מכיוון שכספי זכה להצלחה כמלחין אך נחשב לסיכון מסחרי כזמר.

במלחמת יום הכיפורים הופיע כספי בצוות הווי עם אילנה רובינא, אושיק לוי, פופיק ארנון ובחלק מההופעות גם לאונרד כהן, שהגיע לחודשיים בכדי להופיע בפני החיילים בסואץ. הם גם הקליטו (ללא כהן) מילים (!) ולחן של כספי לשיר בשם "אין לנו מילים". ההרכב אימץ את השם "ועידת ז'נווה".

בסוף השנה הקליט כספי גרסאות משלו לשיר שהלחין לפסטיבל הילדים, "מי ראה את באני" (מ' מנור) ול"כלבלב הו בידי בם בם" (מ' זך).

בעיבודיו לשתי להקות צבאיות באותה שנה, צוות בידור חיל האוויר ולהקת חיל הים, גילה כספי לראשונה עניין במקצבים דרום אמריקאיים ובלקניים.

בסוף 1973 ותחילת 1974 יזם כספי הקמת תשובה ישראלית לקרוסבי סטילס נש ויאנג, עם שלום חנוך, אריאל זילבר ודני ליטני. הרכב הכוכבים הזה עבד שבועות אחדים (על שירו של כספי "ביום מסה") והתפרק לפני שהחל להופיע, ומתוכו התחיל שיתוף הפעולה בין חנוך לזילבר, שהביא להקמת להקת תמוז.

בהמשך השנה הופיע כספי בערב "חצי חצי" עם הזמרת נתנאלה. הם גם הקליטו לקול ישראל גרסה משותפת לשיר שהלחין לה לפסטיבל הזמר, "שיר היונה" (מ' שמרית אור). בפסטיבל הזמר הופיע כספי עם שלישיית שוקולד מנטה מסטיק עם לחנו ל"נוח" (מ' טהרלב).

בסוף השנה יצא אלבום הבכורה שלו, מתי כספי, ובו עשרה שירים שכתב, הלחין, עיבד, שר וניגן בהם לבדו בכל הכלים (גיטרות, בס, אורגן, מלוטרון, פסנתר, סינטיסייזר, ויבראפון וכלי הקשה). האלבום כלל רק חלק מהשירים שפירסם כספי עד אז וגם עיבודים חדשים לשירים שהקליט או שנתן לזמרים אחרים בעבר, ביניהם "איך זה שכוכב" (מ' זך), "אחרי שנסעת" (מ' גרוניך), "הבלון שלי" (מ' מנור, מתוך "לילי גם"), "ביום מסה" (מ' משה טבנקין) ו"נוח" (מ' טהרלב). ברדיו של אמצע שנות ה-70 הפכו כמעט כל שירי האלבום ללהיטים גדולים, וכספי חיזק את הצלחתו בהרבה מאוד הופעות יחיד לצד ההופעות עם נתנאלה.

המוסיקאי הישראלי הפורה ביותר בשנות השבעים

גם ב-1974 עיבד כספי עשרות שירים, ביניהם לשוקולד מנטה מסטיק, תפוח זהב בשירי סשה ארגוב, דודו זכאי ועוד. מעניינים במיוחד היו עיבודיו (ונגינתו בכל הכלים) בהקלטות ראשונות של מאיר אריאל ל"הולך בטל", "לילה שקט עבר על כוחותינו בסואץ" ו"תקווה". הוא גם שר קולות וניגן בתופים, קונגס וחליל בהקלטות המופע "זה הכל בינתיים, בינתיים זה הכל" של דני ליטני ויהונתן גפן, והשתתף בתוכנית הרדיו "הים", משירי הברזילאי דוריוואל קאימי בתרגום יעקב שבתאי ובעיבוד רומן קונסמן. הוא שר בה את "הרוח", "לדייג שתי אהובות", "הים" ו"הסמבה שלי".

ב-1975 הקליט כספי גרסה ראשונה (ושונה) ל"הנה הנה" והמשיך להופיע הרבה לבדו, אך גם הצטרף להרכבים שונים: בסוף השנה במופע במועדון הרוק ב"בית לסין" הוא ניגן בתופים וכלי הקשה בהרכב צמרת שכלל את שמוליק ארוך בבס, שלמה יידוב בגיטרה ואבנר קנר בפסנתר ועוד. חברת "ישראדיסק" הוציאה באותה שנה אוסף משיריו בשם כולם שרים מתי כספי, עם נתנאלה, דודו זכאי, שלישיית אף אוזן גרון ותיקי דיין. כספי עצמו יוצג באלבום ב"יום יום אני הולך למעונך" ובאחד השירים הבודדים שהוא כתב להם גם מילים, "כמה שירים אפשר להמציא בכלל".

בתחילת 1976 הקליט כספי שיר בשם "חופשי" (מ' מנור), שלא נכלל באף אחד מאלבומיו. בהמשך השנה יצא אלבומו השני, שגם הוא כמו הראשון נקרא מתי כספי, ושכונה "הפעמון" בגלל צילום הפעמון שעל עטיפתו. כספי הלחין (בעיקר למילים של אהוד מנור), עיבד וניגן בכל הכלים, כשלרשימה מצטרפים אקורדיון, חליל והכלי שהכי השפיע על הצליל שלו באותה תקופה, קלווינט. בין להיטי האלבום היו "יום שישי חזר", "אין שלווה" ו"לא ידעתי שתלכי ממני" (מ' מנור) ו"עיר עצובה" (מ' תרצה אתר), ומעל כולם בלט "ברית עולם" (מ' מנור), שהפך מיד לאחת הקלאסיקות של הזמר העברי.

נתנאלה הוציאה באותה שנה את אלבומה הראשון, שנוהל מוסיקלית על ידי כספי, וכלל גם את לחניו ל"ליל קיץ" ו"לא דיברנו עוד על אהבה" ואת עיבודיו לרוב השירים.

כספי השתתף ב"פסטיבל נביעות" שנערך בסיני ב-1977. הוא הופיע במופע משלו וגם ליווה את דורי בן-זאב בשירים שעיבד והפיק לו: "אתם רוקדים" ו"עשרים ריחות לאורך השדירה". עם יהודית רביץ ובן-זאב הוא כתב, הלחין ושר שיר-ג'ינגל בשם "חגיגה בנביעות" לקידום הפסטיבל.

בסוף השנה היה כספי המעבד והמנהל המוסיקלי בהקלטת אלבום שהשפיע מאוד על המוסיקה הישראלית של התקופה, ארץ טרופית יפה, אלבום של גרסאות עבריות (שכתב מנור) לשירים ברזילאיים. כספי גם היה סולן בשירים "אצלי בבית" ו"אושר" ושר עם רביץ את "סמבה בשניים".

ב-1978 הקליט כספי שירים חדשים, "פרלוד" (מ' יוסי בנאי) ו"תופים השניים", אך גנז אותם והוציא אלבום של גרסאות שלו למיטב הלהיטים שהלחין לזמרים אחרים בשם צד א' צד ב'. בין השירים באלבום היו "מקום לדאגה", "בלילות הקיץ החמים", "לא דיברנו עוד על אהבה", "זה מכבר", "דקה דומיה" ועוד. בהקלטות שיתף כספי נגנים נוספים ובראשם הגיטריסט חיים רומנו, שהפך לשותף של קבע בהקלטותיו בשנים הבאות.

בתוכנית של בן-זאב בגלי צה"ל התארח כספי ב-1979 ואילתר על הסיפור "מוריס והיונים" שכתב יהושע סובול למחזה "קריזה". הסיפור הפך למבוקש מאוד בקרב המאזינים וברבות הימים יצא בתקליט שדרים ואחר כך באלבום.

פריחה בשנות השמונים

ב-1980 הוציא כספי תקליט לילדים בשם צד נוסף, ובו בעיקר חידושים לשירי ילדים שהלחין לזמרים אחרים ("בן", "מי ראה את באני", "פרידה מתיבת נוח", "שמלות" ועוד) וגם שירים וקטעים אינסטרומנטליים חדשים, ביניהם "אולי זה מעליב" (מ' יהודה אטלס), "הסביבון שלי" (מ' לאה נאור) ועוד. בהקלטות ניגנו עם כספי נגנים "רגילים", אך במופע משירי התקליט הוא אירח נגנים ילדים.

ב"ערב שירי משוררים" של גלי צה"ל שר כספי את לחנו ל"ערב בבית קפה" (מ' לאה גולדברג). בהמשך השנה הוא עיבד שירים בלקניים שתירגם יורם טהרלב לתוכנית הרדיו "שירי הבלקן" עם נורית גלרון, צילה דגן, ששי קשת, רותי הולצמן ויונית שהם. הוא גם שר בתוכנית עם קשת את "הרועה והמדונה".

ב-1981 השתתף כספי באלבום של קטעים אינסטרומנטליים בשם קווים שהפיק דודו אלהרר.

כעבור שנה יצא אלבומו החמישי של כספי, סוף היום. הוא הלחין, עיבד והפיק מוסיקלית, וגם ניגן בליווי הרכב רוק ותזמורת שכללה כלי נשיפה ומיתרים. בין להיטי האלבום היו "עוד תראי את הדרך" (מ' שמרית אור), "תגידי" ו"סוף היום" (מ' אהוד מנור) ו"ימי בצורת" (מ' יעקב גלעד).

כספי ניהל מוסיקלית את תוכנית הרדיו "שיר לדרום אמריקה" עם ריקי גל, רותי הולצמן, מירי אלוני והפרברים, ושר בה את "קולות רבים". בתקליט התוכנית החליפו קולותיהם של חברי הכל עובר חביבי אותו ואת הפרברים, אך אותם שירים שימשו בסיס למופע משותף לכספי ולפרברים, "שיר אהבה רחוק - שירים מדרום אמריקה", שהועלה ב- 1982 והוקלט לאלבום בהופעה חיה ב-1983.

ב-1982 הקליט כספי אלבום של לחניו של המוסיקאי הישראלי הנערץ עליו, סשה ארגוב. על עטיפת האלבום שר סשה ארגוב היה צילום משותף של השניים, מתוך כבוד לארגוב שלמעשה התארח רק בתפקיד קטן ב"שיר ערש". כל שאר האלבום היה לגמרי כספי: הוא עיבד, שר וניגן בכל הכלים (ודריו מלכי תיכנת פרופט 5) בקלאסיקות של ארגוב, ביניהן "כשאור דולק בחלונך", "אם תרצי", "זמר המפוחית", "השמלה הסגולה" ועוד, ובלחן חדש של ארגוב ל"האהבה שלי אינה תלויה בדבר" (מ' חיים חפר).

ל"פסטיבל ישראל" באותה שנה הלחין כספי יצירה תזמורתית על פי סיפור שכתב יצחק נבון והקריא יוסי בנאי: "ששת הימים ושבעת השערים". הוא ניהל את המופע "ארץ טרופית יפה" עם יהודית רביץ, הפרברים ואחרים, וניהל מוסיקלית ועיבד שירי קאנטרי אמריקאים שתירגם מנור לתוכנית הטלוויזיה והאלבום עמק הנהר האדום. הוא גם שר בתוכנית את "בלוז חולה האהבה", "גם בלילה" ו"אולי אהבה".

ב-1984 שב כספי לשתף פעולה עם ארגוב באלבום בשם מתתיהו ואלכסנדר, שכלל הפעם רק מעט קלאסיקות ("שיר משמר", "וידוי", "עייפתי") ובעיקר שירים חדשים שהלחין ארגוב, ביניהם "עד", "כך היו הדברים", "את ואני", "הם בזמר הזה" ועוד. גם הליווי היה הפעם שונה: ברוב השירים רק פסנתר, בסגנון ארגובי קלאסי, ורק בשני שירים עם מעט כלים נוספים.

באותה שנה חזר כספי לשתף פעולה גם עם שלמה גרוניך בהופעות איחוד "מאחורי הצלילים". גרוניך ניגן בפסנתר אלקטרוני וסינטיסייזר וכספי בגיטרה ומנדולינה, והם חידשו שירים מהמופע המקורי והוסיפו שירים שיצרו מאז ושירים חדשים, ביניהם לחן של כספי ל"ק.ג.ב.". המופע יצא שנה לאחר מכן באלבום מאחורי הצלילים 1984.

ב-1985 יצא כספי במופע משותף עם שלום חנוך: שניהם בשירה וגיטרות שרים את להיטיהם וגרסאות מיוחדות זה לשיריו של זה. חנוך שר בין השאר את שירו של כספי "איך זה שכוכב", וכספי החזיר לו בביצוע ל"שיר ללא שם". שניהם שרו יחד את "למה לי לקחת ללב", "מקום לדאגה" ו"בואי לרקוד". ארבע ההופעות המשותפות לא יצאו בתקליט.

בהמשך השנה הוציא כספי אלבום נוסף תחת הכותרת מתי כספי ובו, בין השאר "שיר עם נקי" (מ' מנור), "נערתי" (מ' נתן זך) והשיר הבולט ביותר בו, "ילדותי השנייה" (מ' מנור). האלבום כונה "השמיכה" בגלל השמיכה שעל עטיפתו, וכשיצא ב-1995 בגרסת קומפקט דיסק שונה שמו לילדותי השנייה. בגרסת הקומפקט צורף לו כבונוס שיר שכספי הלחין למילים של דני רובס, "הקנאה".

באותה תקופה כספי ניהל מוסיקלית את להקת חילות השדה. הוא הלחין ועיבד את כל שיריה, ביניהם "קו ההתחלה", "7 שעות", "מנה מנה", "כדורגל", "איפה הוא ואיפה אני" ו"בדרך אל הגשר". הוא גם עיבד, הפיק וניגן ברוב הכלים באלבומו של אושיק לוי לילות שרב, והלחין בו את "כמו בסרט", "אפשר היה למשוך את זה שנים" ו"לילות שרב".

ב-1987 חזר כספי אל המוסיקה הברזילאית במופע בהפקת אברהם דשא "פשנל": "ארץ טרופית משגעת". כספי עיבד והפיק מוסיקלית (וגם ביים עם פשנל) שירים ברזילאיים שתירגם אהוד מנור (ביניהם "הו מה יהיה", "ארץ טרופית יפה", "אפילו דקה" ועוד), הוסיף שירים חדשים שהלחין, "שיר בדואי", "בשביל דבר אחד אין כוח" ו"מאסר עולם" (מ' מנור) וציר ף גם עיבוד חדש ל"שיר ערב" (מ' נתן זך). הוא שר אותם בליווי נגניו הרגילים וגם עם להקה גדולה של נגנים ברזילאיים, וחלק מהשירים גם הושרו בחלקם בשפת המקור. שירי המופע יצאו בהמשך השנה בתקליט בהפקת דודו אלהרר, אך לא זכו להצלחה כמו הגרסה המקורית של ארץ טרופית יפה.

אלבום נוסף שכספי הקליט בשנה זו היה צד ג' צד ד', בו נכללו עוד מחידושיו לשירים שהלחין לזמרים אחרים, ביניהם "לא טוב היות האדם לבדו", "ימי בנימינה", "מישהו", "לקחת את ידי בידך" ועוד. את האלבום הוא הוציא בחברת תקליטים חדשה מבחינתו: אחרי 13 שנים ב"סי-בי-אס" הוא עבר ל"הד ארצי".

כספי גם עיבד והפיק מוסיקלית שני אלבומי רוק מפתיעים: גשם של מאיר בנאי וריקי גל, אלבום הבכורה של ריקי גל. באלבומה של גל כספי הלחין את השירים, ביניהם "ליל שרב", "הנה פתחתי חלון", "מערבה מכאן", "ילד אסור ילד מותר" ו"נערת הרוק", וניגן בקלידים, תופים וכלי הקשה.

ב-1988 כספי הוציא את אלבומו אחד לאחד, בו הלחין, עיבד, הפיק מוסיקלית וביצע בגישה מאוד מינימליסטית: שירה וכלי ליווי אחד בלבד (פסנתר או גיטרה). בלטו באלבום "היא חזרה בתשובה" (מ' יעקב רוטבליט), "עם כל הגוף" ו"סליחה" (מנור), קטע משעשע אחד בשם "ספונג'ה" וקטע אחד ללא מילים, "שער הרחמים".

בראש שונה לגמרי כספי הלחין, עיבד והפיק מוסיקלית את אלבומה של גל מה זאת אהבה... עם "מה זאת אהבה", "אילו יכולתי (אמא)", "על ראש שמחתי", "מקום לדאגה" ועוד, וניגן בו בפסנתר, אקורדיון וכלי הקשה.

בעקבות האלבום יצאו גל וכספי להופעה משותפת בשם "מה זאת אהבה". כספי הלחין, עיבד וניגן בפסנתר חשמלי, שמוליק בודגוב ניגן בגיטרה, קובי כהן בבס, איקי לוי בתופים ולואיס קרלוס בכלי הקשה. הופעות "מה זאת אהבה" תועדו גם בקסטות וידאו שביים עדי בנימינוב והפיק סידני דולב בשיתוף "אקורד הפקות".

בסוף 1989 יצר כספי אלבום שונה מאוד מאלבומיו האחרים, שירים במיץ עגבניות, ובו שירים משעשעים, בדיחות מוסיקליות, משחקי מילים, חיקויים וכד'. "אין חנינה", "זוטול", "סטירת לחי", ובעיקר "נחליאלי" בלטו באלבום, ואליהם צורפה גם ההקלטה הישנה של "סיפור מוריס והיונים". כספי הלחין ועיבד וכתב חלק מהמילים עם דודו אלהרר ובעיקר עם אהוד מנור, וניגן ושר עם גני תמיר, שלמה בראבא, איל גפן, יוסי חורי, יאיר ניצני, דני רובס ואחרים. למרות הפוטנציאל המסחרי בשינוי התדמיתי, גם האלבום הזה לא זכה להצלחה רבה.

באותה שנה כספי הפיק מוסיקלית ועיבד את אלבומו של בעז שרעבי נע ונד, בו הלחין ושר עם שרעבי את "שלום עליכם" ובשאר האלבום שר קולות וניגן באקורדיון, פסנתרים, קלווינט, כלי הקשה, מנדולינות, בס ותופים.

משבר בראשית שנות ה- 90

ב-1990 חזר כספי להופעות עם שלמה גרוניך, תחת הכותרת "מאחורי הצלילים 90". לצד שיריהם המוכרים השניים עיבדו עם חיים רומנו שירים חדשים: "עד מתי" ו"הגיהנום המאושר".

ב-1992 הוא יצר אלבום וקסטת וידאו לילדים בשם בובה מתי, עם שיר חדש אחד, "שש" (מ' אהוד מנור), וחידושים למיטב השירים לילדים שהלחין, ביניהם "מי ראה את באני", "אחותי הקטנה", "אולי זה מעליב", "בן", "כלבלב הו בידי בם בם", "נחליאלי" ועוד.

"פונוקול" הוציאה אוסף בשם בפעם הראשונה ובו מבחר משיריו הראשונים של כספי בלהקת פיקוד דרום, שלישיית לא אכפת להם, עם גרוניך ונתנאלה וגם קטעים נדירים כסולן.

באותה שנה נוצר גם אלבומו מתי. את כל השירים באלבום הלחין כספי למילים של מנור, ביניהם "מי אמר לך שאני מלאך?", "שדה התעופה", "בפסנתר", "מוכה ירח" ועוד. כשיצא האלבום, ב-1993, עסקה התקשורת יותר ברכילויות שליוו את התפרקות הנישואים של כספי וקשריו החדשים ופחות ביצירתו. עם או בלי קשר החליט כספי לעזוב את הארץ ולגור בארה"ב.

ב-1994 יצא ב"אן-אם-סי" אוסף של 20 להיטים שיצרו כספי ומנור עד 1987: השירים הגדולים. כעבור שנה יצא ב"הד ארצי" האוסף חלומות שמורים ובו 21 שירים שהקליט כספי בחברה זו.

ב-1996, בעודו בלוס אנג'לס, כספי הפיק מוסיקלית את אלבומה של ריקי גל אוהבת אותך יותר. הוא הלחין ועיבד את רוב השירים בו (פרט לשניים שהלחינה בת זוגו רחל ואחד שהלחינו יחדיו), ביניהם "אוהבת אותך יותר" וחידוש ל"זו ילדותי השנייה", וגם ניגן ברוב הכלים בהקלטות.

חזרה הביתה והתחלה מחודשת

ב-1997 חזר כספי ארצה להופעה בפסטיבל ערד, בליווי להקה גדולה ומשובחת. כספי עיבד את מיטב להיטיו מכל הזמנים, כולל שירים שהלחין לאחרים, והוסיף קטע פתיחה שהלחינה רחל כספי. המופע תועד ויצא בהמשך השנה באלבום כפול, הופעה חיה בערד.

ב-1998 הוציא כספי את אלבומו הממש חדש הראשון מאז 1993: עולם אחר. הוא הלחין, עיבד, הפיק מוסיקלית וניגן, ולראשונה באלבום שלו גם כתב מילים לשירים אחדים: "שיר אהבה לך", "בלוז לשנינו" ו"מזג". רחל כספי כתבה והלחינה שיר אחד, "שון", כתבה מילים לשירים נוספים והשתתפה בשירה, וגם בתם סויאן הצטרפה בשירה לדואט עם כספי ב"חלום יפה".

במקביל להוצאת עולם אחר יצא אלבום לרחל כספי, Raquel, בעיבוד, הפקה מוסיקלית ונגינה של מתי כספי. רחל שרה בפורטוגזית שיר של אנטוניו קרלוס ג'ובים ובעיקר מילים שכתבה ללחניו של כספי, והוא גם שר איתה בשירים "Conversa", "Aquas De Marco" ו"Um Sonho Tao Bonito" (בהשתתפות סויאן).

ב-1999 יצא בחברת "מדיה דיירקט" (המפיצה את תקליטיה בטלפון) אוסף של 70 משיריו הגדולים ביותר של כספי.

ב-2000 הוציא כספי את האלבום דואטים, בו שר בעיקר משיריו המוכרים וגם שירים חדשים בדואטים עם רמי קלינשטיין, אתי אנקרי, לאה שבת, שלומי שבת, שושנה דמארי, גלי עטרי, יואב יצחק, אורנה ומשה דץ, אלון לוטרינגר, ירדנה ארזי, אביב גפן, חוה אלברשטיין, יהודית רביץ, סמיר שוקרי וסויאן כספי, וגם שיר אחד לבדו.

במהלך הופעה של שלמה גרוניך, בנמל תל-אביב, בנובמבר 2001, עלה לפתע מתי כספי על הבמה, והשניים ביצעו שיר ישן ממאחורי הצלילים, "ציור". האיחוד החד-פעמי התגלגל לכדי מסע הופעות תחת השם "מאחורי הצלילים 2002". במופע התארחו נשותיהם של השניים, מיכל אדלר-גרוניך ורחל כספי. הסינגל הראשון שיצא תחת השם "מאחורי הצלילים 2002", "ילדה שנותרה על החוף", נכתב על ידי חנן עדי גרינהאוס, והולחן במהלך החזרות למופע.

בשנת 2003 הוציא כספי אלבום אוסף בשם בלדות, ובו 28 משיריו.

מאת יואב קוטנר

הסתר ביוגרפיה

©2018 סטריאו ומונוSweetHome :אחסון