דיסקוגרפיה: שלמה גרוניך

ביוגרפיה מאת יואב קוטנר

הסתר ביוגרפיה

כפסנתרן, זמר, מלחין, מעבד ומפיק גרוניך הוא מהמוסיקאים המגוונים והיצירתיים ביותר במוסיקה הישראלית. ל"רוק הישראלי" הוא שייך רק בערבון מוגבל, שכן הוא שילב תמיד השפעות שונות. בשנות ה-70 נראה שהוא מונע על אנרגיית רוק: כעס, מרדנות, התנגדות לממסד ומהפכנות. גם אחר כך, כשקצת נרגע, הוא נשאר אינדיבידואליסט בלתי ניתן לקטלוג.

ההתחלה

בנו של אוטו גרוניך, מוסיקאי ומורה, שלמה היה ילד פלא שהופיע בגיל שבע כפסנתרן של מוסיקה קלאסית. את הפופ גילה בגיל 14 כששמע את הביטלס. בצבא שירת כטבח ואחר כך כאורגניסט בלהקת השריון, שם אומץ על ידי המעבד רפי בן-משה ומונה למדריך מוסיקלי לצידו של יוסי מר-חיים. מרדכי "פופיק" ארנון היה הראשון ששר את לחנו של גרוניך על פי באך למילים של המשורר ההודי רבינדרנט טאגור, "אל נא תלך". גרוניך הלחין ועיבד לו (עם שמוליק ארוך) שירים נוספים.

ב-1970ניגן גרוניך במחזמר "עיר הגברים" שמתי כספי הלחין ועיבד. גרוניך ניגן גם בהופעות של רבקה מיכאלי ובבר "מנדיס", בו שר שירים של הביטלס. עם כספי הוא יצר והקליט שירים כ"בעל יקר ואשה מתוקה" ו"מה יהיה אתי", אך כספי דחף אותו ללכת בדרך עצמאית. הוא הקליט את "רוזה מרציפן" ו"She's Gone" והופיע בתוכנית "תשואות ראשונות" בקול ישראל. צביקה כגן, מפיק ב"ליטראטון", הציע לו להוציא תקליטון, אך גרוניך שיכנע את החברה להוציא לו תקליט שלם.

תקליט הבכורה שלו, למה לא סיפרת לי, שיצא ב-1971, הוא זעקת כאב של יוצר מקורי, המשלב רוק מחתרתי עם מוסיקה קלאסית, חסידית ומזרחית. נכללו בו "אל נא תלך" על פי באך, "אבינו מלכנו" על פי התפילה ולחניו ל"אני נגעל מהעולם" (מ' ירון בראון), "רוזה מרציפן" (מ' שולמית לפיד) ועוד. גרוניך שר וניגן בפסנתר, אורגן וחליל, ואיתו צוות נגנים, ביניהם שמוליק ארוך בבס, אהרל'ה קמינסקי בכלי הקשה, וגם אחיו, אילן בכינור. בקטע "למה לא סיפרת לי" הוקלט גרוניך ללא ידיעתו צורח ובוכה בזמן טריפ. כשקלט שהוא מוקלט צעק לטכנאי "למה לא סיפרת לי?!", וכך נולד שם הקטע המופרע ביותר ברוק הישראלי.

הוצאת התקליט לא התקבלה בהתלהבות. בהשמעת בכורה בתוכניתה של רבקה מיכאלי בקול ישראל התקשרו מאזינים זועמים. אחד מהם, יהורם גאון, נזף בה ש"זו לא מוסיקה...".

גרוניך דחה הצעה להצטרף לכוורת, עיבד לאחרים (ג'קי אלקיים, להקת השריון) והידק את קשריו עם מתי כספי. ב-1972 הקליטו השניים את "בן גוריון" ו"ציור". בפסטיבל הזמר שר כספי את לחנו לשיר סאטירי על ארובת רידינג, שכתב דן אלמגור. גרוניך כתב על הלחן של כספי מילים אחרות ויצר קלאסיקה: "ואותך (אחרי שנסעת)". השניים הופיעו עם סוזן ופרן ועם שלומית אהרון, לה הלחינו שירים אחדים. אחר כך הופיעו במופע משותף רק לשניהם, "מאחורי הצלילים": גרוניך בפסנתר, כספי בגיטרה ושניהם בשירה. במופע נכללו שירים שהשניים הלחינו יחד, ביניהם "אלוהים מרחם" ו"אבי" (מ' יהודה עמיחי) ו"מאחורי הגדר הלבנה" (מ' גרוניך), לחנים של גרוניך, ביניהם "קוינטה" ו"אל נא תלך", ולחנים של כספי, ביניהם "כשאלוהים אמר בפעם הראשונה". איתן גפני הפיק מהמופע תקליט, שהפך ברבות השנים לאבן דרך ברוק הישראלי "המתקדם".

זו הייתה תקופה פורייה לגרוניך. לצוות הווי סיני (עם שלמה יידוב) הוא הלחין ועיבד שילוב מהפכני של סיטאר, גיטרות חשמליות ורביעיית מיתרים. הוא הלחין לצוות הווי הנדסה קרבית את "איילה", לחוה אלברשטיין את "אשה באבטיח", "לאט לאט לאט", "הלחם הזה" ו"עננים" ולצוות בידור חיל האוויר" את "הבו גודל ליודל". הוא כתב מוסיקה לתסכיתי הרדיו "אמריקה" שכתב יואב פורת, לבלט "אדם מתחיל יומו" של קול ודממה, למחזה "תעלומת המילים הבודדות" של משה בן-שאול, לתוכנית טלוויזיה משירי יהודה עמיחי ועוד. הוא גם עיבד שירים לסוזן ופרן, קטעים מהופעתה של אסתר עופרים ב"היכל התרבות" ולג'קי אלקיים.

ב-1974 הוא הלחין משירי לאה גולדברג לתוכנית טלוויזיה עם נורית גלרון, בה ניגנו שלמה יידוב בגיטרה ושם-טוב לוי בחליל. גרוניך דחה הצעה להקים צמד עם שלום חנוך וצירף אותם לקצת אחרת, שפעלה כשנה. במקביל הלחין לתיקי דיין את "שיר בלי כתובת" (והקליט גרסה משלו), ולהצגת הילדים "אני פשוש" את "העטלף". הוא גם שר קולות בתקליט 14 אוקטבות של יוני רכטר ואבנר קנר, עיבד את "שדונים" ו"חיפשתי לי" של אלי ארגון ויואל ליבה וכן חצי מתקליט הבכורה של דני מסינג.

ב-1975 הוא ניגן באירופה בהצגה "הו יוליה" עם אריק לביא ושושיק שני ומאוחר יותר למד מוסיקה במכללת "מאנס" בניו יורק. ב-1977 הפך את "אמריקה", שכתב פורת על פי קפקא, מתסכית רדיו למחזמר. מאז הופקה היצירה פעמים אחדות, וזכתה לביקורות טובות אך לא להצלחה מסחרית.

ב-1978, בביקור בארץ לרגל חתונתם של שם-טוב לוי וצפנת ירון, הוא פגש את אחות הכלה, נירית, שהפכה לזוגתו. ב-1979 פעל בניו יורק בלהקה אוונגרדית בשם רעמסס. באותה שנה הוא ביקר בארץ כדי להלחין מוסיקה לסרטו של דני וקסמן "טרנזיט", התארח במופע "צליל מכוון", ראה כי טוב, והחליט לחזור ארצה.

חזרה לארץ ושינוי כיוון

ב-1980 הופיע גרוניך במופע מגוון סגנונית: בלדות מתוקות, קברט, קינה יהודית, רוק אמריקאי, קטע קרקסי ועוד. המופע תועד בתקליט קונצרט Live, ובו להיטיו המוכרים וגם "שיר אהבה טרי", "תלמיד בית ספר תיכון באירופה", "אל מלא רחמים" ושירים באנגלית מתוך "אמריקה".

באותה שנה הוא גם הלחין ועיבד שירים במגוון טעמים: לשירוויזיון את "שיר השקרן", אותו גם שר, ליהודית רביץ את "אחיזת עיניים", ל"סורגים" בתיאטרון חיפה את "זה הסוף וזו ההתחלה" ו"לילה לבן לילה שחור", ועם יצחק קלפטר הוא ניגן ושר קולות בהקלטת "עניין של עונה" ו"אני ואת אז".

ב-1981 הוא השתתף בהפקת "אמריקה" בניו מקסיקו, וגם הלחין ועיבד את המוסיקה לסרט "אלף נשיקות קטנות" של מירה רקנטי פסקול, שזכה בפרס מרכז הסרט הישראלי. לערב שירי משוררים של גלי צה"ל הוא הלחין את "יש לי סימפטיה", אותו שרה נורית גלרון, וללקראת אירוויזיון את "קליידוסקופ", אותו שר עם דפנה ארמוני.

לאלבומו צמר גפן מתוק, שיצא ב-1982 בהפקת מתי כספי, הלחין ועיבד מילים של אשתו, נירית, ל"אחיזת עיניים", "איש קש", "אשה קשה", "נואייבה" ועוד. הוא גם כתב את "שומקום" ו"לונה פארק" ויחד איתה את "עכשיו זה שנינו". האלבום שילב צליל גרוניכי מוכר בקטעי רוק עם שירה חזקה בקול נמוך, ליווי כבד של גיטרות וקלידים והשפעות פסיכדליות. חוסר הפרגון לשיריו הקשים והמחאתיים (כמו "ישראל") גרם לו לכתוב אז שיר מחאה: "שירים פשוטים". באותה שנה הוא הפיק את "אמריקה" בתל אביב, וכתב מוסיקה לסרטו של ינקול גולדוואסר "מתחת לאף".

ב-1983 הוא הוציא עם שם-טוב לוי את אלבום משפחתי, עם "שירים פשוטים", "יש לי סימפטיה", "קושקושון" ו"טרנזישן" (לזכר אמיל גרינצוויג שנרצח בהפגנת "שלום עכשיו") וגם "ערב טוב" ו"לילה טוב". הוא גם הלחין ללהקות המחול ענבל וטריו קמרטה. החלילן הרבי מאן הקליט את "נואייבה".

בזמן מלחמת לבנון, ב-1984, הופיע גרוניך עם יהונתן גפן במופע הסאטירי "הווי ובידור", עם טקסטים חריפים שעודנו מעט במוסיקה. ביניהם "הווי ובידור", "U.N. Song", "עגל הזהב", "אוי ארצי" ועוד.

באותה שנה חזרו גרוניך וכספי להופעות "מאחורי הצלילים" עם שירים מהמופע המקורי, שירים של כל אחד מהם ושירים חדשים כ"שיר אהבה טרי", "אפשר לחיות בתל אביב" ו"ק.ג.ב.". גם מהמופע הזה הופק תקליט.

באותה תקופה הוא גם הלחין מוסיקה למחולות של ענבל ובת שבע. הוא עיבד את "אין לי כסף" ששר גידי גוב בפסטיגל, הפיק, הלחין ועיבד בתקליט הילדים "ציפי ולישון" של ציפי שביט ולתוכנית "זהו זה" הלחין ועיבד "שירי שבוע", שיצאו בתקליט אמא שלי תמיד רצתה שהבן שלה יהיה בטלוויזיה.

ב-1986 הופיע גרוניך בהרכב הופעות עם "קולות שלובים" עם יהודית רביץ, אריאל זילבר, יצחק קלפטר, שם-טוב לוי ואלון אולארציק, והקליט איתם חידוש ל"לעבודה ולמלאכה" (מ' ח.נ. ביאליק, ל' עממי).

הוא גם ניגן עם התזמורת הקאמרית הישראלית, הלחין לנורית גלרון את "כי אתך", לששי קשת את "ועוד לא אמרתי הכל" ולדפנה ארמוני את "מנגו" לפסטיבל הילדיםוקסטה שלמה לילדים בגלל המנגו.

ל"פסטיבל ישראל" 1987 הפיק משה יוסף גרסה בימתית של "אמריקה". גרוניך עיבד מחדש וניגן, ושלושה משירי המחזה יצאו בתקליט שדרים: "יוטופיה אבניו", "לא יודעת למה" ו"חלום רחוק".

הוא גם כתב מוסיקה לסרטים "אבא גנוב" של ינקול גולדוואסר, "הינשוף" של אמנון רובינשטיין ו"ילדה גדולה" של נירית ירון-גרוניך ולהצגות "מעגל הגיר הקווקזי" בתיאטרון הבימה, "משיח" ו"מחול המוות" בתיאטרון חיפה ו"אילוף הסוררת" בתיאטרון באר שבע.

ב-1988 יצא אלבומו נדודי שינה, ובו כיוון חדש ללחניו ועיבודיו, בשיתוף מאיר ישראל בעיבוד ובהפקה. בחלק מהשירים נשמע קולו שונה וגישתו מפויסת ואופטימית. הוא כתב את רוב השירים, ביניהם "בוחר בחיים", "נדודי שינה" ו"אופטימי פסימי". נירית כתבה את "חתלתולונת", "לילי" ו"אין ג'ונגל" וגם ביימה קליפים ל"בוחר בחיים" ו"נדודי שינה". ישראל הפיק מוסיקלית גם את המופע "נדודי שינה", שכמו התקליט, למרות איכותו, לא זכה להצלחה. הפקותיו הבאות של גרוניך היו פחות "רוק" ויותר "קלאסיות" או "עממיות" ברוחן.

גרוניך הלחין סיפור לילדים בשם "בגלל המנגו", לתיאטרון באר שבע את "קומדיה של טעויות", לתזמורת הקאמרית את "קסנדרה" וליורם הררי עיבד והפיק מוסיקלית שירים אחדים.

ב-1990 חזר עם מתי כספי להופעות "מאחורי הצלילים 90", בהן עיבדו עם חיים רומנו גם שירים חדשים: "עד מתי" ו"הגיהנום המאושר". הוא כתב מוסיקה ל"מפיסטו" בתיאטרון באר שבע, יצירות למקהלת הסהר הפורה החדש ושירים למקהלת הילדים מורן.

הוא גם הופיע במופע אינטימי, "תל אביב-חדרה". ב-1991 יצא אלבום המופע בהפקת דודו אלהרר. זה לא היה אלבום רוק כפשוטו, אך היה היצירה השלמה ביותר של גרוניך (להגדרתו ): נטו Live. נכללו בו "אל נא תלך", "רוזה מרציפן", "הזמן עובר", "נואייבה", "סימפטיה", "בשעת ההתבהרות", "פתח לי שער", וגם "אלי אתה" ו"באב אל וואד".

ב-1991 התקיימו הופעות איחוד בודדות של קצת אחרת. גרוניך גם כתב מוסיקה לסרטו של ינקול גולדוואסר "מעבר לים" ולמחזמר אופראי ביפן, הופיע בפסטיבל ערד עם מקהלת מורן, בפסטיבל "משגב" למוסיקה קלאסית ועם אריק ורדי והתזמורת הקאמרית הישראלית.

ב-1992 הקים עם ילדים אתיופיים את מקהלת שבא והקליט איתה את "המסע לארץ ישראל", ועם רביעיית מיתרים של עולים מרוסיה הקליט את "מעבר לים". הוא הופיע עם מרגלית צנעני בפסטיבל ערד והקליט איתה את "במעגל" ו"בואו נתערבב", הופיע בפסטיבל "משגב", ועם מקהלת שבא בטקס פתיחת הקונגרס הציוני בבריסל. הוא הלחין יצירה ליום הזיכרון וכתב מוסיקה לתוכנית הילדים "מסיבת גן", לסרט "סיפורי תל אביב", למחזה "יאיר" בתיאטרון חיפה ועוד.

ב-1993 יצא האלבום שלמה גרוניך ומקהלת שבא, ששילב ילדים שרים מוסיקה בטעם עממי אתיופי עם הרכב רוק אתני. גרוניך כסולן שר את "שיר ישראלי" ו"אלי אתה", ועיבד, הפיק וליווה את מקהלת מורן (בשיר אחד) ואת מקהלת שבא ב"חסידה", "המסע לארץ ישראל", "אדמה חמה" ועוד. בהקלטות הוא ניגן בשופר, קלידים וכלי הקשה. הקליפ ל"אדמה חמה" נבחר לקליפ השנה בתחרות הקליפים בפסטיבל הסרטים בחיפה ונשלח לייצג את ישראל ב-MTV. גרוניך הופיע עם מקהלת שבא, בין השאר בספרד בסדנת "שער למורשת היהודית".

ב-1994 הוא הלחין יצירה למקהלה ותזמורת בשם "פעמי ציפור" ל"פסטיבל ישראל" וכתב מוסיקה לסרטו של ינקול גולדוואסר "מקס ומוריץ" ולמחזות "סינדרלה" ו"הכפיל" בתיאטרון חיפה. באותה שנה יצא אוסף ראשון משיריו.

בראשון לנובמבר 2001, חזר גרוניך לשתף פעולה עם מתי כספי בהרכב "מאחורי הצלילים 2002". מה שהחל כאיחוד ספונטני לבצע שיר אחד ("ציור") במהלך הופעה בהאנגר בנמל תל-אביב, המשיך כסיבוב הופעות נרחב תחת שם זה, כשבמופע מתארחות גם נשותיהם, מיכל אדלר-גרוניך ורחל כספי. השיר הראשון שיצא להרכב זה, "ילדה שנותרה על החוף", נכתב על ידי חנן עדי גרינהאוס, והולחן במהלך החזרות למופע.

אלבום המופע מאחורי הצלילים 2002 יצא כאלבום כפול, ובו 20 שירים.

בשנת 2003 השלים גרוניך את אלבומו בדרך אל האור, ובו שירים בעלי נופך רומנטי שכתב כמו "זאת את", "בואי נתחתן" ו"האשה הנכונה". באלבום גם שיר שאת מילותיו כתבה לאה שבת, "יד לאהבה" (שגם מתארחת בקולות) ושירו של חנוך לוין "את ואני והמלחמה הבאה", אותו ביצע גרוניך עם אפרת בן-צור. באותה שנה יצא מחדש אלבום הבכורה של גרוניך, למה לא סיפרת לי?!. האלבום הועבר לראשונה לפורמט דיסק כבר בשנת 1993, אך איכותו ההעברה הנמוכה לא עשתה איתו חסד, והוא ירד מהמדפים. הגירסה שיצאה בשנת 2003 עברה שדרוג וניקוי מרחשי הויניל, והתווספו לה קטעי בונוס מן התסכית "אמריקה", אותו הלחין גרוניך בשנת 1972.

מאת יואב קוטנר

הסתר ביוגרפיה

©2018 סטריאו ומונוSweetHome :אחסון