דיסקוגרפיה: שולי נתן

ביוגרפיה מאת יורם רותם

הסתר ביוגרפיה

שולי נתן היא אחת הזמרות הבולטות בארץ בסגנון הפולק וזמר העם. היא התגלתה בן לילה בפסטיבל הזמר ב- 1967, כששרה את שירה של נעמי שמר "ירושלים של זהב", שהפך בעקבות מלחמת ששת הימים למעין המנון תפילה. מאז הרבתה נתן להופיע בארץ ובעולם, הקליטה אלבומים, ושבה בתחילת שנות ה- 90 להקלטות ולהופעות אחרי היעדרות ארוכה, שבמהלכה התמסרה לגידול ילדיה. שיתוף הפעולה הבולט שלה היה עם נחמה הנדל, שהייתה שותפה לאמונותיה הרוחניות של נתן ולאהבתה לפולק ולשירי העם.

ביוגרפיה

נתן גדלה ברמת גן ושירתה בצבא כמורה חיילת במושבי הדרום, שרוב תושביהם עלו לארץ מצפון אפריקה. היא למדה את שיריהם והרבתה לשיר אותם בליווי הגיטרה שלה. כשהופיעה ב- 1967 בתוכנית הרדיו "תשואות ראשונות", שמעה אותה הללי, בתה הבכורה של נעמי שמר, וסיפרה על כך לאמה. שמר כתבה באותו זמן, בהזמנתו של טדי קולק ראש עיריית ירושלים, את השיר "ירושלים של זהב" לפסטיבל הזמר. אחרי ששמעה גם היא את נתן, התעקשה שנתן תשיר את "ירושלים של זהב" בפסטיבל, למרות שהמפיקים רצו לבחור בזמרת מפורסמת יותר.

בסופו של דבר עלתה לבמה בחלק האמנותי של הפסטיבל שולי נתן האלמונית וביצעה את השיר בליווי הגיטרה שלה בלבד. הקהל אהב את השיר משמיעה ראשונה ואף הצטרף לפזמון החוזר כששרה את השיר בשנית. כוכבה של נתן דרך בן לילה, והשיר הפך למעין המנון שני. כעבור שבועיים פרצה מלחמת ששת הימים, והצנחנים שהגיעו לכותל המערבי שרו לידו בעיניים דומעות ובגרונות ניחרים את "ירושלים של זהב".

מאז נבחר השיר שוב ושוב בכל המשאלים והמצעדים לשיר העברי האהוב ביותר בכל הזמנים, ולמרות שהוקלט מאז בעשרות ביצועים, ביצועה של נתן, שממשיכה לשיר אותו בכל הופעה שלה, הוא המזוהה איתו ביותר.

אחרי הופעתה בפסטיבל היא הקליטה אלבום שלם משיריה של שמר. כשהופיעה באנגליה, הציעו לה מפיקי חברת התקליטים "תפוח" של הביטלס חוזה הקלטות מפתה, אך היא סירבה לדרישתם למעורבות מוחלטת בניהול הקריירה שלה. קשר סמלי נוצר בינה לבין בת טיפוחיו של פול מקרטני, הזמרת הבריטית מרי הופקין, כשנתן הקליטה בלחץ חברת התקליטים שלה בארץ גרסה עברית ללהיטה של הופקין "כאלה היו הימים" ב- 1969. היא הקליטה שני אלבומים נוספים, שבהם שילבה שירים חדשים ומקוריים שנכתבו לה עם שירי עמים ושירים מן המקורות היהודיים בלדינו וביידיש, שתורגמו לעברית.

בסוף שנות ה- 60 הצליחו בעולם שירי העמים וסגנון הפולק, שתאמו מאוד לסגנון שירתה והופעתה של נתן. היא התיידדה עם הזמרת נחמה הנדל, אף היא חסידה של הסגנונות האלה והופיעה איתה במספר הופעות משותפות ברחבי הארץ. השתיים הקליטו יחד את השירים "מי האיש" ו"על אחת כמה וכמה" לאלבומה של נתן אנעים זמירות ושירים אערוג. גם נתן, כמו הנדל, הצטרפה לכת הבינלאומית "סובוד", הדוגלת באחוות האדם, והיא הוסיפה לשמה את השם "מרים". כשהנדל עברה להתגורר בחו"ל, שמרו השתיים על קשר חם לאורך כל השנים.

כשנולד בנה הבכור של נתן היא עצרה את מהלך הקריירה שלה והניחה את הגיטרה בצד. ביום שבו הלך בנה החמישי לגן הילדים, נטלה את הגיטרה והחלה לנגן שוב ולהלחין שירים חדשים, שהופיעו ב- 1990 בקלטת ים של אור. הקלטת הופקה על ידי ידידתה הטובה של נתן, אביבה רוזנפלד, שהפכה למפיקה שלה. בעקבות יציאת הקלטת חידשה נתן את הופעותיה והקליטה אלבום ראשון, שנקרא שירים אהובים. שולבו בו שיריה הישנים וביניהם "זמר" ("לך ועליך"), "אקליפטוס", "עיניה" ו"ירושלים של זהב" כמובן, לצד שיריה החדשים, שביניהם בלט השיר "אנא אלי", שהולחן על ידיה. הקהל קיבל את נתן בחום וזכר לה את ימיה היפים, שעבור רבים מסמלים גם את ימיה היפים של המדינה.

ב- 1995 היא הקליטה את האלבום שירי תהילה, שכלל שירים מסורתיים ושירים מן המקורות, ובין היתר גם את השיר המרגש "אל תסתר פניך", שאותו שרה בגיחה חד-פעמית אל הבמה ב- 1978, בפסטיבל הזמר החסידי. באלבום שיתפה נתן פעולה גם עם בנות תנועת המאקויה היפנית ועם הנדל, שחזרה אז לארץ אחרי 26 שנות שהות בחו"ל.

נתן עזרה להנדל להיקלט בארץ מחדש, והשתיים העלו מופע משותף בשם "מה שלומך אחות". הן גם הקליטו יחד את הדואט "הדרך פתוחה", שתרגמה הנדל על פי שיר אמריקאי. הנדל נפטרה במפתיע בערב יום הכיפורים 1998, ונתן הקדישה לזכרה את אלבומה הדרך פתוחה, שיצא כעבור שנה. באלבום הופיעו שירים חדשים וכמה מלהיטיה הישנים של נתן וביניהם "כאלה היו הימים", "רכב אש", ו"ירושלים של זהב", כמובן...

בשנת 2003 הוציאה נתן את בעיקר קרליבך, אלבום ובו מבחר שירים שכתב קרליבך, לצד "ונתנה תוקף" שהלחין יאיר רוזנבלום על פי מילים מהמקורות, "אלהי, נשמה שנתת בי" שהלחין משה לאופר ו"ניגון ארבע התנועות" של ר' שניאור זלמן מלאדי.

בשנת 2004 היתה נתן מעורבת שלא בטובתה בשערוריה זוטא לקראת מופע ההצדעה לנעמי שמר. מארגן המופע, דודו אלהרר, החליט שלא להזמין את נתן להשתתף בערב, והעדיף להזמין את ריטה לבצע את "ירושלים של זהב". ההחלטה גרמה להתקוממות רבה של משתתפים אחרים בערב ושל קהל אוהדיה של הזמרת. בעקבות התגובות, התחרט אלהרר, הזמין את נתן לקחת להשתתף בכל זאת, ונתן לריטה שיר אחר לביצוע.

מאת יורם רותם

הסתר ביוגרפיה

©2018 סטריאו ומונוSweetHome :אחסון