דיסקוגרפיה: עדנה גורן

ביוגרפיה מאת יואב קוטנר

הסתר ביוגרפיה

עדנה גורן היא אחת מהזמרות המוערכות ביותר בעולם המוסיקה הישראלי. ייחודה של גורן הוא בכך שהיא זמרת מקצועית שמסוגלת להתמודד ללא כל קושי עם זמר עברי שורשי מחד, ועם סווינג ובלוז שמוצאם בדרום העמוק ובערי הכרך הגדולות של ארצות הברית - מאידך. במשך שנים רבות כונתה גורן "הגברת הראשונה של הג'אז הישראלי", למרות שהיא שרה בסגנונות נוספים ונתנה לא פעם ביטוי גם לשורשיה התימניים.

ביוגרפיה

מי שזיהה לראשונה את התכונות הרב-גוניות בקולה של גורן, עוד כשהיתה נערה, היה הזמר בני ברמן. הוא זה שהציג אותה בפני אריך טייך, המפקד המיתולוגי של תזמורת חיל האויר. היא התגייסה לשירות צבאי בתזמורת בפברואר 1962. הפסנתרן של התזמורת, זיגי סקרבניק, פרש עליה את חסותו, ובעידודו החלה להופיע באופן סדיר עם התזמורת ועם הרכבים קטנים במקומות שונים בתל אביב.

את "חינוך הג'אז" שלה קיבלה במפגשי האזנה לתקליטים עם סקרבניק ועם המתופף אהרון קמינסקי. איתם ועם מוסיקאים נוספים החלה להשתלב, במהלך 1962, בהופעות ב"המועדון" של אילקה ואביבה רווה ביפו, במועדון "צברה" (אצל אלכס וייס) ובמועדוני ג'אז נוספים.

מאמצע 1964 התחילה להופיע עם הרכב של נגן הויברפון והחצוצרה פיסי אושרוביץ במלון "דן" (שהיה באותם ימים מקום בילוי וריקודים ופיאנו באר פופולארי מאד). בנובמבר 64 הופיעה ב"עומר כיאם" ביפו עם הרכב של זיגי סקרבניק, שכלל את המתופף סאם כהן, נגן הבאס והזמר הדרום אפריקני לארי ווקר ואחרים.

ב-1965 הקליטה גורן לראשונה. היא הוציאה בחברת "סי.בי.אס" תקליטון ראשון בשם עדנה ובו גירסאות כיסוי לארבעה משיריו של בובי וינטון, מי שהיה כוכב-על בפופ של אותם ימים, בעיבוד אלכס וייס.

ב-1966, זכתה גורן לפרסום רחב כשהופיעה ב"פסטיבל הזמר" בשיר "לא פעם בקיץ" (שגם אריק איינשטיין שר באותו פסטיבל) וגם כששרה את השיר "הוא יהיה לי בעל", בפסקול הסרט "שני קוני למל".

באותה שנה קיבלה גורן הצעה להופיע בפסטיבל הג'אז של צופוט, בפולין. ברגע האחרון בוטלה השתתפותה בשל המתיחות באיזור ומשבר ביחסים הדיפלומטיים בין פולין וישראל.

ב-1967 הקליטה גורן גרסה לשיר "מי יודע כמה" (מ' רימונה דינור, ל' יעקב הולנדר) שזכה במקום הראשון בפסטיבל הזמר בביצוע מייק בורשטיין. באותה תקופה נפטר הפסנתרן זיגי סקרבניק, מורה הדרך שלה בג'אז. מותו היה עבורה אבדה גדולה. יתכן שעקב כך הקלטותיה באותן שנים לא היו בתחום הג'אז הטהור.

עוד ב-1967 הקליטה גורן שיר נשכח בשם "בלילה", ושיר ששילב פופ וסווינג והפך להצלחה גדולה: "מנדלבאום" (מ' יורם טהרלב, ל' יוחנן זראי) לסרט "האם תל אביב בוערת".

ב- 1968 הוציאה גורן שני אלבומים. הראשון, כי מדברות עיניך, אלבום הבכורה שלה, היה בעיקר אלבום פופ ושירי ארץ ישראל, עם נגיעות קלות של ג'אז ובוסה נובה. בעיבוד וניצוח דוד קריבושי. האלבום כלל בעיקר לחנים של קריבושי למלים של מירה מאיר, ביניהם "נצא אל הדרך", "ברחוב שלי רחוב ויזל", "אלף שירים" והלהיט של האלבום, "וולס ג'אז" שהוקלט בדואט עם בני אמדורסקי, מפיק האלבום. אמדורסקי השתתף בשירה גם ב"לך ולי" (מ' גיורא צור, ל' מנחם צור). עוד בלטו באלבום לחנו של קריבושי ל"בדידות" (ללא מלים) והתרגום (של מירה מאיר) ללהיטה של ניקול קרואזי "I'll Never Leave You".

האלבום השני שגורן הוציאה באותה שנה, ביחד עם קובי רכט, היה שירי סשה ארגוב. אחד האלבומים המצליחים ביותר של התקופה, ויצירה שהפכה לקלסיקה בזמר העברי. גורן היתה סולנית בלחניו של ארגוב ל"לפנות ערב" (מ' יעקב שבתאי), "ליד השעון" ו"למה בוכים גשמי החורף" (מ' יוסי גמזו), "הוא לא רוצה ירח" ו"ברח ממני הבל" (מ' יהונתן גפן) ו"לילה טוב" (מ' בן ציון תומר). עם רכט היא שרה "רחוב שלמה המלך" ו"לילה בדרום" (מ' חיים חפר) והלהיט של האלבום "זמר המפוחית" (מ' נתן אלתרמן).

ב-1969 הופיעו גורן ורכט ב"פסטיבל הזמר" ושרו את "מכתבי אהבה" (מ' תרצה אתר, ל' אלונה טוראל).

היא גם הוציאה תקליטון בליווי להקת הברנשים של פיאמנטה ובו לחניו ועיבודיו של אלברט פיאמנטה ל"אשתו" (מ' רחל) ו"רטט" (ללא מלים). הקלטות נוספות של גורן באותה שנה היו לפסקול הסרט "תעלת בלאומילך" בשיר "בלדה לאיש הפשוט" (מ', ל' וע' נעם שריף) ולתוכנית בקול ישראל לה הקליטה עם שולה חן וחווה אלברשטיין עיבודים חדשניים של מישה סגל ל"אדון עולם" (מ' מהתפילה, ל' עממי) ול"שובה" (מ' עמוס אטינגר, ל' ברזילאי עממי). גרסתן ל"אדון עולם" גם צולמה לאחת מתוכניות הבידור הראשונות בטלוויזיה. בשנים הבאות היא הופיעה בתוכניות רדיו וטלויזיה רבות, שרק חלקן הקטן תועד באלבומים.

בתקליט "פסטיבל הזמר 1970" שרה גורן את השיר "כוכבים בדלי" (מ' אורה סופר, ל' עקיבא נוף, ע' אלברט פיאמנטה) ששרה בפסטיבל צילה דגן. ב"פסטיבל הילדים" הראשון היא שרה את "שיר לנמלה" (מ' לאה לופנפלד, ל' דפנה אילת).

עוד ב-1970 השתתפה גורן בתוכנית רשות השידור "דו רה ומי עוד?" ושרה את עיבודיו של אלברט פיאמנטה לסטנדרטים של ג'אז וכן לשירים מקוריים, ביניהם "סוף שבוע" (מ' דידי מנוסי, ל' יוחנן זראי).

ב-1971 היא השתתפה בתוכנית הרדיו "פגישה מחודשת" שהוקדשה לשירים של דוריס דיי. היא שרה, בין השאר, תרגום של עמוס אטינגר ל"כזו אני" בעיבוד וליווי הפסנתרן דני גוטפריד. באותה שנה השתתפה גורן בפסטיבל "12 הנבחרים" בשיר "כל מה שהיא רוצה" (מ' אבי קורן, ל' דוד קריבושי, ע' אלכס וייס).

ב-1972 הופיעה גורן ביחד עם שלמה ארצי ב"ערב שירי משוררים" של גלי צה"ל, בשיר "אהבה" (מ' דליה רביקוביץ', ל' שלמה ארצי). השיר הופיע באלבומו של ארצי פתאום אחר ימים רבים.

עוד באותה שנה הקליטה גורן את שיר הנושא לסרטו של ברוך דינר "הצד השני" (מ' אהוד מנור, ל' סמי גרבלי, ע' נעם שריף).

ב-1973 הופיעה גורן ב"פסטיבל הזמר המזרחי" בשיר "אהובי ישן בזרועותי" (מ' יורם טהרלב, ל' יצחק אבני, ע' שמעון כהן). שנה לאחר מכן, באותה מסגרת היא שרה את "אולי" (מ' אברהם בן זאב, ל' יוסף הדר, ע' שמעון כהן).

ב-1974 הופיעה גורן בתוכנית הרדיו "פגישה מחודשת" שהוקדשה כולה ללחניו של ברט בכרך. בעיבודיו של מרטין מוסקוביץ' היא שרה תרגומים של עפרה סמואל ל"טיפות הגשם", "משהו שבא להזכיר לי" ועוד. בחלק מהשירים שר איתה אלי גורנשטיין. רשות השידור הפיקה אלבום מהתוכנית הזו.

עוד באותה שנה נסעה גורן ללונדון בכוונה להפיק אלבום שם. בין השירים שהוקלטו אז (ואשר יצאו עשרים שנה אחרי בדיסק אוסף שלה) היה השיר "ירח" (מ' נתן אלתרמן, ל' נחום היימן) בליווי נגן הנבל דיויד סנל.

ב-1976 התארחה גורן בתכנית הרדיו הפומבית "שלכם לשעה קלה" בכיכובו של שייקה אופיר. היא שרה איתו, בין השאר, גירסה משעשעת ל"כל דבר" (ANYTHING YOU CAN DO I CAN DO BETTER).

עוד באותה שנה הקליטה גורן בדואט עם ששי קשת את השיר "להיות איתך" (מ' ול' שייקה פייקוב) ואת השיר "כמו נדנדה ברוח" (מ' גלעד בן שך, ל' שייקה פייקוב) לסרט "רחוב 60".

ב-1977 הוקדשה תוכנית רשות השידור "סולן ותזמורת" לגורן. היא שרה בליווי תזמורת גדולה עיבודים של אלכס ווייס לשירים עבריים ישנים (מחרוזת ממיטב להיטיה), קטעי ג'אז (למשל תרגום של אהוד מנור

ל"WATERMELON MAN" של הרבי הנקוק) וגם שירים חדשים בעיבוד מלחיניהם. ביניהם "אשה אחת בלבד" (מ' תרצה אתר, ל' וע' משה וילנסקי), "רק שיר" (מ' תרצה אתר, ל' וע' נתן כהן), "קנאה" (מ' ש.תרצה, ל' וע' מתי כספי) וגם שיר שהוקדש לדודתה, הזמרת אסתר גמליאלית "אל נא תגידי לי שלום" (מ' עודד אבישר, ל' נחום נרדי, ע' משה זורמן). ב-1978 יצאו שירי המופע באלבום בשם התחדשות.

ב-1979 שרה גורן את השיר "טעות במספר" (מ' חיים חפר, ל' וע' יואל שר) מהסרט באותו שם.

ב-1982 השתתפה גורן במחזה המחאה "ילדי הכרך" שכתב דן אלמגור והלחין אלדד שרים.

בשנים הבאות הופיעה גורן בעיקר במופעי ג'אז ושרה גם בגי'ינגלים ופרסומות.

בשנת 1995 הופיע האוסף ובו מבחר של 24 ממיטב הקלטותיה של גורן.

גם בסוף שנות התשעים המשיכה גורן להופיע בפסטיבלים שונים. היא הופיעה בעיקר בליווי פסנתר או בהרכב של שלישיית ג'אז ולעיתים רחוקות יותר כזמרת בחזית ביג בנד. מהופעותיה הזכורות ביותר היתה המחווה שלה לאלה פיצג'ראלד, בלווי שלישיית דני גוטפריד במשכן לאמנויות הבמה בתל אביב.

ב- 1997 הפתיעה גורן כשהקליטה אלבום פופ רוק בשם קולות ובו שירים שכתב, הלחין, עיבד והפיק מוסיקלית מני בגר. ביניהם "יש לך חבר", "קולות", "אתה רחוק ממני" ועוד. האלבום יצא שנה לאחר מכן ולא משך תשומת לב רבה.

מאת יואב קוטנר

הסתר ביוגרפיה

©2018 סטריאו ומונוSweetHome :אחסון