דיסקוגרפיה: מאיר אריאל

ביוגרפיה מאת יואב קוטנר

הסתר ביוגרפיה

ככותב מילים יצר מאיר אריאל כמה מהשירים היפים ביותר של המוסיקה הישראלית. את חלקם שר בעצמו, חלקם הוקלטו על ידי אחרים. כיוצר הייתה השפעתו על המוסיקה הישראלית גדולה, במיוחד בסגנון המשלב צד עממי עם השפעות רוק, או כפי שהוא הגדיר: "רצף כלשהו בנוסח בלוז מעורב זעירא".

ביוגרפיה

מאיר אריאל נולד בקיבוץ משמרות. כילד ניגן בחלילית ואחר כך באקורדיון ובגיטרה, אך ראה את עתידו בתחום הקולנוע. בצבא התנדב לצנחנים והתייחס לכתיבה ולזמרה כאל תחביב. את שיריו הראשונים יצר לאירועים בהם הופיעה להקת הקיבוץ, המשמרון, חלקם עם שלום חנוך, ביניהם "אגדת דשא", "ניסע לים" ו"ריסים" וגם "יום אחרון" של אברהם שלונסקי ששניהם הלחינו יחד.

במלחמת ששת הימים שירת אריאל בחטיבת הצנחנים בירושלים, ובכנס לוחמים בסוף המלחמה שר על מנגינת "ירושלים של זהב" של נעמי שמר מילים חדשות שכתב: "ירושלים של ברזל". גרסתו עוררה תגובות עזות והודבק לו התואר "הצנחן המזמר". בני אמדורסקי הפיק לו תקליטון ובו "ירושלים של ברזל" ועוד שירים שכתב ושר: "עסק ביש" (ל' אלונה טוראל), "ליל אהבה" (ל' חיים ברקני) ו"בבלת" (ל' חנוך), שבו שרו שולה חן, חנוך ואמדורסקי. אריאל הפך לכותב מבוקש, בעיקר עם לחניו של חנוך. בשנים הבאות הקליט אריק איינשטיין את "ריסים", "פתאם בלעדיו", "מכופף הבננות" ו"ספור מותם של עלמה ועלם", התאומים הקליטו את "ניסע לים", אושיק לוי את "לישון לישון", שובבי ציון את "נוגה" ו"היי אשה" ודודו אלהרר את "אגדת דשא".

אריאל חש בינתיים שאינו משתחרר מתדמית "הצנחן המזמר" ויצא בשליחות הקיבוץ לארצות הברית, שם קיווה להתנתק מהמוסיקה וללמוד קולנוע, אך התאהב במוסיקה אמריקאית ובעיקר בבוב דילן והחל לחבר שירים בסגנון חדש כמו "תקווה", "ארול" ו"סוף עונת התפוזים".

כששב לישראל ב-1970 עזב זמנית את הקיבוץ ואת משפחתו (בינתיים נולדו לו ולאשתו תרצה בת ובן) וניסה למצוא מקום בתל אביב. הוא ייעץ אמנותית לתיקי דיין (וכתב לה את השיר "עצמאי בשטח"), עבד כעוזר הפקה בסרטי "קסטל", במשרד פרסום "אריאלי" ועוד. חגיגות הארבעים ל"משמרות" ועידודו של דורי בן-זאב החזירו אותו לכתיבה, בין השאר בחבורה עם יעקב רוטבליט, שמוליק קראוס, חנוך ובן-זאב, שיצרה שירים כ"אצלי הכל בסדר" ששרה ג'וזי כץ ו"בואי לרקוד" ששר חנוך.

במלחמת יום הכיפורים שירת אריאל בתעלת סואץ וכתב שירים אותם הקליט ב-1974 עם עיבוד ונגינה של מתי כספי: "הולך בטל", "לילה שקט עבר על כוחותינו בסואץ" ו"תקווה". גם אחרים הקליטו משיריו: תמוז הקליטה את "סוף עונת התפוזים" (ל' חנוך ואריאל זילבר) ו"הולך בטל" (ל' זילבר), שמיים את "אכזיב 76 (שתי נוצצות)" (ל' דני ליטני), נתן כהן את "החופש על הגג" (ל' כהן), אושיק לוי את "תור א.ב.ג." (ל' נפתלי אלטר) וחנוך את "השביתה" (ל' חנוך).

מסוף 1977 עד אמצע 1978 הקליט את שירי חג ומועד ונופל בהפקה ועיבוד של שלום חנוך. התקליט, שיצא ב-1979, היה נקודת ציון חשובה ביצירה המקורית בשנות ה-70. אריאל שר-דיקלם, עם מוסיקה ששאבה מקאנטרי, רוק ופולק אמריקאי ובעיקר מבוב דילן, אנטי פזמונים עמוסי מחשבות ורגשות, בהגשה מקורית ובשפה מיוחדת, מעין תסריטים מלאים במשפטי מפתח על חייו ויצירתו, ביניהם "שיר כאב", "תקווה", "ארול", "טרמינל לומינלט" ועוד. אריאל שר וניגן בגיטרות, ואיתו חנוך בגיטרות, מיקי שביב בבס, גרי אקשטיין ודויד ברוזה בגיטרות, אלון הלל בתופים, יהודית רביץ ונורית גלרון בקולות ועוד רבים אחרים.

אחרי הוצאת שירי חג ומועד ונופל יצא אריאל להופעות סולו בליווי גיטרה, בעיקר במקומות קטנים כ"מערה" ביפו, "בית הובן" בתל אביב ובעיקר מועדון "הסמטה" ביפו. הוא גם הופיע כל העת בקיבוצים ובצבא, וכל זאת כעבודה צדדית לצד עיסוקו המרכזי כמזכיר המשק בקיבוץ משמרות.

ב-1982 הקליט דויד ברוזה לחן למילים של אריאל, "הולך איתך הלילה". ברוזה, יהודה עדר ואלון נדל הלחינו אז שיר נוסף של אריאל, "בוקר טוב בא" שברוזה הקליט תשע שנים לאחר מכן.

ב-1984 יצא האלבום ... וגלוי עיניים בעיבוד והפקה של יהודה עדר. אריאל יצר את "מחלק המוסר השכל (אגדת עם מקסיקנית)", "שדות גולדברג", "שפריץ חרוזים ללואיז", "לילה שקט עבר על כוחותינו בסואץ", שעודכן למלחמת לבנון, ועוד. ניגנו עדר וברוזה בגיטרות וקולות, הלל בתופים וכלי הקשה ואחרים.

ב-1985 שר דני כץ בתחרות הזמר העברי בערד את שירו של אריאל "ערב קיץ חם" (ל' דני ליטני). משפחת אריאל עברה לגור בתל אביב ומאיר הגביר את קצב כתיבת שיריו. הראשון שנהנה מכך היה גידי גוב ששר את "שלל שרב", "גבר בעיר" ו"לוליטה" (ל' יהודה פוליקר) ואת "דרך ארץ" (ל' משה לוי).

ב-1987 יצר אריאל את שירי ירוקות בתקופה קשה בשבילו, כשסעד את אביו בימיו האחרונים. השירים הוקלטו בעיבוד והפקה של אלונה טוראל, ביניהם "נשל הנחש", "פלוגה בקו (או לגמרי במקרה)", "שיר לכל המשפחה" ו"שיר גנוב" (על פי שיר השירים). בהקלטות ניגנו טוראל בקלידים, הלל בתופים, שביב בבס וקולות, עדר וגיל דור בגיטרות, ירוסלב יעקובוביץ' בכלי נשיפה והראלה בר, רמי קליינשטיין ויושי שדה בקולו ת.עדר שיכנע את אריאל לכלול בתקליט את "נשל הנחש" שנכתב להכל עובר חביבי. בסופו של דבר הפך דווקא השיר הזה, שהוקדש לאביו של מאיר שנפטר בזמן ההקלטות, לבולט בשירי התקליט.

בסוכות תשל"ז יצא אריאל לשבוע הופעות שנקרא "מסע הבחירות של מאיר אריאל" עם ההרכב קריזמה: יהודה עדר בגיטרה ושירה, מיקי שביב בבס ושירה, י. קוטנר בכלי הקשה וקולות ורע מוכיח בתופים. אריאל שר את להיטיו, ושירים נוספים כ"מקיש על שערי מרום" של דילן. הופעות קריזמה ברחבי הארץ, מקריית שמונה עד אילת, צולמו לסרט בבימוי עידו סלע. הסרט זכה לביקורות טובות ויצא בוידאו ביתי.

בהמשך השנה הופיע אריאל עם הרכב שני של קריזמה, שכלל את עדר, שביב, מוכיח ואדם מדר. הוא גם התארח בסרט "רומן אמיתי" של ליהי חנוך וכתב את "בחורה מוזרה" שהלחין ושר אפרים שמיר.

ב-1989 הקליט אריאל את "עברנו את פרעה נעבור גם את זה" בהפקה משותפת שלו ושל שלום חנוך, את "שיר הקומבינה" בעיבוד והפקה של דורון פיקר ואת "נרקומן ציבור" בהפקה שלו עם יואב שדמה, וב-1990 הוא הקליט את "אולבבו" בהפקה שלו עם חנוך ומשה לוי. ארבעת השירים יצאו במקסי סינגל ב"נענע דיסק". באותה שנה שימש "נשל הנחש" שיר נושא בסרטו של שבי גביזון "שורו", בגרסה של חבורת זמר ובגרסה של ערן צור.

ב-1991 יצא מבחר, להיטים משלושת תקליטיו הראשונים, וגם ספרון בשם "נשל הנחש" ובו חמישים משיריו, שלושה קטעי פרוזה קצרצרים ורישומים אחדים.

באותה תקופה הקליט דויד ברוזה את "מתחת לשמיים", "בוקר טוב בא" ו"בצהרי יום", בו אריאל גם שר. דורי בן-זאב הקליט את "שיר עם ימי" (שכתבו יחד) ו"סוף שבוע בכפר" (שאריאל גם הלחין), שלום חנוך את "אומרים שבלי" ו"ויקטוריה", גידי גוב את "בקצה המערב" ו"בשדה ירוק", חנן יובל את "סימפוניית נישואין קטנה", דני ליטני את "זאב בודד", "תקופת החיץ", "סיפור בדלת", "צבע אחר", "גב למטרה" ו"החברה הטובים", רמי קלינשטיין את "אהביני" ו"בחורות בעיתון", נסים גרמה את "ציונה" (שאריאל הלחין וגם שר), גתית שובל את "על בלקון בצידון", יזהר אשדות את "דרך גבר באשה" והברירה הטבעית את "ארצי לגואל".

ב-1993 הקליט אריאל את אלבומו זרעי קיץ בהפקת שלום חנוך ועם רוני פיטרסון כמנצח על הקלטת הבס, תופים וגיטרות. כך נוצר צליל בלוזי יותר מהמקובל אצל אריאל, עם שירים קליטים יחסית. את "זרעי קיץ" ו"סתם אחד" הלחין עם חנוך, ואת השאר לבדו, ביניהם "לא תתפוס אותי", "קוצים א'", "קוצים ב'", "דומם עם זוג אוהבים", "קטע קשה", "רצף כלשהו בנוסח בלוז מעורב זעירא", "מים מתוקים" ו"תקציר שירי החורף הבא". את עטיפת התקליט עיצבה וציירה בתו שירז. בהופעות "זרעי קיץ" ליווה אותו הרכב של נגנים צעירים: יואב בונצל בתופים, נאור כרמי בבס ויזהר שאבי בגיטרה. הוא הופיע גם לבדו, בין השאר בפסטיבל ערד, ושר גם את להיטו של זהר ארגוב "כבר חלפו השנים" (מ' ול' אביהו מדינה).

ב-1994 הופיע ב"פסטיבל עכו" במחזמר ליחיד "רישומי פחם". דני ליטני הקליט את "יוסטון טכסס (והגורל היהודי)", דויד ברוזה את לחנו ל"לא יכול להוריד ממך את העיניים", ריטה את "ערב כחול עמוק", שרון חזיז את "הולכת ממך" ויהורם גאון את "זה אתה" ו"על ארץ מוותרים רק בלב".

ב-1996 יצא אלבומו הקשה רישומי פחם, מבט קודר על אפסות האדם מול איתני הטבע והאלוהים, עם השירים "חית הברזל", "גרגר לכל תולעת", "שמעתי שאת נמצאת", "שיר המקצוע", "טיפה לכל עלה", "הבן אדם אינו אלא", "כוכב לכל שיבולת", "בס בבלון", "הורה נופלת מהרגליים", "ס'אוחתו אפעס", "זנב הלטאה של שיר המקצוע", "דמוקראסי", "גרעין מאוהב בטיפתו", "שיר התעסוקה" ו"פה גדול". אריאל כתב והלחין (פרט לנעימה על פי "שדות שבעמק" של לוי בן-אמיתי ונעימה על פי "הורה משמרות" של חיים חנוך וטובה דפנה) והקליט כמעט לבדו: הוא שר וניגן בגיטרה וקלידים, ובחלק מהשירים הצטרפו פיקר באקורדיון וקלידים וקרני פוסטל בצ'לו. שחר, בנו, הפיק את האלבום עבור "אריאל הוצאות" והאלבום הופץ עצמאית. אריאל הופיע לבד בשיריו במקביל להופעתו עם "זרעי קיץ" ומיטב להיטיו.

באותה שנה הופק איחוד חד פעמי של להקת קריזמה להופעה ב"הארד רוק קפה" בתל אביב. זה היה מופע משולב עם "זרעי קיץ" (קריזמה בחלק ראשון, "זרעי קיץ" בשני ובסוף כולם ביחד) והוא צולם והוקלט.

ב-1997 יצא אלבומו ברנרד ולואיז בהפקת משה לוי. הלהיט הגדול באלבום היה "היכנסי כבר לאוטו וניסע", ובלטו בו "שואף לאפס","לא יכול להוריד ממך את העיניים", "סוף העולם בלוז" ועוד.

ב-1998 יצא האלבום דלתות נפתחות מעצמן של מאיר אריאל ולהקת קאריזמא (בחיזוק משה לוי) בהופעה ב"הארד רוק קפה" בתל אביב (מיולי 1996). נכללו בו גרסאות חיות ל"שיר מחלק המוסר השכל", "טרמינל לומינלט", "נאום בחירות", "שדות גולדברג", "נשל הנחש" ו"לילה שקט עבר על כוחותינו בסואץ", שני שירים באנגלית: "Don't Bogart T he Joint" (מתוך הסרט "אדם בעקבות גורלו") ו"What You Gonna Do" (של פטס דומינו) ו"טוק טוק טוק" (תרגומו לשיר של בוב דילן "Knockin' On Heaven's Door"). חברי קריזמא קיבלו הזדמנות לסולו: מיקי שביב ב"נשמתי", יהודה עדר ב"לא תופס כלום" וי. קוטנר ב"האיש הקטן מהרדיו".

התקופה שאחרי הוצאת דלתות נפתחות מעצמן הייתה קשה במיוחד למאיר אריאל ולמשפחתו. בראיונות לקידום האלבום היו לו כמה התבטאויות חריגות (בנושא הומואים, עולים מרוסיה ועוד) שעוררו סערה ציבורית גדולה, עד כדי כך שאריאל הוחרם בחוגים מסוימים והופעות שלו פוצצו.

ביולי 1999 נפטר מאיר אריאל, כנראה מזיהום שלא אובחן נכון.

בשנת 2000 יצא מודה אני, אלבום של הקלטות ביתיות שלו, ששופרו על ידי משה לוי, שלום חנוך ודורי בן-זאב.

ביולי 2000, במלאת שנה למותו התקיים באמפיתטרון הרומי בקיסריה מופע לזכרו "עם הגב לים" בו שרו משיריו בנו אודי אריאל וחבריו שלום חנוך, אריאל זילבר, דני סנדרסון, רונית שחר, חנן יובל,דורי בן זאב, יובל בנאי, אהוד בנאי, אביב גפן ולהקת תמוז. שירי המופע יצאו באלבום.

ביולי 2001, במלאת שנתיים למותו התקיים ב"אמפי ווהל" בתל אביב מופע לזכרו "ערב כחול עמוק" בהשתתפות שלמה יידוב, ערן צור, הדג נחש, שוטי הנבואה, איגי וקסמן, מיקי שביב, מיקה קרני, היהודים, שלומי שבן, נעם רותם, דורי בן זאב ואחרים.

ביום השנה השני למותו יצא גם האוסף של "מדיה דיירקט": קופסה ובה חמישה דיסקים, ארבעה מהם עם מיטב להיטיו של אריאל (כולל שבעה שירים שלא הופיעו בדיסקים קודם לכן) ודיסק חמישי ובו זמרים אחרים שרים משיריו. לכבוד האוסף הקליטו אריק איינשטיין ושלום חנוך גרסה חדשה ל"אגדת דשא".

לקראת יום השנה החמישי למותו יצא הסינגל "חתונה מאוחרת". המדובר בשיר שהלחין אריאל למילותיו של יהודה עמיחי, אותו ביצע בערב שירי משוררים בצוותא תל אביב, בשנת 1998. השיר נכלל באוסף הכפול שהוציאה חברת NMC.

מאת יואב קוטנר

הסתר ביוגרפיה

©2018 סטריאו ומונוSweetHome :אחסון