דיסקוגרפיה: רוקפור

ביוגרפיה מאת יואב קוטנר

הסתר ביוגרפיה

כששומעים את המוסיקה שלהם, נראית העובדה שחברי רוקפור הם ילידי סוף שנות ה- 60, שהחלו לפעול כלהקה בחולון בסוף שנות ה- 80, כמעט כטעות. הם נשמעים כלהקה בריטית משנות ה- 60 גם כשהם מנגנים חומר מקורי לגמרי. ולא במקרה: חברי רוקפור אוהבים את המוסיקה הפסיכדלית של הסיקסטיז ועושים כל מאמץ לשמור על רוח המקור, כולל שימוש בכלי נגינה ישנים ובטכניקות הקלטה מהימים הטובים ההם.

ביוגרפיה

רוקפור קמה בסוף שנות ה- 80, כשאלי לו-לאי (שירה) וברוך בן-יצחק (גיטרה ושירה), אז בני עשרים, צירפו אליהם שניים מפורשי נוער שוליים, הגיטריסט אמיר צורף והמתופף איסר טננבאום, והחלו לנגן ביחד, תחילה סתם בשביל הכיף ורק אחר כך, כשנוצר קשר עם האמרגן דני רכט, גם בכוונה להקליט. אחרי תקופה ארוכה של חזרות הם הקליטו, מסוף 1990 עד תחילת 1991, את אלבום הבכורה שלהם רשת פרפרים, שיצא ב"אן-אם-סי" ב1991. חברי הלהקה (שקראו לעצמם באנגלית "4 ROCK") עיבדו לחנים של לו-לאי וצורף והקליטו בהפקת רכט, עם הטכנאי ליאור טבת והאורחים רונן שפירא בפסנתר וטל גורדון בקולות רקע. השירים הבולטים באלבום המאוד-קצר (פחות מ- 35 דקות) ומעט בוסרי היו "שוב לא שקט", "הכעס" (שאת מילותיו כתבה גורדון) והתרגום ל"Bus Stop" של ההוליס. עוד הוקלטו אך לא נכנסו: גרסאות כיסוי ל"אינך יכולה" של החלונות הגבוהים ול- "See Emily Play" של פינק פלויד. העטיפה הפסיכדלית של האלבום סימנה את כיוונו המוסיקלי, אך על רקע פריחת גל הרוק החדש, היותר כבד, של ראשית שנות ה- 90 נשמעה רוקפור כלהקת פופ-רוק קלילה ולא מחייבת.

אחרי הוצאת האלבום עברה על רוקפור תקופה ארוכה של משבר (אמיר צורף פרש להקים את ג'ינג'יות) והתבשלות. מתוכה יצאה הלהקה חדשה לא רק בהרכבה (עם הצטרפות מרק לזר בבס ומעברו של בן-יצחק לגיטרות) ולא רק בשמה באנגלית (ששונה ל-"Rockfour") ואפילו לא בחיצוניותה (החולצות הפרחוניות, הצבעים הפסיכדליים בעטיפה), אלא גם, ובעיקר, בגישתה המוסיקלית. אלבומה השני, האיש שראה הכל, שיצא אחרי שלוש שנים וחצי, הציג את הלהקה כהרכב מגובש בעל צליל ייחודי ושונה. הכיוון שהוביל בן-יצחק גילה אהבה בלתי מתפשרת לשנות ה- 60 ואי הקשבה מכוונת ל"דרישות השוק". כלומר, שירים ארוכים ומורכבים, קטעים אינסטרומנטליים ותחושה של יצירה ארוכה ושלמה, לא תקליטונים. ובכל זאת, כשהוא נעזר בסדרת קליפים עצמאיים ("בסגנון ישן"), הניב האלבום (שהוקלט ובושל בצורה מבריקה על ידי גדי פוגטש) לא מעט להיטים כמו "האיש שראה הכל", "חור בלבנה", "מכונת הזמן", "כל כיוון", "קטיפה שחורה" ו"עד מדינה".

הפרויקט הבא בו הייתה קשורה רוקפור נוצר במיוחד לפסטיבל "נקסט" 1996, אך התאים מאוד לרוח הלהקה: הצדעה לשלושת האלבומים בהם יצר אריק איינשטיין את מהפכת הרוק הישראל -

פוזי, שבלול ופלסטלינה - עם שירים כ"אבשלום", "אחינועם לא יודעת", "למה לי לקחת ללב", "פראג", "מה אתי" ועוד. הפרויקט, שנקרא בקיצור בחזרה לשבלול, הוקלט עם נועם לדרמן במקומו של טננבאום (ששהה בחו"ל) בתופים, עם קרני פוסטל, ירמי קפלן וג'נגו בשירה ואלדד גואטה באורגן.

בחזרה לשבלול ביסס את מעמדה של רוקפור כלהקה מפורגנת ומצליחה. כמו לפני הוצאת האלבום כך גם אחריו, המשיכה הלהקה להופיע בתדירות גבוהה (עם טננבאום שחזר) כשהיא משלבת בשיריה המקוריים גם שירים מתוך בחזרה לשבלול לצד ביצועים מדויקים להפליא לשירים משנות ה- 60 של הביטלס, Love, Pink Floyd ועוד. הלהקה גם הקליטה שירים מקוריים באנגלית בכוונה לשווק אותם בבריטניה וארה"ב. גם מומחים גדולים לפסיכדליה, ששמעו את ההקלטות האלו, לא ניחשו שמדובר בלהקה ישראלית ולא בהרכב בריטי מקורי.

לצד העבודה האינטנסיבית על שירים חדשים באנגלית, עסקו חברי הלהקה באותה תקופה לראשונה גם בפרויקטים צדדיים - טננבאום התארח אצל עמיר לב באלבומו השלישי פעם בחיים, לזר הקליט עם אביב גפן כמה שירים, ובן-יצחק ולולאי עסקו בהפקת אלבומה הראשון של להקת אינפקציה, ככה מפנקים.

באפריל 1999 נענתה רוקפור להצעה של חברת התקליטים סאנשיין רקורדס (בחסות הד ארצי) להקליט הופעה מיוחדת במועדון "בארבי" בתל אביב, שתשמש בסיס לאלבום אוסף ללהקה, שעיקרו הופעה חיה. אל ארבעת חברי הלהקה הצטרפו אביב גפן כאורח בשירה (ב"אבשלום" וב"שוב לא שקט") ותזמורת כלי מיתר בעיבוד וניצוח דניאל סלומון. בין השירים היו מבחר מלהיטיהם (למשל, "חור בלבנה", "הכעס" ו"קטיפה שחורה"), שלושה שירים חדשים ("לירות רחוק" בגירסת הופעה, ו"כביש 66" ו"מסיבת סיום" בהקלטות אולפן) וחידוש ל"Astronomy Domine" של פינק פלויד, שהציג את רוקפור לראשונה באנגלית על גבי אלבום. עוד הוקלטו אך לא נכנסו: "כל כיוון" ומספר שירים חדשים באנגלית, שבוצעו בהופעה; "האיש שראה הכל" בגירסת אולפן אקוסטית מיוחדת; ומספר יצירות קלאסיות לתזמורת כלי מיתר, פרי עטו של סלומון, ששימשו כקטעי מעבר קצרים בין שירי ההופעה. היה זה סיכום דרך נאה לאחת הלהקות המיוחדות והבלתי מוערכות מספיק במוסיקה הישראלית.

עם תחילת שנת 2000 הגשימה רוקפור חלום ישן של חבריה, כשהקליטה אלבום שלם באנגלית, Supermarket, שאת שיריו יצרה בחמש השנים הקודמות. בין השירים הבולטים בו היו "Oranges", "Wild Animals" ו"Superman" (השנ יים האחרונים יצאו גם כסינגלים ובהם קטעים נוספים, חלקם בהופעה). את יציאת האלבום ליווה מופע בכורה על טהרת השפה האנגלית, ללא אף שיר מוכר ובשילוב כלי המלוטרון המוזר והנדיר שהופקד בידיו הנאמנות של נועם רפפורט - במסגרת פסטיבל זניט הבינלאומי, לצד להקת מרקורי רב מארה"ב.

בספטמבר 2000 יצאה הלהקה למסע הופעות ראשון בארה"ב (בעיקר בניו יורק והסביבה) כשהיא מלווה בצוות צילום לקראת סרט תיעודי אפשרי. במסעה, שהחל במועדון היהודי "מקור" בניו יורק (חשיפה שהפכה אותו לבית קבוע לאמנים ישראלים רבים אחרים), ניסתה רוקפור את כוחה בעיקר בפני קהל אמריקאי במועדוני רוק מן השורה, עם שירים מSupermarket- לצד חידושים מוכרים. כמו כן צולמו במהלך המסע קליפים ראשונים מתוך האלבום ("Powers" ו"Route 66").

בדצמבר 2000 קיימה רוקפור שתי הופעות מחווה לזכרו של ג'ון לנון (במלאת עשרים שנה למותו) עם מיטב שירי הביטלס. על הבמה התארחו חמי רודנר ומאור כהן.

בסוף מאי 2001 יצא האלבום השני באנגלית של הלהקה One Fantastic Day. אלבום מושלם בתחומו שסימן התפחות והעמקה לתוך המוסיקה הפסיכדלית של סוף שנות הששים - תחילת השבעים, עמוס השפעות וציטוטים ועם זאת מקורי וחדשני. מן האלבום שוחררו שלושה סינגלים: "SeatBelts" (שכלל בונוסים אחדים, ביניהם ביצוע בהופעה חיה לשיר "Tomorrow Never Knows" של הביטלס), "Where The Byrds Fly" (שיר הוקרה ללהקת ה-Byrds, אליו נלוו שני קטעי בונוס, שאחד מהם, "Another Beginning", לא יצא קודם לכן), ו-"President of Me" (כולל קטע איסטרומנטלי בשילוב נגן הסארוד ההודי סנג'יי קומר שרמה).

בהמשך 2001 הופיעה הלהקה פעמים נוספות בארה"ב, כשהיא משובצת לראשונה להופעות במסגרת פסטיבלי רוק בינלאומיים. תחילה הגיעה לחוף המערבי, לפסטיבל IPO (שפירושוInternational Pop Overthrow) בלוס אנג'לס וב_BayPop בסן פרנסיסקו. בחוף המזרחי הופיעה רוקפור בניו יורק, בפסטיבל CMJ היוקרתי, שהתקיים שבועיים בלבד אחרי אסון 11 בספטמבר. הלהקה זכתה בביקורות מצוינות.

באוקטובר זכתה רוקפור בקפיצת מדרגה בקריירה שלה, כשחברת התקליטים האמריקאית Rainbow Quartz החתימה אותה על חוזה הפצה בחו"ל. האלבום הראשון להפצה בינלאומית נקרא Another Beginning ונכללו בו, מלבד שיר הנושא (שהופיע עד אז רק בסינגל) עוד 12 שירים, משני האלבומים באנגלית שיצאו בארץ. מלבד ארה"ב, זכה האלבום להדים חיוביים ראשונים במדינות קנדה, אנגליה, הולנד, אוסטרליה וספרד.

במרץ 2002 החלה רוקפור במסע הופעות נרחב לקידום אלבומה הבינלאומי הראשון, תחת השם Another Beginning World Tour. המסע כלל שבועיים בארה"ב (בין השאר בפסטיבל "South-by-SouthWest" הנחשב בטקסס וב- IPO בשיקגו) ושבועיים בספרד (עם להקת The Grip Weeds, שותפתה ל-Rainbow Quartz). בקיץ החל מסע בן שבעה חודשים בצפון אמריקה (בהם קיימה הלהקה כמאה הופעות בקנדה ובארה"ב), בשילוב ביקור מולדת קצר בספטמבר, בו ערכה הלהקה 12 הופעות אינטנסיביות ברחבי הארץ, כולל מופע משותף עם רמי פורטיס.

עם תחילת 2003 לקחה רוקפור פסק זמן מהופעות לצורך מנוחה וכתיבת שירים חדשים לאלבומה הבא באנגלית (השני בהפצה בינלאומית), Nationwide. לאחר סיום ההקלטות לאלבום בדטרויט, שבה רוקפור להופיע בארץ.

ב-2004 יצא האלבום, והלהקה יצאה במהלך השנה לסיבובי הופעות באנגליה, סקוטלנד, קנדה וארה"ב. אלא שלקראת סוף השנה, חוותה הלהקה טלטלה עזה: עם תום המחצית הראשונה של סיבוב הופעות אינטנסיבי בצפון אמריקה, החליט לו-לאי שלא להמשיך במסע ההופעות העמוס, עזב את הלהקה ואת ארצות הברית, ושב לארץ. חברי הלהקה הנותרים, שהיו מחויבים להשלמת ההופעות במסע, החליטו להמשיך והיו בדרכם להופיע בסן פרנסיסקו כבר למחרת, בלי שהספיקו לקיים חזרות כשלישייה.

בנובמבר חזרה הלהקה בהרכבה החדש לארץ ומעט אחר כך יצאה הודעה רשמית על עזיבתו של לו-לאי את ההרכב. בהודעה גם הכריזו שלושת החברים הנותרים כי לא יימצא סולן חדש ללהקה וכי הם ימלאו את מקומו בשירה. ואכן, בינואר 2005 חזרה רוקפור להופיע בישראל כשלישייה מגובשת. הופעתה הראשונה ב-2005 בבארבי תל אביב עמדה בסימן זכייתו של השיר "Honey" במקום הראשון במצעד האלטרנטיבי של וואלה! לשנת 2004. מהופעה זו גם נערך קליפ לשיר הזוכה. משם המשיכה הלהקה למסע הופעות אינטנסיבי בישראל במקביל לסדרת הופעות אקוסטיות, שם ביצעה שירים ישנים וחדשים לצד חידושים, בלוויית אורחים. בהופעה זו חשפה הלהקה לראשונה שיר (ופרטים) על האלבום הבינלאומי השלישי שלה שייצא בסוף השנה תחת שרביטו של מנהל אמריקאי חדש שמונה ללהקה.

מאת יואב קוטנר

הסתר ביוגרפיה

©2018 סטריאו ומונוSweetHome :אחסון