דיסקוגרפיה: מיקי גבריאלוב

ביוגרפיה מאת יואב קוטנר

הסתר ביוגרפיה

בראיון עמו ב-1991 אמר מיקי גבריאלוב שהמוסיקה שלו אף פעם לא היתה רוק או פופ. אומנם הוא השתמש בכלי נגינה של רוק, אבל הנואנסים ביצירה לא היו רוק'נ'רול, אלא משהו עממי או קלאסי, שירים עם הווי של מקום מסוים, שאי אפשר לתרגם לאנגלית כי זה נשמע איום ונורא בשפה אחרת. התיאור הזה של יצירתו המוסיקלית מתאים אולי לגבריאלוב של שנות התשעים, אך עשרים שנים קודם לכן לא רק שהוא ניגן רוק אלא שהוא היה בין יוצרי הרוק המשפיעים ביותר במוסיקה הישראלית, עם להקת הצ'רצ'ילים, עם אריק איינשטיין וגם כסולן.

ביוגרפיה

קריירת הסולו של מיקי גבריאלוב נפתחה בעצם רק בשנות ה-80. אחרי חמש עשרה שנות נגינה והלחנה, בעיקר עם הצ'רצ'ילים ועם אריק איינשטיין, ונסיונות מעטים להקליט כזמר, החליט גבריאלוב לעמוד במרכז הבמה. העובדה שרבים מלחניו הפכו ללהיטים בביצוע איינשטיין לא ריפתה את ידיו. להיפך, היא הוסיפה לו אתגר: להוכיח שהשירים הצליחו בזכות לחניהם ולהזכיר לכולם מי הלחין אותם. כיום אומר גבריאלוב שהוא אף פעם לא עסק ברוק ושתמיד נמשך למוסיקה עממית. הקריירה שלו עד סוף שנות ה-80 הייתה דווקא עשירה בקטעי רוק מוצלחים שיצר לעצמו ולאחרים, חלקם בשילוב מוטיבים מזרחיים בהם חזר למוסיקה התורכית ששמע בבית הוריו.

גבריאלוב נולד בתל אביב ובגיל 14 התחיל לנגן בגיטרה בלהקות עם סמי גרבלי, גרי אקשטיין, בועז שרעבי ואחרים. הוא למד בבית ספר לג'אז והעריץ גיטריסט צעיר ממנו בשנתיים, חיים רומנו. כדי לנגן איתו עזב את בית הספר, ובסוף 1965 הצטרפו שניהם ללהקה שהפכה להיות הצ'רצ'ילים. הוא עבר אז לנגינת בס, הלחין וניגן בשלושת תקליטי הלהקה וליווה איתה זמרים אחדים, בראשם אריק איינשטיין בתקליט בדשא אצל אביגדור שיצא ב-1971, בו הלחין את כל השירים.

ב-1974, לסרטו של אורי זהר "עיניים גדולות", הוא הלחין, כתב מילים עם זהר ושר את שיר הנושא. עם איינשטיין הוא השתתף ביצירת התקליט סע לאט, הלחין את רוב שיריו וניגן בהקלטות ובהופעות. הוא גם הלחין, ניגן ועיבד בתקליטו של איינשטיין שירים.

ב-1975 הוא השתתף בעיבודים, ניגן בס ושר קולות במופע "מכתבים למערכת" של יהונתן גפן ודני ליטני. הוא היה גם הסולן בלחנו ל"אבא סיפור" (מ' גפן), שייצג את כיוונו המוסיקלי המעודן באותה תקופה.

ב-1977 גבריאלוב עיבד והלחין את רוב השירים להצגה "אדם וחבל" עם טוביה צפיר ודובי גל, שכתב יהונתן גפן, ושר בה את "זה היה סיפור של חורף", "הו יוליה", "אהבה יוונית", "אני לא מלצר" ועוד. הוא שר גם את "אני ישן בסלון" (ל' שלום חנוך) ועם סמדר וימזר את "עשו אותי מהצלע" ו"שיר הזונה".

ב-1978 החליפה קורין אלאל את וימזר במופע, ומאוחר יותר הוא הופיע איתה כצמד. הם הקליטו מלחניו את "סמבה אבן גבירול" ומלחניה את "הכל בינינו כרגיל", "ממתקים מפוזרים" ו"אנחנו לא לבד", אך לא סיימו הקלטת אלבום.

גבריאלוב עיבד, ניגן בס וגיטרה ושר בתקליטו של יעקב רוטבליט כך שיחררתי את ירושלים, ומלחניו הקליטו חוה אלברשטיין את "סינדרלה מקומית" ו"לפעמים זו אהבה", עירית דותן את "יום חדש" ונירה גל את "שיר של מנוחות". ב-1979 הוא הקליט את לחנו ל"עכשיו הכל שקט" (מ' אבי קורן) והופיע עם הגיטריסט מורדי פרבר.

ב-1980 הוא הלחין ועיבד שישה שירים לאלבום חמוש במשקפיים של איינשטיין, הופיע איתו, עיבד למופע גרסאות רוק ל"תוף בודד" ו"קפה תורכי" ושר בו את "סמבה אבן גבירול", "סיפור של חורף" ו"אבא סיפור". באותה שנה הוא הלחין לדפנה ארמוני את "ספק ילדה ספק אשה". אריק סיני שר את לחנו ל"עגלה של אספסת" וחנן גולדבלט שר את "היסוסים".

ב-1981 יצר גבריאלוב עם יעל שטרן אופרה בשם "מכתבים לוודי אלן" וכן כתב הלחין ועיבד אופרת ילדים בשם "יפתח המלוכלך", שיצאה בתקליט בהפקת סולו יורמן ויוריק בן-דוד.

ב-1983 יצא התקליט אגדת גבריאלוב, בו הלחין ועיבד שירים שכתבה אשתו מיכל: "מקום אחר", "אגדת גבריאלוב", "תוכי באר" ו"באת לי", וגם "פוליה" על פי מכתב של דוד בן-גוריון ועוד. גבריאלוב שר וניגן בס, גיטרה אקוסטית, מנדולינה וקלידים וגם הפיק מוסיקלית עם יואב גרא.

באותה שנה עיבד, הפיק, ניגן בס ושר קולות בשיריו של גבי שושן "הולך לי לאיבוד" ו"רק אלייך". ב-1985 הקליט בהפקת נחום היימן את לחניו ל"רוח ברוח" ו"את יפה שלי". הוא גם הלחין להצגת הילדים "יום הורים" ועיבד, הפיק מוסיקלית וניגן בתקליטו של מיכאל מחפוד פטישי.

ב-1986 יצר עם אריק איינשטיין את האלבום אוהב להיות בבית, בו הלחין, עיבד והפיק מוסיקלית את רוב שירי התקליט, ניגן גיטרות ובס ושר קולות רקע. הוא גם הקליט את לחנו ל"כל מה שאת עושה", ועיבד את "זאת אהבה" ששר גידי גוב בפסטיגל.

ב-1987 השתתף באיחוד הצ'רצ'ילים, ועיבד והפיק מוסיקלית את תקליטה של הראלה בר קשה בלילה, בו הלחין את "קשה בלילה", "טנגו אחרון", "גבר ללילה אחד" ו"ריקוד נעים". לסרט "האינסטלטור" של מיקי בהגן הלחין, עיבד ושר את "היי פנחס" ואת שיר הנושא, ששרה מזי כהן. ללהקת הנח"ל הלחין ועיבד את "משהו טוב חייב לקרות" ולמשה פרי את "עורי אפריקה". הוא גם הלחין, עיבד והפיק את אלבומו של איינשטיין על גבול האור. למרות יחסיו הטובים עם איינשטיין והצלחותיהם המשותפות חש גבריאלוב שעליו ללכת בדרך עצמאית. אחרי שנים אחדות הוא שרף את הגשר לחזרה לעבודה עם איינשטיין, כשטען בראיון עיתונאי שאיינשטיין ניצל את כישרונו ולא איפשר ל ו להתפתח.

ב-1988 יצא התקליט מיקי גבריאלוב בהפקת מיכאל תפוח ואתי אנטה, ובו לחניו, עיבודיו והפקתו המוסיקלית בעיקר למילים של רוני סומק, מיכל גבריאלוב ושלו עצמו. התקליט כלל את "היי פנחס", "פינה ירוקה", "נמר יד שנייה", "היא חשבה שהכסף", "לונה פארק", "את יפה שלי" וגם "רוק'נ'רול מציץ בחלון", שיר נוסטלגיה לימי הצ'רצ'ילים עם מייסדי הלהקה, חיים רומנו ויצחק קלפטר, בקטעי סולו גיטרה. באותה שנה הוא גם הלחין, עיבד והפיק מוסיקלית את האלבום נטו של יגאל בשן.

ב-1989 נכללו בתקליטו אבנים לחניו, עיבודיו והפקתו ל"אבנים", "הנשרים פשטו עם שחר", "עברה את השלושים", "שיר לילדה שעדיין לא נולדה" (מ' סומק), "ילדי הקרנבל" (מ' מיכל גבריאלוב), "הוי ארצי מולדתי" (מ' שאול טשרניחובסקי) ועוד. הוא גם עיבד את תקליטו של רוטבליט מכתבים מבית רביעי, הלחין את שירי המחזה "הג'יגולו מקונגו" של חנוך לוין ולליליה את "שיזה לימה גונגן הולי". ללהקת רוק בירוק עיבד את "מיקי" ו"פיתחי לי את הדלת", ויעקב נווה הקליט את לחניו ל"תרזה יפה" ו"לחם עבודה ושעשועים".

בשנות ה-90 המשיך גבריאלוב להופיע ולהקליט אלבומים אותם עיבד והפיק מוסיקלית, בעיקר תוך שילוב מוסיקה עממית (תורכית ואחרת) עם רוק רך. הוא גם הלחין, עיבד והפיק לאמנים אחרים.

ב-1990 יצא סיפור של חורף ובו חידושים ללהיטיו ושני שירים חדשים, "אל תבכה ילד" ו"קח את זה קל".

ב-1991 יצא כשחלמתי על הבית ובו בעיקר גרסאות בעברית לשירים תורכיים, ביניהם "הופ הופ", "כשחלמתי על הבית", "טלי טלי טלי", "מלאך הלילה" ועוד.

ב-1993 יצא אלבומו מחסה בטוח ובו שילוב של לחנים מקוריים ותורכיים, ביניהם "גברת מגונדרת", "סלסלי", "שלג בצדעי", "תורכי תורכי", "גל ליבי גל שיר", "תן לחיות" ועוד.

ב-1994 הוא הוציא את על כף היד ובו שוב שילוב של לחנים ומילים שלו (וגם של רוני סומק ואחרים) ולחנים עממיים: "עוף גוזל", "את הקצב של חיי", "צופיה" ועוד. באותה שנה גם הפיק אלבום להרצל בן-דוד.

ב-1995 יצא האלבום בית וגיטרה, אלבום הופעה ובו מיטב להיטיו. בשירים "בית וגיטרה" ו"אני ואתה" השתתפו הזמרת ויולט ולהקת השורדים מירדן.

ב-1997 יצא לא זכיתי באור מן ההפקר, עם חידוש ל"עוף גוזל" ועם "מילים ומחשבות" ו"אין מילים". ב-1998 יצא אלבומו האוסף ובו 17 שירים מוכרים ואחד חדש: "לב שבור".

ב_2002 זכה גבריאלוב ללהיט בדמות "לחיי האהבה", דואט עם הזמרת יפעת תעשה, שהיה שיר הנושא לאופרת סבון ישראלית. השיר נכתב על ידי אהוד מנור והולחן על ידי גבריאלוב.

ב-2003 הוציא גבריאלוב את השיר "לכלוכית", אותו הלחין למילותיה של לאה גולדברג. השיר, שהוקלט בשיתוף ביתו שירה בשירה ובנו נועם בגיטרה, היה הסינגל הראשון מאלבומו בין שני עולמות. באפריל באותה שנה יצא האלבום המלא, שנכשל במכירות ולא הצליח להנפיק אף להיט משמעותי מתוכו.

גבריאלוב נטל פסק זמן, והפרויקט הבא שלו כבר היה חזרה מלאה לשורשים הארצישראלים שלו: "שירי משוררים" - אלבום כפול אשר הכיל את שיריהם של אלתרמן, ביאליק, גולדברג וגבריאלוב עצמו. 29 שירים נכללו בפרויקט המושקע, שלמעשה סיכם את ארבע עשורי העשייה של היוצר והזמר הוותיק. בדיסק השתתפו חוה אלברשטיין, דני ליטני, מני בגר, אושיק לוי ומזי כהן, כשנציגי הדור הצעיר היו בתו שירה G והזמר מוקי.

בפברואר 2007 זכה גבריאלוב בפרס מפעל חיים למלחין בתחום הזמר העברי לשנת תשס"ו של אקו"ם. הסיבה: עד היום הוא הלחין יותר מ-800 יצירות לו ולזמרים אחרים. חודשיים אחרי שחרר את "המיטב בהופעה" - אוסף אשר כלל ביצועים חיים ללהיטיו הגדולים מכל הזמנים.

מאת יואב קוטנר

הסתר ביוגרפיה

©2018 סטריאו ומונוSweetHome :אחסון